Retrospekt tester VR-briller

Jeg var jo så heldig å vinne i tegnekonkurransen til Westerdals under The Gathering i påsken, og da vant jeg noen flotte virtual reality glasses i premie. Under her ser dere vinnertegningen min. Men det skal sies; dette er altså 2.0 versjonen. Rett og slett fordi jeg ikke fikk tatt noe bra bilde av den jeg tegnet med promarkers. Det er det samme motivet, oppgradert til vannmaling - det jeg liker best. 

Nå om dagen driver jeg faktisk og utvider dette universet, og planen er at jeg skal dekke en vegg med dem. Det er et langtidsprosjekt, men jeg skal oppdatere dere underveis i prosessen.

Nå skal jeg derimot bruke tiden, på å fortelle dere hvordan det var å bruke disse, og hva jeg likte og mislikte med dem. 


Slik ser brillene ut. Disse brillene kommer fra Spectra optics industries, og kan kjøpes på teknikkmagasinet. Ved første øyekast ser de veldig bra ut, og barnet inni meg gledet seg til å prøve dem, ved første anledning. Da jeg fikk dem, konkluderte jeg med at det måtte vente til nesen min ble litt mer mottakelig for besøk.


Men hvor skulle jeg begynne? Det første var å velge riktig telefon. Det har seg nemlig slik at min telefon har knust skjerm. Jeg oppdaget også at telefonen min slet med å kjøre de fleste VR-appene, noe som ikke var så fryktelig snodig, ettersom det er en iphone 4. Jeg kom derfor frem til at dette var en håpløs sak. Jeg endte opp med å låne telefonen til min forlovede - En iphone 4S. Den klarte å kjøre noen av appene, og jeg kunne sjekke ut VR-filmer på youtube, uten at de knuste sprekkene fra min telefon, ødela opplevelsen.  


På sidene var det åpning i "veggene". Dette var positivt, for å kunne bruke headset til lyd, da lydopplevelsen uten, ikke var noe særlig å skryte av. Det eneste negative med dette, er at det kommer for mye lys inn fra sidene. Noe som gjør at du legger merke til detaljer på innsiden av brillene, som ødelegger en del av opplevelsen. Dette gjør at man enten må sitte i et mørkt rom, eller holde hendene på siden, for å få den beste opplevelsen av bildet. Det sistnevnte alternativet, ødelegger jo på sitt eget vis, dersom man skal bruke noen av spill-appene. 


Jeg testet ut noen apper. Mange av dem krasjet, rett og slett fordi telefonene våre er litt utdaterte, og mange av dem var heller ikke kompatible. Av de appene som fungerte, var det ikke mye spenning. Det var som regel apper, der du bare kunne se deg rundt, på et område. Noe kjedelig, men bildet i seg selv var klart og tydelig. Et av de få spill-appene for VR som fungerte var InMind VR, men dette var egentlig fryktelig dårlig. Visuelt var det fint, men spillopplevelsen var kjip, da spillets tempo var høyere, enn det bevegeligheten vår tillot.

Det beste var egentlig youtube. Jeg så en del trailere, og opplevelsen var ganske bra. Og det fine med brillene er at man kan justere dem slik at du kunne tilpasse dem til ansiktet sitt, og unngå å slite ut synet med en gang. Film-appene var også veldig bra utviklet. En del av dem la opp til at du kunne bruke itunes til å laste inn filmer i appen, mens andre gjorde at du måtte betale for appen, for å kunne se mer enn fem minutter med film. Men igjen, hadde disse mulighet for å laste ned innhold til appen uten itunes.  

Konklusjonen so far, er at filmopplevelsen med brillene var ganske flott. Men jeg tror at opplevelsen min vil bli enda bedre med tid, og oppdaterte telefoner, slik at jeg kan kjøre de litt mer kraftige appene. Spillene derimot var skuffende, og det at de aller fleste spillene kostet penger, gjorde kanskje at jeg ikke kom frem til det bedre innholdet som er der ute. Det er jo litt kjipt å kjøpe et spill, og så viser det seg at telefonen din ikke klarer å kjøre det. Men alt i alt, gleder jeg meg til tiden fremover, ettersom dette er et veldig spennende konsept, som er under full utvikling.

Opplevelsen av VR-brillene blir derfor litt midt på treet for meg, og det er helt klart min egen feil. Jeg kan jo ikke skylde på brillene eller appene, for at jeg ikke har en god nok telefon til dem.  

KORT SAGT:

Pluss: 
- Mulighet for å justere briller til å passe ansikt
- Bra og tydelig bilde
- Åpning for å kunne bruke headset
- Film-appene var godt utviklet, og la opp til mange valgmuligheter
- Knust skjerm påvirker ikke sammensetningen av bildene, du ser bare sprekkene, som du ville gjort til vanlig. 

Minus: 
- Lys kommer inn fra siden av brillene, og forstyrrer opplevelsen
- Appene sluker batteriet på telefonen din
- Ikke mange interessante gratis-apper
- De fleste appene koster penger
- Litt tunge til å se film med, men ikke noe du legger merke til når du spiller, da du er i aktivitet

Katten min var derimot ikke så imponert eller interessert. Og hun jakter normalt sett på alle de kule tingene mine. 


#VR #teknologi #vurdering #test #tegning

2 kommentarer

Jesus 4 a Reason

04.04.2016 kl.03:49

Ååh gratulerer:-) så fin den var <3 og jeg har vært så spent på disse, så takk for anmeldelse:-) ønsker deg en god natt fine deg <3

// Benedicte

Retrospekt

05.04.2016 kl.15:01

Jesus 4 a Reason:
Tusen takk ^^
Ha en fin dag :D

Skriv en ny kommentar

Retrospekt

26, Bergen

Heisann!
Jeg heter Trude, er 26 år gammel, og bor i Bergen.

Jeg studerer Digital Kultur på Universitet i Bergen, og bruker mye av den ekstra tiden min på Hyperion Vest. Jeg er interessert i dataspill, brettspill og Pokémon TCG, og har en tøysete katt som heter Twoface.

For kontakt, kan du sende mail til retrospektblogg@hotmail.com

KATEGORIER

ARKIV

hits