ANMELDELSE: World to the West



 Tittel:  World to the West
 Utviklere:  Rain Games
 Release:  5. mai
 Plattform:  XBOXONE, Playstation 4, PC, og WiiU. WiiU er dessverre forsinket.
 Sjanger:  Adventure, puzzle

World to the West. Hvor skal jeg begynne? Det er mye godt si om dette spillet, og jeg skal absolutt legge vekt p de aspektene ved spillet jeg liker. Men litt refs m til.

HANDLING 
World to the West handler om de fire hovedkarakterene Teri, Knaus, Clonington og Lumina, som alle befinner seg i samme verden. Somehow er de knyttet til hverandre, og det er forutbestemt at de skal mte hverandre.

De har alle sine personlige ml, og et felles ml. Livets store hemmeligheter, sprsml, og mysterier m finnes svar p, og de m samarbeide for finne ut av det.

SPILLMEKANIKKEN VED KARAKTERBYTTING
Spillet starter med at du blir introdusert til hovedkarakterene hver for seg, og du fr et innblikk i hvem de er, hvor de er, og hva mlene deres er. Ganske enkelt. Du fr samtidig oppleve hvordan du kan bruke de ulike evnene deres til komme deg frem i verden, og at samarbeid er nkkelen. Den frste sekvensen med samarbeid opplever du med Knaus og Teri, som er to veldig forskjellige personer. Knaus er rolig og forsiktig, mens Teri er en tff eventyrer ute etter tjene penger. 

Alle karakterene har et bredt utvalg av egenskaper, som gir dem alle sine fordeler. Fordi det er slik, er du ndt til variere hvilke karakterer du bruker. Det er ikke lagt opp slik at du skal favorisere en karakter som du spiller med primrt. Alle er likestilt, og balansen er god.

Andre spill med muligheter for karakterbytting som jeg kjenner til, kjrer samme metode, slik som i Dark Cloud og Broken Age. Eneste forskjellen, og en av de tingene jeg synes kunne vrt forbedret ? er mten du bytter karakterer p i World to the West. Det er her jeg skal refse litt.

Til forskjell fra Dark Cloud, hvor du yeblikkelig kan bytte karakter uansett hvor du er ? kan du ikke det her. Her er du avhengig av totem plene som er spredt rundt i verdenen. Totem plene har to funksjoner. Du kan bytte karakter, og du kan transportere deg rundt om i verdenen til andre totem pler du har beskt som den karakteren.

Jeg kan se logikken i at man kun kan transportere seg, nr man er ved en totem ple, men byttingen av karakterene burde ikke vre pvirket av dette. Du har fire karakterer du kan spille. Det burde ikke ha noe si hvor de er, nr du som spiller vil spille som noen av de andre.

I blant annet Broken Age, har lsningen her vrt at du kan bytte karakteren nr du vil ? frem til et gitt punkt hvor det ikke vil bli mulig spille som den ene, fordi du m ha fremgang i den andre frst. P noen punkter i World to the West opplever man ogs dette, hvor du nr enden til en karakter, og m spille videre som en annen. Men det skal sies, det er ikke lett utarbeide en historie, og et gameplay som bygger p karakterbytting, og overall har det blitt godt gjennomfrt i World to the West.



GLEDEN VED CUSTOMIZE KONTROLLENE 

Nr du spiller World to the West p PC, har du et hav av alternativer, nr det kommer til kontrollene du kan bruke for spille. Du kan flge de standardiserte kontrollene, eller lage ditt eget oppsett. Du har ogs muligheten til velge om du vil spille med tastatur og datamus, bare tastatur, eller en gamepad. Det er utrolig deilig ha disse alternativene.

Enda bedre er det at det har blitt tatt hyde for at de som lager sitt eget oppsett, ogs fr dette oppdatert i spillet , slik at de ikke blir promptet til trykke p de standardiserte knappene, nr disse har blitt endret. Behagelig!

KOBLINGEN MELLOM KARAKTER OG SPILLER
 

Jeg skulle nske at ting tok litt kortere tid nr du slss. Du kan lpe s fort du bare kan som Knaus, og prve komme deg vekk fra gruen. Men likevel rekker du sjeldent grave deg ned under jorden fr gruen tar deg igjen, og spiser deg. For som oftest rekker du bare grave hullet, og ikke hoppe ned i det, fr du blir tatt.

Som Clonington, kan du sl s mange ganger du bare vil en retning, men du rekker ikke snu deg og sl i tide for ta fienden som kommer bak deg fr du blir skadet. Og mange av angrepene til Clonington krever litt oppladning. Du har ikke dette problemet med Lumina, da hun har den flotte evnen til blinke seg unna. Men det er et irritasjonsmoment ved spillet.

Det er ikke snakk om den store tidsforskjellen, men du merker det, og det irriterer deg. Angrepene dine kommer for tregt i gang, i forhold til din egen reaksjon. Dette er noe jeg hper kan bli justert etter hvert, da du mister litt av flelsen av at du er karakteren nr dine reaksjoner ikke samsvarer med det som skjer p skjermen. Det er merkbart, og er ofte det som gjr at jeg m legge vekk spillet en stund fr jeg fortsetter. Du blir altfor bevisst p det noen ganger.

KARAKTERUTVIKLINGEN ER PRIMA
Under dette spillet har jeg ledd, mye. Karakterene, bde store og sm, har store personligheter, og de blir fremvist veldig godt i dette spillet. Samtidig, blir karakterene p mange mter forsterket fordi de ikke har brukt stemmeskuespillere til dem. Rain har ikke bestemt hvordan de skal hres ut for deg, du bestemmer det, og det kan gjre opplevelsen ustyrtelig morsom. Jeg vurderte p et tidspunkt lage en playthrough pgrunn av dette. Men den tanken la jeg fort fra meg, for jeg vil ikke at verden skal vite hvor drlig humor jeg har...

Jeg nsker ikke spoile s mye av plottet i spillet, for jeg vil jo at dere skal f den gleden for dere selv. Bare vit at det er spennende, humoristisk, og helhetlig. Dialogene er heller ikke kjedelige. Karakterene str ikke der som stive stokker mens de snakker. Animasjonene er nemlig treffende bra, og bidrar til at du som spiller ikke blir rastls og buttonmasher deg gjennom dialogene, slik jeg tidvis blir nr jeg spiller spill som Fantasy Life.

DET VISUELLE GJR AT JEG VIL BO I EN POSE MED SMGODT 
World to the West er et veldig fargesprakende spill, og det skaper et eget liv til spillet som danner en veldig stor kontrast mellom Teslagrad og World to the West. Jeg fr lyst til flytte inn i en pose med smgodt av dette spillet, og aldri flytte ut igjen.

Det visuelle er med andre ord noe av det beste med hele spillet. Det inspirerer meg som en kreativ person, til lage et univers basert p fargevalget, stilen og omgivelsene til World to the West, og jeg kan nok tenke meg at det er flere som fler det samme. Hvis du selv er en av dem, vil jeg oppfordre deg til tegne litt fanart og sende det inn til Rain.

P mange mter er det den kunstneriske stilen som har gjort at jeg har gledet meg snn til f spille det ferdige resultatet, rett og slett fordi jeg har villet se mer enn jeg har hatt tilgang til gjennom trailerne deres.



MUSIKKEN GJR AT JEG VIL TA OVER VERDEN

Spillets musikk, er grunnen til at jeg har sett traileren til spillet s mange ganger som jeg har. Sammen med den fargerike verdenen og karakterenes flotte personligheter ? har jeg gledet meg lenge til spille det ferdige resultatet.

Musikken er veldig treffende p de forskjellige omrdene i spillet. Noen melodier gjr at jeg vil ta over verden,, mens andre gjr at jeg vil utforske hver minste krinkelkrok fr jeg en dag dr. Melodiene i hulene er veldig passende for stemningen, og det samme fr du p de grnne slettene, nr du lper rundt og whacker flailmunker og gruer. Melodien med panflyten, sender meg tilbake til 2004, da jeg brukte evig mange timer p spille Spyro: A hero?s tail. Noe jeg har kjempelyst til spille etter dette.

Det hele blir sydd sammen av musikken, og jeg ville ikke endret noe, for det kunne potensielt delagt - alt. 

KONKLUSJON
World to the West er p mange mter et bedre spill enn Teslagrad, og samtidig kan man ikke sammenligne disse spillene mot hverandre i det hele tatt, fordi de er s veldig forskjellige.

Men en ting World to the West gjr for meg, som Teslagrad ikke klarer ? er at jeg fr lyst til spille mange andre spill etterp. Jeg fr lyst dra frem min Playstation 2, og spille Spyro: A hero?s tail p grunn av musikken. Jeg fr lyst spille Broken Age og Dark Cloud p grunn av karakterbyttingen, og jeg har generelt lyst til grave etter spill som kan minne om det samme som World to the West, fordi det gir meg en stor mersmak.

Nr det er sagt, gjenstr det litt finpolering av spillet, men det er ikke noe som ikke kan fikses med en patch. Spillet er fortsatt et must have blant indiespillene, og er definitivt et spill som kan anbefales.

Jeg nsker Rain alt godt, og jeg gleder meg til se hva det neste blir, for dette universet har et stort potensial til bli s mye mer.


#anmeldelse #review #worldtothewest #indiespill #rain

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Retrospekt

26, Bergen

Heisann!
Jeg heter Trude, er 26 r gammel, og bor i Bergen.

Jeg studerer Digital Kultur p Universitet i Bergen, og bruker mye av den ekstra tiden min p Hyperion Vest. Jeg er interessert i dataspill, brettspill og Pokmon TCG, og har en tysete katt som heter Twoface.

For kontakt, kan du sende mail til retrospektblogg@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits