REVIEW: Road Not Taken



Tittel: Road Not Taken
Utgivelsesår: 2014
Sjanger: Puzzle
Utvikler: Spry Fox
Plattform: PC, MAC, iOS, Android og PS4

"Road Not Taken" er et videospill som kan virke ganske simpelt ved første øyekast, men som er mer avansert enn som så. Grunnen til det er på grunn av spillets mange underliggende beskjeder til spilleren.

Du spiller som en ranger som har ankommet en liten bygd på vinteren. Barna i bygden har forvillet seg inn i skogen etter jakt på bær, og du tilbyr din assistanse til å redde dem ut.

Du beveger deg gjennom et terreng i form av et rutenett fylt med skapninger og gjenstander. Disse kan du flytte på, bli skadet av eller kombinere for å få nye vesener og gjenstander som kan komme til nytte. Når du finner barn må du enten sende dem til en forelder eller til startområdet for å ha redde dem. På hvert brett må du redde minst halvparten av dem uten å selv dø i prosessen. Dette må du få til uten å gå tom for energi. Ved hvert brett starter du med X antall energi basert på energien din fra tidligere år, kombinert med eventuelle gjenstander som gir mer energi. 

Et brett teller som 1 år, og mellom brettene kan du gjøre en rekke ting som å bli kjent med befolkningen, gå til huset ditt og se hva du har samlet opp, samt ha muligheten til å bannlyse gjenstander og vesen du ikke vil møte på brettet. Samtidig kan du også utføre en tidsutfordring, hvor du må klare å redde 8 barn på 4 minutter.

Du har 15 år på deg før du dør til å redde så mange barn som mulig, få venner og/eller gifte deg, men dør du mister du alle gjenstandene som gir deg fordeler i spillet. Du fortsetter derimot fra året du er i, men from scratch likevel.

Du kan samle opp mynter, bær, kaniner, ris og medisin som du kan tilby til vennene dine slik at vennskapet blir styrket, og du kan forelske deg og gifte deg når vennskapet er sterkt nok. Men dette krever altså at du vedlikeholder dem, da disse vil synke dersom du ikke prater med dem hvert år.

Det "Road Not Taken" prøver å fortelle deg er at ting ikke alltid går som du vil. Du kan ikke alltid redde alle barna. Du kan ikke alltid få beholde alle tingene dine. Og du klarer ikke alltid å bevare alle vennskapene dine. Det er jo slik livet er; Du strekker ikke alltid til. Vi kan ikke alltid være fantastiske til enhver tid. Du kan heller ikke planlegge alt på forhånd og forvente at planen fungerer fordi spillet genererer tilfeldige brett, gjenstander og vesen.

Jeg har hatt en god opplevelse med dette spillet, og det eneste som plager meg er når du beveger deg gjennom områder. Det kunne nemlig vært litt mindre hakkete i dét du kommer til neste skjerm. Det er derimot bare teknisk nitpick fra min side. For meg, som liker puzzle spill som sjanger, er dette et ypperlig spill, og det er kanskje derfor jeg sliter med å finne noe negativt om «Road Not Taken». Det gir meg nemlig 3 ting jeg liker; Puzzles, nydelig art og samlemani.



Positivt:
- Karakterene, omgivelsene og estetikken til spillet er utrolig bra laget.
- Brett genereres tilfeldig,
- Vanskelighetsgraden øker i tråd med årene.
- Spillet prøver å fortelle deg at du ikke alltid kan klare alt. Det er ikke alltid rettferdig, men det er slik livet er.
- Spillet har en stor utforskningsdel, og inneholder 200 gjenstander, vesen og kombinasjoner av disse som du kan oppdage.
- Det øyeblikket når du har reddet barna og hører gleden deres når brettet er fullført er kanskje det fineste med spillet.

Negativt:
- Innlastingen når du beveger deg enten i byen eller skogen. Den kunne vært smoothere.

Konklusjon:
Dersom du liker puzzle spill, og muligheten til å samle opp greier underveis, samt et gameplay som gjør at du setter dine egne personlige mål, er dette spillet for deg.

Dersom du ikke liker spill som ved flere anledninger gjør at du konstant føler at du mislykkes, og ikke klarer å finne de små gledene, bør du muligens styre unna for å unngå frustrasjonen ved det.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Retrospekt

26, Bergen

Heisann!
Jeg heter Trude, er 26 år gammel, og bor i Bergen.

Jeg studerer Digital Kultur på Universitet i Bergen, og bruker mye av den ekstra tiden min på Hyperion Vest. Jeg er interessert i dataspill, brettspill og Pokémon TCG, og har en tøysete katt som heter Twoface.

For kontakt, kan du sende mail til retrospektblogg@hotmail.com

KATEGORIER

ARKIV

hits