REVIEW: Road Not Taken



Tittel: Road Not Taken
Utgivelsesr: 2014
Sjanger: Puzzle
Utvikler: Spry Fox
Plattform: PC, MAC, iOS, Android og PS4

"Road Not Taken" er et videospill som kan virke ganske simpelt ved frste yekast, men som er mer avansert enn som s. Grunnen til det er p grunn av spillets mange underliggende beskjeder til spilleren.

Du spiller som en ranger som har ankommet en liten bygd p vinteren. Barna i bygden har forvillet seg inn i skogen etter jakt p br, og du tilbyr din assistanse til redde dem ut.

Du beveger deg gjennom et terreng i form av et rutenett fylt med skapninger og gjenstander. Disse kan du flytte p, bli skadet av eller kombinere for f nye vesener og gjenstander som kan komme til nytte. Nr du finner barn m du enten sende dem til en forelder eller til startomrdet for ha redde dem. P hvert brett m du redde minst halvparten av dem uten selv d i prosessen. Dette m du f til uten g tom for energi. Ved hvert brett starter du med X antall energi basert p energien din fra tidligere r, kombinert med eventuelle gjenstander som gir mer energi. 

Et brett teller som 1 r, og mellom brettene kan du gjre en rekke ting som bli kjent med befolkningen, g til huset ditt og se hva du har samlet opp, samt ha muligheten til bannlyse gjenstander og vesen du ikke vil mte p brettet. Samtidig kan du ogs utfre en tidsutfordring, hvor du m klare redde 8 barn p 4 minutter.

Du har 15 r p deg fr du dr til redde s mange barn som mulig, f venner og/eller gifte deg, men dr du mister du alle gjenstandene som gir deg fordeler i spillet. Du fortsetter derimot fra ret du er i, men from scratch likevel.

Du kan samle opp mynter, br, kaniner, ris og medisin som du kan tilby til vennene dine slik at vennskapet blir styrket, og du kan forelske deg og gifte deg nr vennskapet er sterkt nok. Men dette krever alts at du vedlikeholder dem, da disse vil synke dersom du ikke prater med dem hvert r.

Det "Road Not Taken" prver fortelle deg er at ting ikke alltid gr som du vil. Du kan ikke alltid redde alle barna. Du kan ikke alltid f beholde alle tingene dine. Og du klarer ikke alltid bevare alle vennskapene dine. Det er jo slik livet er; Du strekker ikke alltid til. Vi kan ikke alltid vre fantastiske til enhver tid. Du kan heller ikke planlegge alt p forhnd og forvente at planen fungerer fordi spillet genererer tilfeldige brett, gjenstander og vesen.

Jeg har hatt en god opplevelse med dette spillet, og det eneste som plager meg er nr du beveger deg gjennom omrder. Det kunne nemlig vrt litt mindre hakkete i dt du kommer til neste skjerm. Det er derimot bare teknisk nitpick fra min side. For meg, som liker puzzle spill som sjanger, er dette et ypperlig spill, og det er kanskje derfor jeg sliter med finne noe negativt om Road Not Taken. Det gir meg nemlig 3 ting jeg liker; Puzzles, nydelig art og samlemani.



Positivt:
- Karakterene, omgivelsene og estetikken til spillet er utrolig bra laget.
- Brett genereres tilfeldig,
- Vanskelighetsgraden ker i trd med rene.
- Spillet prver fortelle deg at du ikke alltid kan klare alt. Det er ikke alltid rettferdig, men det er slik livet er.
- Spillet har en stor utforskningsdel, og inneholder 200 gjenstander, vesen og kombinasjoner av disse som du kan oppdage.
- Det yeblikket nr du har reddet barna og hrer gleden deres nr brettet er fullfrt er kanskje det fineste med spillet.

Negativt:
- Innlastingen nr du beveger deg enten i byen eller skogen. Den kunne vrt smoothere.

Konklusjon:
Dersom du liker puzzle spill, og muligheten til samle opp greier underveis, samt et gameplay som gjr at du setter dine egne personlige ml, er dette spillet for deg.

Dersom du ikke liker spill som ved flere anledninger gjr at du konstant fler at du mislykkes, og ikke klarer finne de sm gledene, br du muligens styre unna for unng frustrasjonen ved det.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Retrospekt

26, Bergen

Heisann!
Jeg heter Trude, er 26 r gammel, og bor i Bergen.

Jeg studerer Digital Kultur p Universitet i Bergen, og bruker mye av den ekstra tiden min p Hyperion Vest. Jeg er interessert i dataspill, brettspill og Pokmon TCG, og har en tysete katt som heter Twoface.

For kontakt, kan du sende mail til retrospektblogg@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits