hits

08. Anmeldelser

Chi's Sweet Home

Jeg har nettopp lest ferdig denne, og jeg bare M fortelle dere om den. Dette er nemlig noe av det fineste jeg har lest p lenge. Chi's Sweet Home vekker s mange forskjellige flelser i deg, og det er nettopp derfor alle m lese denne. 

Chi's Sweet Home handler om kattungen Chi, som har endt opp hos en familie som egentlig ikke kan beholde henne fordi det ikke er lov med kjledyr der de bor. Etter hvert som tiden gr finner Chi sin plass hos familien mens de prver gjemme henne fra naboene. 

Det er ikke ofte jeg opplever at jeg bde ler, grter, jubler, banner, grter litt igjen, ler, jubler, grter, og helt til slutt blir lettet, fr det hele gr over i panikk og utlmodighet i retning; "Er det slutt? ...men, jeg begynte jo nettopp?! HVA SKAL JEG GJRE MED LIVET MITT N?!"

Hele lesningen hadde gjort seg med noe is, et gigantisk teppe og emotional support gjennom denne historien, for du blir et flelsesmessig vrak, og jeg anbefaler dere ikke p noen mte lese Chi's Sweet Home p bussen eller i andre offentlige rom. Du kommer til bli oppfattet som en crazy person hvis du ikke klarer holde masken. Selv er jeg ikke akkurat en av de som klarer holde slikt inne. 

Nr det er sagt, historiene er kjempefine. Hvis du har katt selv, kommer du garantert til relatere til mye av det. Illustrasjonene er fantastiske, og fanger yeblikk p en utrolig god mte, som kanskje er mye av grunnen til at man starter faktisk le og grte.

Jeg anbefaler Chi's Sweet Home p det aller sterkeste. Om du ikke liker katter, s er det en kjempebra gave til noen som gjr det. 

ANMELDELSE: SNES Classic Mini


Endelig har vi en SNES i hus. Det er riktignok ikke originalen, som n er det siste som mangler i samlingen, men en SNES Classic Mini. Denne er det mange som har siklet etter, og det viste forhndsbestillingene. Det ble fort stengt hos butikkene. I denne runden har Nintendo derimot lrt - det er en shitload av oss som vil ha disse konsollene. Vel beredt fikk butikkene tidlig vite hvor mange eksemplarer de ville f, slik at kundene denne gangen faktisk ville f et eksemplar nr de hadde forhndsbestilt. 
 

 I BOKSEN 
- Miniatyrkonsoll av den originale SNES'en
- 20 forhndsinnstallerte spill
- Starfox 2 som ikke har sett dagens lys fr n
- 2 SNES-kontrollere
- HDMI-kabel
- Strmkabel (ikke inkludert adapter)
- Manual

Er det noe du allerede har mye av i huset, s er det HDMI-kabler og USB-kabler. Trenger vi fortsatt  fiske dem frem for mini-familien? Ja. Ja, det m vi. 


 KONSOLLEN 

Mini-SNES'en flger fotsporene til mini-NES'en. Den er himla liten. Denne konsollen har ogs et enkelt design. Enkelt og greit en power-switch og en resetknapp. Det krever ikke mange hjerneceller for komme i gang for si det snn. Noe som forgjengeren ikke har derimot, er et deksel man m ta ned for plugge i kontrollene. Dette dekselet beskytter alts inngangene til kontrollene slik at man fr mindre rusk og stv inn, nr den ikke er i bruk. Det vil jeg si er et fremskritt.

En annen oppgradering vi fr med mini-SNES'en er at kontroller-ledningene er forlenget. Yes! For var det noe som var irriterende med mini-NES'en s var det de korte lengdene. Man trenger ikke ta mini-konseptet helt bokstavelig. De fortsatte med korte strm- og HDMI-ledninger derimot, og derfor m du fiske frem de du allerede har. 

Her i Europa har vi ogs vrt s heldige f den peneste modellen av SNES; den smoothe, fargerike nydeligheten her, i motsetning til det amerikanerne er stuck med; nemlig den klumpete, firkantede, lilla utgaven. Jeg er hvert fall svrt fornyd med det. Ikke bare er selve konsollene forskjellige etter region, men menyen er ogs annerledes etter modell. Ikke p et funksjonelt niv riktignok, men p det estetiske.     

 PRIS 
Prisen p denne konsollen er nok noe av det mest skuffende. Det er nok ikke direkte Nintendo sin feil, men butikkene. Forskjellen er betraktelig ettersom forgjengeren kostet under tusenlappen, og denne er nrmere to tusenlapper. Det har nok noe med ettersprselen gjre. Butikkene vet jo at de fr solgt de ut. 

I denne runden slipper man derimot kjpe ekstra kontrollere, ettersom du n fr to i pakken. Samtidig er 1500 kr lite sammenlignet med hva du m ut med for den originale konsollen + spill til den. Skal du ha spill med den originale esken, m du ofte ut med, ja, 1500 kr, depending on the title. Prisen blir derfor litt meh hvis du ser det p den mten.  

 SPILL 

  • Contra III: The Alien Wars
  • Donkey Kong Country
  • Earthbound
  • Final Fantasy III
  • F-Zero
  • Kirby Super Star
  • Kirby's Dream Course
  • The Legeng of Zelda: A link to the past
  • Mega Man X
  • Secret of Mana
  • Star Fox
  • Star Fox 2
  • Street Fighter II Turbo: Hyper Fighting
  • Super Castlevania IV
  • Super Ghouls 'n Ghosts
  • Super Mario Kart
  • Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars
  • Super Mario World
  • Super Metroid
  • Super Punch-Out!!
  • Yoshi's Island

Her er det mange godbiter, og Nintendo har klart plukke noe ut for enhver. Personlige favoritter er Super Mario World, Yoshi's Island, Kirby Super Star og Kirby's Dream Course, og jeg hper jo ogs at jeg finner noen nye favoritter, da det er en rekke spill jeg ikke har prvd fr.  

De har klart plukke ut spill som har gitt en balanse av spill som passer bra for bde barn og voksne. Det yngre publikum som ikke fikk gleden ved vokse opp med denne perioden til Nintendo, har mye glede i vente fra mitt perspektiv. 

Multiplayer-stilen til SNES er derimot mer CO-OP enn det er PvP, og det er nok mindre vennskap som ryker av spille sammen p en mini-SNES, enn det er p en mini-NES. Ja, jeg referer til Galaga fra NES'en. Det var noen tffe moments der, but I'm back on top. Det var intenst en stund.

Super Mario Kart, og Street Fighter II er blant de veldig f multiplayer-spillene hvor man direkte konkurrerer med hverandre. Mens flertallet av spillene holder seg til en co-op mode eller hvor man bytter p tur. Kanskje det var derfor Nintendo avgjorde at de faktisk ville inkludere to kontrollere denne gangen? Hvem vet. Hvem vet egentlig noen gang hva Nintendo tenker. 
 

 Tl;dr OPPSUMMERING 

Pluss
+ To kontrollere! 
+ Forlengede ledninger p kontrollene til forskjell fra mini-NES'en (kunne fortsatt vrt litt lengre)
+ Deksel som beskytter inngangsportene til kontrollene, nr konsollen ikke er i bruk
+ Klar til bruk med en gang

Minus
- Prisen har gjort et hopp
- Kort HDMI- og strmkabel

 KONKLUSJON 
Nintendo leverer nok en gang. Dette er definitivt noe man M ha. Prisen er litt stivere fra forrige konsoll, men samtidig er det verdt det, fordi du fr mye for pengene sammenlignet med hva du m ut med for den originale SNES-konsollen.  

Det er lite  pirke p, og selv om ledningene fortsatt kunne vrt litt lengre, har Nintendo uansett vist at de har ftt det med seg fra NES'en. Du fr mye underholdning i denne lille saken, og denne gangen kan du inviterer venner med hjem med en eneste gang. Originalen er nok fortsatt best, for den fulle nostalgiske opplevelsen, I mean, du kan bare ikke blse p spillene til mini-modellen.

Bilderesultat for snes vs snes mini

Gikk du glipp av mini-NES'en? Frykt ikke! Den kommer tilbake i 2018, og anmeldelsen min av den kan du lese her.

 

REVIEW: Road Not Taken



Tittel: Road Not Taken
Utgivelsesr: 2014
Sjanger: Puzzle
Utvikler: Spry Fox
Plattform: PC, MAC, iOS, Android og PS4

"Road Not Taken" er et videospill som kan virke ganske simpelt ved frste yekast, men som er mer avansert enn som s. Grunnen til det er p grunn av spillets mange underliggende beskjeder til spilleren.

Du spiller som en ranger som har ankommet en liten bygd p vinteren. Barna i bygden har forvillet seg inn i skogen etter jakt p br, og du tilbyr din assistanse til redde dem ut.

Du beveger deg gjennom et terreng i form av et rutenett fylt med skapninger og gjenstander. Disse kan du flytte p, bli skadet av eller kombinere for f nye vesener og gjenstander som kan komme til nytte. Nr du finner barn m du enten sende dem til en forelder eller til startomrdet for ha redde dem. P hvert brett m du redde minst halvparten av dem uten selv d i prosessen. Dette m du f til uten g tom for energi. Ved hvert brett starter du med X antall energi basert p energien din fra tidligere r, kombinert med eventuelle gjenstander som gir mer energi. 

Et brett teller som 1 r, og mellom brettene kan du gjre en rekke ting som bli kjent med befolkningen, g til huset ditt og se hva du har samlet opp, samt ha muligheten til bannlyse gjenstander og vesen du ikke vil mte p brettet. Samtidig kan du ogs utfre en tidsutfordring, hvor du m klare redde 8 barn p 4 minutter.

Du har 15 r p deg fr du dr til redde s mange barn som mulig, f venner og/eller gifte deg, men dr du mister du alle gjenstandene som gir deg fordeler i spillet. Du fortsetter derimot fra ret du er i, men from scratch likevel.

Du kan samle opp mynter, br, kaniner, ris og medisin som du kan tilby til vennene dine slik at vennskapet blir styrket, og du kan forelske deg og gifte deg nr vennskapet er sterkt nok. Men dette krever alts at du vedlikeholder dem, da disse vil synke dersom du ikke prater med dem hvert r.

Det "Road Not Taken" prver fortelle deg er at ting ikke alltid gr som du vil. Du kan ikke alltid redde alle barna. Du kan ikke alltid f beholde alle tingene dine. Og du klarer ikke alltid bevare alle vennskapene dine. Det er jo slik livet er; Du strekker ikke alltid til. Vi kan ikke alltid vre fantastiske til enhver tid. Du kan heller ikke planlegge alt p forhnd og forvente at planen fungerer fordi spillet genererer tilfeldige brett, gjenstander og vesen.

Jeg har hatt en god opplevelse med dette spillet, og det eneste som plager meg er nr du beveger deg gjennom omrder. Det kunne nemlig vrt litt mindre hakkete i dt du kommer til neste skjerm. Det er derimot bare teknisk nitpick fra min side. For meg, som liker puzzle spill som sjanger, er dette et ypperlig spill, og det er kanskje derfor jeg sliter med finne noe negativt om Road Not Taken. Det gir meg nemlig 3 ting jeg liker; Puzzles, nydelig art og samlemani.



Positivt:
- Karakterene, omgivelsene og estetikken til spillet er utrolig bra laget.
- Brett genereres tilfeldig,
- Vanskelighetsgraden ker i trd med rene.
- Spillet prver fortelle deg at du ikke alltid kan klare alt. Det er ikke alltid rettferdig, men det er slik livet er.
- Spillet har en stor utforskningsdel, og inneholder 200 gjenstander, vesen og kombinasjoner av disse som du kan oppdage.
- Det yeblikket nr du har reddet barna og hrer gleden deres nr brettet er fullfrt er kanskje det fineste med spillet.

Negativt:
- Innlastingen nr du beveger deg enten i byen eller skogen. Den kunne vrt smoothere.

Konklusjon:
Dersom du liker puzzle spill, og muligheten til samle opp greier underveis, samt et gameplay som gjr at du setter dine egne personlige ml, er dette spillet for deg.

Dersom du ikke liker spill som ved flere anledninger gjr at du konstant fler at du mislykkes, og ikke klarer finne de sm gledene, br du muligens styre unna for unng frustrasjonen ved det.

ANMELDELSE: World to the West



 Tittel:  World to the West
 Utviklere:  Rain Games
 Release:  5. mai
 Plattform:  XBOXONE, Playstation 4, PC, og WiiU. WiiU er dessverre forsinket.
 Sjanger:  Adventure, puzzle

World to the West. Hvor skal jeg begynne? Det er mye godt si om dette spillet, og jeg skal absolutt legge vekt p de aspektene ved spillet jeg liker. Men litt refs m til.

HANDLING 
World to the West handler om de fire hovedkarakterene Teri, Knaus, Clonington og Lumina, som alle befinner seg i samme verden. Somehow er de knyttet til hverandre, og det er forutbestemt at de skal mte hverandre.

De har alle sine personlige ml, og et felles ml. Livets store hemmeligheter, sprsml, og mysterier m finnes svar p, og de m samarbeide for finne ut av det.

SPILLMEKANIKKEN VED KARAKTERBYTTING
Spillet starter med at du blir introdusert til hovedkarakterene hver for seg, og du fr et innblikk i hvem de er, hvor de er, og hva mlene deres er. Ganske enkelt. Du fr samtidig oppleve hvordan du kan bruke de ulike evnene deres til komme deg frem i verden, og at samarbeid er nkkelen. Den frste sekvensen med samarbeid opplever du med Knaus og Teri, som er to veldig forskjellige personer. Knaus er rolig og forsiktig, mens Teri er en tff eventyrer ute etter tjene penger. 

Alle karakterene har et bredt utvalg av egenskaper, som gir dem alle sine fordeler. Fordi det er slik, er du ndt til variere hvilke karakterer du bruker. Det er ikke lagt opp slik at du skal favorisere en karakter som du spiller med primrt. Alle er likestilt, og balansen er god.

Andre spill med muligheter for karakterbytting som jeg kjenner til, kjrer samme metode, slik som i Dark Cloud og Broken Age. Eneste forskjellen, og en av de tingene jeg synes kunne vrt forbedret ? er mten du bytter karakterer p i World to the West. Det er her jeg skal refse litt.

Til forskjell fra Dark Cloud, hvor du yeblikkelig kan bytte karakter uansett hvor du er ? kan du ikke det her. Her er du avhengig av totem plene som er spredt rundt i verdenen. Totem plene har to funksjoner. Du kan bytte karakter, og du kan transportere deg rundt om i verdenen til andre totem pler du har beskt som den karakteren.

Jeg kan se logikken i at man kun kan transportere seg, nr man er ved en totem ple, men byttingen av karakterene burde ikke vre pvirket av dette. Du har fire karakterer du kan spille. Det burde ikke ha noe si hvor de er, nr du som spiller vil spille som noen av de andre.

I blant annet Broken Age, har lsningen her vrt at du kan bytte karakteren nr du vil ? frem til et gitt punkt hvor det ikke vil bli mulig spille som den ene, fordi du m ha fremgang i den andre frst. P noen punkter i World to the West opplever man ogs dette, hvor du nr enden til en karakter, og m spille videre som en annen. Men det skal sies, det er ikke lett utarbeide en historie, og et gameplay som bygger p karakterbytting, og overall har det blitt godt gjennomfrt i World to the West.



GLEDEN VED CUSTOMIZE KONTROLLENE 

Nr du spiller World to the West p PC, har du et hav av alternativer, nr det kommer til kontrollene du kan bruke for spille. Du kan flge de standardiserte kontrollene, eller lage ditt eget oppsett. Du har ogs muligheten til velge om du vil spille med tastatur og datamus, bare tastatur, eller en gamepad. Det er utrolig deilig ha disse alternativene.

Enda bedre er det at det har blitt tatt hyde for at de som lager sitt eget oppsett, ogs fr dette oppdatert i spillet , slik at de ikke blir promptet til trykke p de standardiserte knappene, nr disse har blitt endret. Behagelig!

KOBLINGEN MELLOM KARAKTER OG SPILLER
 

Jeg skulle nske at ting tok litt kortere tid nr du slss. Du kan lpe s fort du bare kan som Knaus, og prve komme deg vekk fra gruen. Men likevel rekker du sjeldent grave deg ned under jorden fr gruen tar deg igjen, og spiser deg. For som oftest rekker du bare grave hullet, og ikke hoppe ned i det, fr du blir tatt.

Som Clonington, kan du sl s mange ganger du bare vil en retning, men du rekker ikke snu deg og sl i tide for ta fienden som kommer bak deg fr du blir skadet. Og mange av angrepene til Clonington krever litt oppladning. Du har ikke dette problemet med Lumina, da hun har den flotte evnen til blinke seg unna. Men det er et irritasjonsmoment ved spillet.

Det er ikke snakk om den store tidsforskjellen, men du merker det, og det irriterer deg. Angrepene dine kommer for tregt i gang, i forhold til din egen reaksjon. Dette er noe jeg hper kan bli justert etter hvert, da du mister litt av flelsen av at du er karakteren nr dine reaksjoner ikke samsvarer med det som skjer p skjermen. Det er merkbart, og er ofte det som gjr at jeg m legge vekk spillet en stund fr jeg fortsetter. Du blir altfor bevisst p det noen ganger.

KARAKTERUTVIKLINGEN ER PRIMA
Under dette spillet har jeg ledd, mye. Karakterene, bde store og sm, har store personligheter, og de blir fremvist veldig godt i dette spillet. Samtidig, blir karakterene p mange mter forsterket fordi de ikke har brukt stemmeskuespillere til dem. Rain har ikke bestemt hvordan de skal hres ut for deg, du bestemmer det, og det kan gjre opplevelsen ustyrtelig morsom. Jeg vurderte p et tidspunkt lage en playthrough pgrunn av dette. Men den tanken la jeg fort fra meg, for jeg vil ikke at verden skal vite hvor drlig humor jeg har...

Jeg nsker ikke spoile s mye av plottet i spillet, for jeg vil jo at dere skal f den gleden for dere selv. Bare vit at det er spennende, humoristisk, og helhetlig. Dialogene er heller ikke kjedelige. Karakterene str ikke der som stive stokker mens de snakker. Animasjonene er nemlig treffende bra, og bidrar til at du som spiller ikke blir rastls og buttonmasher deg gjennom dialogene, slik jeg tidvis blir nr jeg spiller spill som Fantasy Life.

DET VISUELLE GJR AT JEG VIL BO I EN POSE MED SMGODT 
World to the West er et veldig fargesprakende spill, og det skaper et eget liv til spillet som danner en veldig stor kontrast mellom Teslagrad og World to the West. Jeg fr lyst til flytte inn i en pose med smgodt av dette spillet, og aldri flytte ut igjen.

Det visuelle er med andre ord noe av det beste med hele spillet. Det inspirerer meg som en kreativ person, til lage et univers basert p fargevalget, stilen og omgivelsene til World to the West, og jeg kan nok tenke meg at det er flere som fler det samme. Hvis du selv er en av dem, vil jeg oppfordre deg til tegne litt fanart og sende det inn til Rain.

P mange mter er det den kunstneriske stilen som har gjort at jeg har gledet meg snn til f spille det ferdige resultatet, rett og slett fordi jeg har villet se mer enn jeg har hatt tilgang til gjennom trailerne deres.



MUSIKKEN GJR AT JEG VIL TA OVER VERDEN

Spillets musikk, er grunnen til at jeg har sett traileren til spillet s mange ganger som jeg har. Sammen med den fargerike verdenen og karakterenes flotte personligheter ? har jeg gledet meg lenge til spille det ferdige resultatet.

Musikken er veldig treffende p de forskjellige omrdene i spillet. Noen melodier gjr at jeg vil ta over verden,, mens andre gjr at jeg vil utforske hver minste krinkelkrok fr jeg en dag dr. Melodiene i hulene er veldig passende for stemningen, og det samme fr du p de grnne slettene, nr du lper rundt og whacker flailmunker og gruer. Melodien med panflyten, sender meg tilbake til 2004, da jeg brukte evig mange timer p spille Spyro: A hero?s tail. Noe jeg har kjempelyst til spille etter dette.

Det hele blir sydd sammen av musikken, og jeg ville ikke endret noe, for det kunne potensielt delagt - alt. 

KONKLUSJON
World to the West er p mange mter et bedre spill enn Teslagrad, og samtidig kan man ikke sammenligne disse spillene mot hverandre i det hele tatt, fordi de er s veldig forskjellige.

Men en ting World to the West gjr for meg, som Teslagrad ikke klarer ? er at jeg fr lyst til spille mange andre spill etterp. Jeg fr lyst dra frem min Playstation 2, og spille Spyro: A hero?s tail p grunn av musikken. Jeg fr lyst spille Broken Age og Dark Cloud p grunn av karakterbyttingen, og jeg har generelt lyst til grave etter spill som kan minne om det samme som World to the West, fordi det gir meg en stor mersmak.

Nr det er sagt, gjenstr det litt finpolering av spillet, men det er ikke noe som ikke kan fikses med en patch. Spillet er fortsatt et must have blant indiespillene, og er definitivt et spill som kan anbefales.

Jeg nsker Rain alt godt, og jeg gleder meg til se hva det neste blir, for dette universet har et stort potensial til bli s mye mer.


#anmeldelse #review #worldtothewest #indiespill #rain

Frsteinntrykk: Nintendo Switch!



P fredag tok jeg turen p Platekompaniet og plukket opp en Nintendo Switch, og spillet Zelda: Breath of the wild. Deretter dro jeg hjem, og pakket den inn i fint gavepapir, som senere p kvelden, ble forsiktig pakket opp av verdens tregeste gavepner; Patrick i anledning hans bursdag.

Grunnen til at jeg bare kommer til skrive om frsteinntrykket, er rett og slett fordi Patrick har vrt limt til denne konsollen flere dager i strekk n, og jeg har kanskje ftt samlet inn 2 timer spilltid p den -siden fredag. Og n er det onsdag, og derfor skal jeg gjre noe jeg aldri gjr i innleggene mine, og det er skrive en smiley:

: ( 

 INNHOLD: 
I pakken fr du med flgende

- Skjermen (selve konsollen)
- To Joy-Con's for hyre og venstre hnd.  
- Joy-Con grip
- Joy-Con wrist straps
- Dock
- HDMIkabel
- Strmkabel
- Manualer

 BRUKERVENNLIGHET:  
Du har ftt 3 muligheter for hvordan du kan sette sammen Joy-Con kontrollene. Du kan sette dem p konsollen, du kan ta wrist straps p dem, slik at du holder en i hver hnd, eller du kan sette dem p grippet, og f en mer kjent kontroll ut av det. 

Samtidig har du flere muligheter for hvordan du kan bruke konsollen. 
- Spille p TV'en, ved ha konsollen i docken. 
- Sette konsollen p bordet, ved hjelp av sttten p baksiden og spille med
1. Joy-Con grip
2. Joy-Con straps
- Du kan bre med deg konsollen og spille med den som en 3DS. 

Pluss: Mange muligheter! Du kan sette opp konsollen p den mten som passer deg best. Jeg anbefaler straps om du vil ligge slve i sofaen, og grip hvis du sitter oppreist.
Minus: Nr konsollen er s ny, er det knotete og ikke like smooth ta av og p kontrollene. Med Joy-Con straps er det ogs en egen ls, som m holdes nede, og en knapp p baksiden som m holdes inne, nr du skal lsne dem. Jeg forestiller meg at dette blir enklere med tiden, nr delene er mer brukt. Men n nr disse er s nye, er det noe knotete. 
 TIPS:  Skaff skjermbeskytter til konsollen. Ripene er dmt komme, enten fordi du tar den mye med deg ut, men ogs hvis du er litt hardhendt ved sette konsollen ned i docken. 



 OPPSETT: 
Konsollen er enkel f p plass. Du plugger inn strm og HDMI-kabel, og setter konsollen ned i docken. Ha derimot docken i en tv-hylle som har litt hyde, eventuelt ved siden av TV'en dersom du ikke har barn eller dyr, slik at du enklere kan lfte konsollen ut og inn av docken. Det er ogs mulig ha docken liggende, men ettersom det mangler noe som gir den lille ekstra tryggheten for at den kan ligge snn, s ville jeg ikke gjort dette. Det kunne for eksempel vre tillagt noen form for gummi langs skinnene, slik at oddsen for at konsollen kan skli ut, ville vrt mindre.  

Ledningene blir dekket til av et lokk p konsollen, og de har til og med hatt de flate HDMI-kablene i tankene, nr de har designet utgangen til ledningene. Perfekt! Jeg skulle derimot nske at USB-utgangen og HDMI-utgangen kunne ha byttet plass, slik at HDMI-kabelen ikke blir liggende i en slitende vinkel. 

Det er alts mulig sette konsollen p bordet, men dette ENE stttebenet p baksiden, er ikke nok. Jeg ville ikke satt konsollen p flybrettet slik som de gjorde i traileren, for si det slik. Den velter alts veldig lett ved bevegelse av underlaget. De skal jo f litt skryt for at de har lagt til gummi p enden av stttebenet, men det er et stort trekk at det kun er et sttteben, og et enda strre trekk er det at stttebenet er s svakt laget, og lett kan knekke. 



Pluss: Enkel f p plass i stuen. Ser bra ut! Lokk som dekker ledningene, med utgang som passer til HDMI-kabler som har flat kabel, og derav strre bredde. Gummi p stttebenet p konsollen. 
Minus:  Inngangen til USB og HDMI kunne ha byttet plass, for unng vinkelen som HDMI-kabelen fr. Et sttteben er ikke nok, og ikke nr det kan knekke s lett. Anbefales ikke til bruk p fly, tog, og lignende, da den lett velter dersom bordet rister litt. 

 NINTENDO ID: 
Er det noe jeg hater med Nintendo, s er det hvordan deres Nintendo ID fungerer, spesielt om du har glemt hvilken mail du har brukt p ID'en din, fordi du ogs har glemt passordet. Nintendo ID m du ha p plass for benytte deg av e-shoppen, og nr du glemmer innloggingsinformasjonen din er det et helvettes (unnskyld sprket) makkverk f orden p dette.

Men, det skal ikke g ut over konsollen, for dette er et makkverk uansett hvilken konsoll du er p. Bde Wii U, 3DS og n Switch. 

 TIPS:  Nettopp laget deg en Nintendo ID? SKRIV DET NED. Legg informasjonen p en plass der du vet du kan finne det igjen. Men unng lagre det p mail og telefon, spesielt om du har lagret kortinformasjonen din p kontoen. Grunnen til at jeg oppfordrer deg til gjre det p denne mten, er at det er s mye enklere for deg heller finne det igjen p en lapp, enn det er g gjennom hele prosessen for finne det ut gjennom Nintendos tjenester. Makkverk, sier jeg! MAKKVERK.

 INTERFACE: 
Konsollens interface er helt grei. Den fles fortsatt litt naken, men jeg har egentlig ikke noe imot dette, da det fortsatt er enkelt forst hvor man finner hva, og ikke minst - navigere seg rundt om. Interfacen til Wii U var blant annet fylt av mye "sty" med forstyrrende elementer, og mas.

P Switchen trenger man heller ikke mtte bytte bruker fr man starter opp et spill, da du blir spurt om hvem som spiller, nr du starter spillet dersom det er flere brukere p konsollen. Superbehagelig! 

Pluss: Enkelt, stilrent, brukervennlig! 
Minus: Litt nakent, men det er helt ok.

 

 SPILLKASSETTENE: 
Spillene til konsollen, kommer n i chip, og ikke disc. Kassetten til spillet virker noe svak. Hvis du rister p den, kan du hre at delene ikke er like kompakt, som 3DS-spillene er.  Det for min del, gjr at jeg fler jeg m vre s voldsomt forsiktig, nr jeg tar spillet ut og inn av konsollen.

Spillkassettene er ogs veldig sm! Det er alts veldig lett rote dem vekk, dersom de ikke blir lagt i coveret sitt med en gang. En annen bekymring vil jo vre at barn lett kan svelge dem, men for de som ikke har ftt det med seg, s er det et stoff p spillet som smaker helt forferdelig hvis man legger tungen p dette, som skal forhindre situasjoner som det. Min bedre halvdel, Patrick, har selv smakt, og det s ikke veldig godt ut, fra hans ansiktsuttrykk dmme.

Pluss: Spillet er dyppet i et stoff, som gjr at barn (eller dyr) ikke vil spise det, eller putte det i munnen flere ganger. 
Minus:  Spillet lager lyd, nr du rister p det, og virker derfor ikke veldig solid. 

 TIPS:  Ikke smak p spillet! Med mindre du er veldig nysgjerrig da, men n er du alts advart! 



 KONTROLLENE: 
Ved frste opplevelse, virket Joy-Con kontrollene veldig sm, men etter ha brukt dem litt, var det snn sett helt greit, da du skal ha lengde p fingrene dine til n alle knappene ogs. Som for eksempel - og +, som man bruker en del i Zelda. Dersom du spiller med Joy-Con straps, fr du utbytte av hele kontrollen med hnden din. Uansett hvor fingrene dine er, kan du n knapper, som kan komme til bruk. 

Men at Nintendo fortsetter lage glatte spaker, irriterer meg. At de enda ikke kan se at opplevelsen ville vrt bedre, om spakene hadde hatt en ruglete tekstur p skapen begriper jeg ikke. Tommelen sklir lett av dersom man holder for hardt p den, eller svetter p fingrene. 

Det er derimot veldig sweet at alt som skal til for ta et screenshot er en enkel knapp n, som gir deg enkel tilgang til ta bilder mens du spiller. Kontrollene er ogs relativt behagelige holde i hnden, bde i Joy-Con grip og Joy-Con straps, samt innstallert p skjermen. 

Men noe som er veldig negativt, er at kontrollene mister signal med konsollen s lett, dersom noen gr mellom konsollen og kontrollene blant annet. At det skal s lite til, er ikke optimalt. Her har bde Wii og WiiU prestert bedre enn Switch. 

Pluss: Lett holde i hendene, behagelig, screenshot-knapp(!) og mange muligheter som hvert individ kan tilpasse seg. 
Minus: Kontrollene mister lett signal nr noe blokker konsollen. 



 HELHETLIG INNTRYKK: 
Jeg er veldig fornyd med konsollen. Det forundrer meg fortsatt at et s lite beist, kan romme s mye. Likevel, er det smting som kunne vrt bedre, men det er ikke noe som gjr at jeg kommer til be dere vente med f tak p konsollen. Den er amazing, akkurat slik jeg hpte, og jeg vil anbefale den p det sterkeste! Det gleder meg at Nintendo har levert noe s flott og innovativt til spillverdenen. 

Men det er klart; det KUNNE vrt flere spill p lanseringsdagen, men Zelda: Breath of the Wild veier enormt opp for dette, og er absolutt et spill som gjr det verdt det.

 Tl;Dr OPPSUMMERING: 

Pluss: 
+ Mange muligheter for hvordan du kan spille med konsollen, og bruke kontrollene. 
+ Enkel bruke, enkel f p plass.
+ Ser smashig ut!
+ Lokk som dekker ledningene p baksiden, med utgang som passer for HDMI med flat ledning.
+ Gummi p stttebenet p baksiden av konsollen.
 + Interfacet er enkelt, stilrent, og brukervennlig. Bruker kan skiftes nr man starter opp spillet, fremfor gjre dette p forhnd. 
+ Spillene er dyppet i et stoff, som gjr at de smaker flt. P den mten unngr man at dyr og barn svelger det like lett. 
+ Kontrollene er lette holde i hendene.
+ Screenshot-knapp! 
+ Grafikken p konsollen er vakker, selv p den lille skjermen! 

Minus: 
- Litt knotete og tungvint skifte oppsettet p kontrollene, men det vil komme seg nr delene er mer brukt, og mindre ferske. 
- Inngangen til USB og HDMI kunne ha byttet plass, for unng awkward vinkel p kabel. 
- Et sttteben er ikke nok, det skulle vrt to, og konsollen velter lett dersom underlaget er i bevegelse. 
- Interfacet er litt nakent, men det er helt ok for min del. 
- Spillkassettene kunne vrt litt mer kompakt, da de lager lyd dersom du rister dem. 
- Kontrollene mister signal altfor lett hvis noe blokker konsollen/kontrollene nr man spiller. 

 TIPS: 
1. Skaff skjembeskytter til konsollen for unng riper.
2. Ikke smak p spillene! Det smaker flt!
3. KJP ZELDA: BREATH OF THE WILD!


#nintendo #switch #vurdering #konsoll

Retrospekt anmelder NES Classic Mini



Vi starter bloggret med en anmeldelse! Det er lenge siden jeg har gjort det, og hva passer vel ikke bedre enn kicke det off med en mini-NES? Dette var julegaven fra meg til Patrick, og har vrt en stor suksess i kollektivet. Kan bli en trussel mot forholdet vrt, hvis han slr highscoren min i Galaga...

NES Classic Mini kom ut i 2016, og inneholder 30 spill fra raen NES-en briljerte. Blant noen av spillene den inneholder har man selvsagt Galaga, som nevnt, og Castlevania, Kirby's adventure, Final Fantasy, The Legend of Zelda, Super Mario bros og Mega Man 2. Med andre ord, har den et veldig bra utvalg av klassikere! 

But let's break things down. 

I BOKSEN: 
- Miniatyrvariant av den originale NES'en
- 30 forhndsinstallerte spill
- NES-kontroll 
- HDMI-kabel
- Strmkabel
- Manual

Nintendo sier at det skal vre med en AC adapter ogs, men det fulgte ikke med i esken jeg kjpte, men dette er i s fall markert p esken. Men en slik adapter er noe alle har i huset, sammen med de 100 variasjonene av USB-kabler man har.  Kom ikke her og si at du ikke har noe snt liggende alts!

KONSOLLEN: 

Mini-NESEN er liten. Den er kanskje 1 fjerdedel av den originale NES'en, hvis vi kun ser p overflaten den dekker. Det er heller ingen lokk som kan pnes, og den har i all hovedsak uttak til ledningene som skal brukes, og en "power" og "reset"-knapp. 

Den er alts svrt enkel. Du plugger inn alle ledningene, og skrur den p. Ferdig arbeid. Ingen oppdateringer, ingen installasjoner, ingenting. Den er klar til bruk med en gang. 



MEN, et stort minus er at Nintendo dro det litt langt med mini-konseptet. For det er ikke bare konsollen som er liten, men kablene er veldig korte ogs. HDMI-kabelen var kanskje 1 meter lang, ledningen til kontrollen var bare en halv meter, og strmkabelen var like kort som HDMI-kabelen. Man kan alts ikke sitte i sofaen og spille med ledningene som kommer med. Du m nesten se hva du selv har p lager. Kontrollen har derimot beholdt den samme strrelsen som den originale kontrollen, og godt er det! 
Bruker man kablene fra esken, ender du opp med firkantede yne, fordi du m sitte oppe i tv-skjermen, og med dagens flatskjermer, kan det bli litt vel intenst. 

La meg illustrere opplevelsen: 

PRIS:

Denne konsollen koster ikke skjorten av deg, og inneholder timevis med moro. Det er derimot store prisforskjeller hos de ulike butikkene p den. Men n har denne ogs vrt ute en stund, og det er ikke sikkert at alle butikkene jeg nevner tar denne inn lenger. Ha det i minne. 

Rangert fra lavest til hyest: 
Teknikmagasinet: 790 ,-
Elkjp: 798 ,-
Lefdal: 798 ,-
Gamezone: 798 ,-
Komplett: 899 ,-
Platekompaniet: 995 ,-

Skal du derimot spille sammen med noen, m du i tillegg kjpe en ekstra kontroll. Skal du forlenge ledningen p kontrollen m du ogs ha extension cords, eller kanskje du trenger en lengre strmkabel, eller en adapter, eller en lengre HDMI-kabel. Det kan alts fort g over 2000 kr med ekstra utstyr. Nintendo legger alts opp til dette med sine korte kabler, og det synes jeg er et minus for oss forbrukere. Men for dem er det jo bra. 

INTERFACE: 

Spillene blir listet opp, slik at du kan bla gjennom dem i en rullerende liste horisontalt. Du starter spillet du nsker, og nr du er ferdig trykker du "reset", deretter fr du muligheten til lagre sesjonen din. Her har man 5 plasser til saves. Men det kunne godt vrt lagt opp slik at man fikk alternativet til velge et lagret spill, nr man starter spillet, for dette glemmer jeg ofte selv, og m g ut av spillet, og deretter hente frem det lagrede spillet mitt. Men utover dette, er alt veldig rett frem, og brukervennlig. 



SPILL:

Som nevnt har mini-NES'en et godt utvalg med spill. Det er mange store spilltitler, og lite fyll for fylle opp. De har alts levert p denne fronten. Min favoritt er jo selvsagt Galaga, men det skjnte dere vel. Jeg er ogs svrt fornyd med at Pac Man, Kirby's adventure, Gradius og Super Mario Bros-serien er med. Men n skal ikke jeg g gjennom hvert eneste spill, og hvordan de er heller, men her har du listen over innholdet: 
 



Tl;dr: OPPSUMMERING:

Overall, er jeg veldig fornyd med produktet, selv om det er et par ting som kunne vrt bedre, men de gode tingene med mini-NES'en, veier veldig opp for de drlige tingene. Jeg anbefaler alts denne til alle som har et hjerte for retrospill og lokal multiplayer.

Pluss: 

+ Klar til bruk med en gang
+ Brukervennlig interface
+ Godt utvalg av store spilltitler
+ God pris

Minus:  

- Veldig korte kabler
- Flger ikke med adapter
- Legger opp til at man m bruke mer penger, enn ndvendig som flge av korte kabler
- Man kunne godt ha blitt spurt om man vil pne saven sin, fr man starter spillet, fremfor hente den ut selv. Lett glemme. 

Retrospekt tester Jabra Move Wireless Headset

For nesten en mned siden, rk mitt flotte Urbanears headset. Et headset jeg var veldig fornyd med fordi det var god lyd, behagelig p rene og jeg kunne brette det sammen, slik at det tok mindre plass. Det ga ogs muligheten til kunne koble et headset nummer to til seg. Noe som var veldig praktisk for meg og forloveden min, nr vi tok tog til og fra Oslo, siden vi da kunne se p filmer sammen, uten at lydopplevelsen ble kuttet. 

Dessverre, var ikke levetiden til headsetet noe imponerende. Det klarte  holde ut i 1 r og 3 mneder. Noe som er en helt vanlig levetid p slike dingser som dette. Men nr man er s forsiktig med ledningene, og behandlet det p en s god mte som det jeg gjorde, nettopp for forlenge levetiden, s er det noe skuffende vite at det ikke hjalp i det hele tatt.

Derfor ble jeg s glad, da jeg p fredag som var, fikk headset i bursdagsgave fra Espen og Patrick. Jeg fikk et Jabra Move Wireless Headset. 

GENERELT:
Jabra Move kommer i forskjellige farger, hvor du kan velge mellom svart, rdt og bltt. Det har en solid byle, som tler en styt, og du kan justere det etter hodet ditt. Det har myke puter, som legger seg godt p ret ditt, slik at du ikke merker noe press. Espen, som bruker briller, sa at selv for han, var det godt ha de p seg, uten at brillene ble presset inn i skallen. Selv glemmer jeg at jeg har headsetet p meg, spesielt om jeg bruker det med den trdlse funksjonen. 

TRDLSHET: 
Du m bruke bluetooth p enheten du vil koble headsetet til. Dette gjr du enkelt ved trykke p knappen p headsetet. Ved frstegangsbruk, m du inn p bluetooth-innstillingene p enheten din, og koble det til derfra. Men dette trenger du kun gjre en gang, etter det, kobler headsetet seg til selv. Dette er naturligvis for at man skal unng at det kobler seg opp til andre sine enheter.
 

Det er forresten en veldig hyggelig kvinnestemme inni der, som sier ting som "Connected", "Disconnected", "No device connected" osv. Men det er ikke noe som er plagsomt. 

Nr du bruker headsetet trdlst glemmer du litt at du har det p deg. Det er ingen ledninger som kiler deg p kinnet, eller som roter seg bort i jakken eller som havner under sekken du nettopp tok p deg. Du slipper at ledningen havner bak ryggen din, nr du tar av deg nevnt jakke eller sekk, og livet er egentlig s mye enklere. I tillegg er det veldig lett. Det er nesten som ha lue p seg.   

LYD: 
Det er veldig god lyd. Det rasler ikke. Det spraker ikke. Bassen er digg. rene dine blr rett og slett ikke, som det gjr av billig-headset. Du hrer alt, slik du skal hre det. Det lekker derimot litt. Nr du beveger deg over halvveis p volumet, kan andre begynne hre, hva du hrer p. Men dersom det er en del brk rundt deg, vil ikke folk hre deg fr du nr tre fjerdedeler av volumet. Jeg kjefter p deg hvis du skal ha det p det hyeste. Det er ikke bra for deg.  



3.5 MM JACK:  

Bluetooth tar mye strm fra enheten din. Det er ikke noe som er headsetet sin feil, men mer en sak som mobilprodusenter br se nrmere p. Derfor kan det hende at enheten din tmmes fortere for strm enn du nsker. Dette kan du unng ved bruke jack-ledningen du fr med headsetet. Men s var det jo dette med ledningskrll da... Likevel er det positivt at de fortsatt har gitt deg, som bruker, muligheten til velge dette selv. 

BATTERI OG LADING:
Jeg, som iphone-bruker, fr opp et ikon p telefonen, som viser at bluetoothen er p. Men det viser ogs batteristatusen p headsetet. Der kan man lett se om batteriet er fullt/halvfullt/nrmer seg tomt. I pakken flger det med en ladeledning til headsetet, som du kan koble til en datamaskin eller adapter som du setter i stikkontakten, og det tar bare 1-2 timer fr det er fulladet. 

Du trenger ikke noe ekstra greier for lade headsetet p datamaskinen din. Noe andre ting, ofte gjr. Nr du har ladet det opp, og er klar for ta fatt dagen med lyd p ret, s kan jeg faktisk ikke svare deg p hvor lenge batteriet holder. Det er fordi jeg har merket at telefonen min er nrmere g tom for strm, enn det headsetet er. Bare i dag har jeg brukt det ganske mye, med et lydniv rundt halvveis, i mer enn 6 timer, hvor jeg har ladet telefonen n gang i prosessen. Og da er batterinivet p headsetet fortsatt p fullt.  

MULTI-FUNKSJONER:  


Jabra Move har en rekke multifunksjoner! Bildet over viser en oversikt over hvilke funksjoner som er tilgjengelig. Det at du kan ta telefonen med headsetet er jo litt kult. Men for meg er ikke dette en relevant funksjon, siden jeg misliker sterkt snakke i telefonen p den mten. Derfor mtte jeg ta en titt p noen andre anmeldelser, for i det minste levere noe p dette, og der er det ikke mange som er fornyd, da man hres drlig i telefonen gjennom headsetet. Men dette spiller ikke inn p min personlige vurdering. 

I starten var jeg noe klnete med knappene, men etter ha vendt meg til hvor de er, s har jeg blitt skikkelig pro. Det er ganske behagelig slippe mtte ta opp telefonen hver gang jeg vil skru ned/opp lyden, skifte sang osv. Spesielt deilig er det slippe dulte borti personen jeg sitter ved siden av p bussen, for ta opp telefonen fra lommen. Det er noe med det slippe veive albuen sin opp i trynet p folk som er deilig slippe. Bde for meg og vedkommende. 

PRIS:  
Du har sikkert gruet deg litt for vite hvilken prisklasse Jabra Move ligger i, spesielt hvis du ble litt giret p f ditt eget. Det koster litt. Det gjr det. Men tenk over alt du tjener p det. Alt det positive jeg har sagt n. Og her er enda en fin ting: Hvis du er en av de som har en slitt telefon, med drlig batteri, som virkelig slukes av bluetoothen, og derfor velger bruke ledning i stedet - s kan du trste deg med at du slipper kjpe et helt nytt headset, nr ledningen er delagt/utslitt/revnet/ledningerass. Du trenger bare kjpe deg en ny ledning. Noe som er vesentlig mye billigere enn kjpe et nytt headset til 5-6-7-800 kr. 

Det er derimot en stor prisforskjell p Jabra Move hos butikkene. Det er billigst i nettbutikker (men ha i minne den frakten, da). La oss fokusere p butikk. Jeg vil oppfordre alle som vurderer kjpe dette, til kjpe det hos Spaceworld. Her koster det nemlig bare 795 kroner. SYV-HUNDRE-OG-NITTI-FEM?! ER DU SYK ELLER?! Kom an. Et skikkelig headset koster penger. Skjerpings. Du m MINST ut med 600 kroner for f et skikkelig et. Men hvis du synes 795 kroner er mye, s br du hvert fall ikke kjpe det p verken Teknikmagasinet (899,-) eller Expert (999,-). Du sparer faktisk 100-200 kroner p kjpe det hos Spaceworld. Hvem skulle trodd at Spaceworld hadde det billigste alternativet.

Igjen, er dette en veldig god pris for alt du fr av dette headsetet. 

Du kan hre p musikk mens du lager mat, uten at ledningen dupper ned i sausen din. 
Du kan faktisk SPISE uten at ledningen dupper ned i maten din.  
Du slipper plage folk p bussen med albuen din for endre musikken. 
Du slipper ledning! 
Du slipper miste telefonen i bakken, nr ledningen hekter seg i dren/armlener/butikkstativer/andre personer og en mengde andre scenarioer. 
Du slipper tvinne opp ledningen hele tiden, etter at du har hatt den surrende rundt telefonen din.
Jeg kan ikke f understreke nok, hvor deilig det er slippe ledninger. #haterledningerass 

KONKLUSJON: 
Jeg gir headsetet full pott for mitt bruk, og vil absolutt anbefale dette videre. Det er amazing p s mange mter, og det er bevist i hvor mye jeg faktisk har si om det. Det er et headset som tar for seg alle de plagsomme elementene og opplevelsene som vi har med standard-headsets, og fikser det. Det er selvsagt ikke optimalt for gamere, da det ikke har mikrofon (som funker slik man nsker), men det veier opp p s mange andre ting, og er definitivt det optimale hverdagsheadset. 

TL;DR - OPPSUMMERING: 
+
Lang batteritid
Du kan velge om du vil ha det trdlst eller ikke
Veldig god lydkvalitet
Multi-funksjoner
God pris hos Spaceworld
Mye for pengene
Veier veldig lite
Behagelig p rene
Kort ladetid
Stilig design


Dyrt hos Expert
Kan ikke brettes
Lekker lyd ved hyere volum, spesielt p fullt 


#headset #lyd #anmeldelse #test #review 

Retrospekt tester VR-briller

Jeg var jo s heldig vinne i tegnekonkurransen til Westerdals under The Gathering i psken, og da vant jeg noen flotte virtual reality glasses i premie. Under her ser dere vinnertegningen min. Men det skal sies; dette er alts 2.0 versjonen. Rett og slett fordi jeg ikke fikk tatt noe bra bilde av den jeg tegnet med promarkers. Det er det samme motivet, oppgradert til vannmaling - det jeg liker best. 

N om dagen driver jeg faktisk og utvider dette universet, og planen er at jeg skal dekke en vegg med dem. Det er et langtidsprosjekt, men jeg skal oppdatere dere underveis i prosessen.

N skal jeg derimot bruke tiden, p fortelle dere hvordan det var bruke disse, og hva jeg likte og mislikte med dem. 


Slik ser brillene ut. Disse brillene kommer fra Spectra optics industries, og kan kjpes p teknikkmagasinet. Ved frste yekast ser de veldig bra ut, og barnet inni meg gledet seg til prve dem, ved frste anledning. Da jeg fikk dem, konkluderte jeg med at det mtte vente til nesen min ble litt mer mottakelig for besk.


Men hvor skulle jeg begynne? Det frste var velge riktig telefon. Det har seg nemlig slik at min telefon har knust skjerm. Jeg oppdaget ogs at telefonen min slet med kjre de fleste VR-appene, noe som ikke var s fryktelig snodig, ettersom det er en iphone 4. Jeg kom derfor frem til at dette var en hpls sak. Jeg endte opp med lne telefonen til min forlovede - En iphone 4S. Den klarte kjre noen av appene, og jeg kunne sjekke ut VR-filmer p youtube, uten at de knuste sprekkene fra min telefon, dela opplevelsen.  


P sidene var det pning i "veggene". Dette var positivt, for kunne bruke headset til lyd, da lydopplevelsen uten, ikke var noe srlig skryte av. Det eneste negative med dette, er at det kommer for mye lys inn fra sidene. Noe som gjr at du legger merke til detaljer p innsiden av brillene, som delegger en del av opplevelsen. Dette gjr at man enten m sitte i et mrkt rom, eller holde hendene p siden, for f den beste opplevelsen av bildet. Det sistnevnte alternativet, delegger jo p sitt eget vis, dersom man skal bruke noen av spill-appene. 


Jeg testet ut noen apper. Mange av dem krasjet, rett og slett fordi telefonene vre er litt utdaterte, og mange av dem var heller ikke kompatible. Av de appene som fungerte, var det ikke mye spenning. Det var som regel apper, der du bare kunne se deg rundt, p et omrde. Noe kjedelig, men bildet i seg selv var klart og tydelig. Et av de f spill-appene for VR som fungerte var InMind VR, men dette var egentlig fryktelig drlig. Visuelt var det fint, men spillopplevelsen var kjip, da spillets tempo var hyere, enn det bevegeligheten vr tillot.

Det beste var egentlig youtube. Jeg s en del trailere, og opplevelsen var ganske bra. Og det fine med brillene er at man kan justere dem slik at du kunne tilpasse dem til ansiktet sitt, og unng slite ut synet med en gang. Film-appene var ogs veldig bra utviklet. En del av dem la opp til at du kunne bruke itunes til laste inn filmer i appen, mens andre gjorde at du mtte betale for appen, for kunne se mer enn fem minutter med film. Men igjen, hadde disse mulighet for laste ned innhold til appen uten itunes.  

Konklusjonen so far, er at filmopplevelsen med brillene var ganske flott. Men jeg tror at opplevelsen min vil bli enda bedre med tid, og oppdaterte telefoner, slik at jeg kan kjre de litt mer kraftige appene. Spillene derimot var skuffende, og det at de aller fleste spillene kostet penger, gjorde kanskje at jeg ikke kom frem til det bedre innholdet som er der ute. Det er jo litt kjipt kjpe et spill, og s viser det seg at telefonen din ikke klarer kjre det. Men alt i alt, gleder jeg meg til tiden fremover, ettersom dette er et veldig spennende konsept, som er under full utvikling.

Opplevelsen av VR-brillene blir derfor litt midt p treet for meg, og det er helt klart min egen feil. Jeg kan jo ikke skylde p brillene eller appene, for at jeg ikke har en god nok telefon til dem.  

KORT SAGT:

Pluss: 
- Mulighet for justere briller til passe ansikt
- Bra og tydelig bilde
- pning for kunne bruke headset
- Film-appene var godt utviklet, og la opp til mange valgmuligheter
- Knust skjerm pvirker ikke sammensetningen av bildene, du ser bare sprekkene, som du ville gjort til vanlig. 

Minus: 
- Lys kommer inn fra siden av brillene, og forstyrrer opplevelsen
- Appene sluker batteriet p telefonen din
- Ikke mange interessante gratis-apper
- De fleste appene koster penger
- Litt tunge til se film med, men ikke noe du legger merke til nr du spiller, da du er i aktivitet

Katten min var derimot ikke s imponert eller interessert. Og hun jakter normalt sett p alle de kule tingene mine. 


#VR #teknologi #vurdering #test #tegning

Retrospekt

26, Bergen

Heisann!
Jeg heter Trude, er 26 r gammel, og bor i Bergen.

Jeg studerer Digital Kultur p Universitet i Bergen, og bruker mye av den ekstra tiden min p Hyperion Vest. Jeg er interessert i dataspill, brettspill og Pokmon TCG, og har en tysete katt som heter Twoface.

For kontakt, kan du sende mail til retrospektblogg@hotmail.com

Kategorier

Arkiv