04. Spill

Nintendo bekrefter at det blir kt produksjon av Classic Mini-konsollene deres


"Vi kan med glede bekrefte at Nintendo vil fortsette forsendelsene
av
Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System
 Europa i 2018, og at de i tillegg vil bringe Nintendo Classic Mini:
Nintendo Entertainment System tilbake til Europa neste sommer!
Flere detaljer vil bli avslrt p et senere tidspunkt" - Nintendo Norge

 

Nintendo bekrefter i dag, at produksjonen av Classic Mini-serien vil fortsette, og flere hopper av glede over dette. Det har vrt nervepirrende for mange av oss. Ettersprselen har vrt enorm for Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System, og vinduet for forhndsbestille ble fort lukket.

I denne omgang har butikkene vrt mer forberedt p hvor mange eksemplarer de vil f, men dette har likevel ikke vrt dekkende for behovet. Men ettersom konsollen enda ikke er sluppet, vet vi fortsatt ikke med sikkerhet om alle som har bestilt faktisk vil f den i frste runde.

Det er likevel hp igjen n som Nintendo bekrefter at de vil ke produksjonen, og bringe tilbake den frste i rekken - Classic Mini: Nintendo Entertainment System, og 2018 kan ikke komme fortere for de som ble etterlatt i mrket av Nintendo. 
 


Anmeldelsen min av Classic Mini: Nintendo Entertainment System kan du lese her.
 

 Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System 
 Slippes 29.september 

Konsollen som vi akkurat n fortsatt venter p, vil komme til butikkene 29. september. Slusene for forhndsbestille har for lengst stoppet, og vi venter i spenning.

Konsollen kommer med to kontrollere og 21 forhndsinstallerte spill. Alt du trenger gjre er plugge kablene p plass, og du er klar til spille. Kjente spill som Super Mario World, Yoshi's Island, Starfox, Final Fantasy III og Donkey Kong Country skal p nytt f berike hverdagen vr. Men det stopper ikke der; vi vil ogs f oppleve Starfox II som aldri har blitt lansert - fr n.  


World to the West har ftt slippdato!

Spillselskapet bak Teslagrad, Rain Games, har ftt slippdato til sitt kommende spill, som fortsetter utforske universet, World to the West. Spillet vil komme til vren, 5.mai, og vil vre mulig f til PC, WiiU, Playstation 4 og Xbox One. Samtidig vil det komme fysiske kopier til PC, Playstation 4 og Xbox One til butikkene, og allerede n kan du legge World to the West til nskelisten din p Steam.

Gjr det n, s blir vre norske spillutviklervenner glade!

Spillet vant ogs nylig "Best in Play"-prisen p GDC, spillutviklerkonferansen som gikk av stabelen i San Francisco siste uken i februar.
Vi kan alts glede oss enormt mye til spillet er i vre egne hender! Vi vet jo allerede at World to the West, ikke flger den samme stilen som Teslagrad, og vi vil f se et spill med et spekter av friske farger, og spennende historie i 3D.

I trd med nyheten om slippdato, har det selvsagt kommet en ny trailer til spillet, og vi fr avslrt mer gameplay, surroundings, og ikke minst; soundtrack! Jeg gleder meg. Dette blir bra!


#spillutvikling #raingames #worldtothewest #slippdato

Dette trenger du vite om Nintendo Switch!


Det er endelig kommet mer informasjon om den nye konsollen til Nintendo; Switch, som slippes 3. Mars i hele verden. Det er ikke lenge til! Hva mer vet vi? Det har ikke kommet veldig mye informasjon om spill som vil vre tilgjengelig ved release, av den enkle grunn; at det ikke er s mange som har fastsatt releasedato. GRR. Men fr vi gr mer inn p det, m jeg knuse alle deres hjerter.

BAKOVERKOMPATIBILITET

Nintendo har alltid vrt flink med bakoverkompatibilitet. 
WiiU'en ga oss kompatibilitet til Wii-spill. 
Wii'en ga oss kompatibilitet med GameCube-spill. 
Switch gir oss ingen av delene. 

Dette munner ut i at Switch ikke har disc-drive. GOD DAMN IT. 
Det er en trist nyhet, at de beveger seg bort fra bakoverkompatibiliteten, men jeg m jo undre; kommer de til satse p en bedre eshop? Vil Virtual Console levere enda flere spill? Vi har jo sett en kning i dette feltet, spesielt med Pokmon sitt 20-rsjubileum, hvor Pokmon Snap nylig ble tilgjengelig til WiiU. LAG EN REMAKE ALREADY. 

HVILKE SPILL KOMMER? 

Det kommer en rekke spill, men det er vanskelig si hvilke spill som kommer til vre tilgjengelig til release. Vi vet at Zelda: Breath of the Wild kommer. But what more? Selv om vi mangler release date p en rekke av spillene, har de likevel annonsert en del av dem. 

  • Mario Kart 8 Deluxe
  • ARMS
  • 1, 2, Switch
  • Splatoon 2
  • Super Mario Odyssey
  • Xenoblade Chronicles 2
  • Fire Emblem Warriors

PRIS? 

Det er blitt sagt at konsollen kommer til ligge p 300$. Butikkene i Norge har allerede lagt opp forhndsbestillinger, med den summende prisen av 4990, hos cdon. Men ikke f hakeslepp, helt enda. De sier selv at det er en estimert pris inntil de fr vite den offisielle prisen, som ikke kom fr i dag, s plukk opp haken din fra gulvet igjen.

Unng derimot forhndsbestille konsollen hos butikker, som skal ha deg til betale hele summen ved bestilling, frem til den har stabilisert seg. 

SPECS

Hva er vel et "dette m du vite"-innlegg uten litt specs?

Lagringsplass: 32 GB
Kan lagringsplassen utvides? Ja! Med et microSDXC-kort
Opplsning: 1280x720
Input for headset: 3,5 mm jack
Batteriets levetid: De har estimert 6 timer, alt avhengig av bruk. Det var jo litt slapt, da.
Hyttalere: 2 stk, i bunnen

Spillene kommer i det de har kalt for et game card (se bilde). 

 
#nintendo #switch #konsoll

5 spill vi kan glede oss til i 2017

Nytt r, innebrer nye spill! Yes! S hva kan vi glede oss til? Jeg skal hvert fall fortelle deg hvilke 5 spill jeg gleder meg til og som jeg er spent, nysgjerrig, hyped og ja, alle resterende ord i vokabularet som kan beskrive utlmodigheten min. 

NI NO KUNI: REVENANT KINGDOM

Plattform: PS4
Release: 2017
Utvikler: Level-5

Dette har jeg ventet p - lenge. Faktisk siden Ni No Kuni: Wrath of the White Witch kom ut, har jeg ventet p dette. Level-5 har teamet opp med Yoshiyuki Momose og Joe Hisaishi, og det kan jo ikke bli bedre! 

Level-5 har alltid levert spill jeg fr instant sans for, og jeg hper de ikke skuffer meg denne gangen. 
Ni No Kuni: Revenant Kingdom, tar oss tilbake til den velkjente verdenen i en gripende fortelling i dette nye RPG eventyret. De har holdt kortene tett til brystet, men like fr jul fikk vi vite at det skulle komme i 2017, og de la igjen en ny engelsk trailer for pine oss litt til mot release. Men fr den tid, m jeg nesten begynne spare penger til en Playstation 4, for frem til n har jeg ikke sett noen grunn til kjpe en. 

WORLD TO THE WEST

Plattform: PC, XBOXONE, PS4, NINTENDO
Release: Q1 2017
Utvikler: Rain Games

Det er ikke lenge igjen til vi fr se World to the West p hyllene. Dette spillet drar universet fra Teslagrad et steg lenger i et helt nytt format, fra plattform til 3D topdown. World to the West er et adventure action puzzle spill, hvor du kan spille som 4 forskjellige helter, med 4 forskjellige personligheter, ml og egenskaper. Ved spille som alle karakterene, vil du kunne oppdage mange hemmeligheter, og kriker og kroker, med en spennende story som er sydd inn i alle gledene av utforske. Sammen med crisp musikk, og vakker art, blir kombinasjonen av alle elementene spennende se. 

Dette er et spill du kan glede deg til! Og vi m jo innrmme at det er ekstra kult at spillet er utviklet av et norsk indieselskap.

THE LEGEND OF ZELDA: BREATH OF THE WILD 

Plattform: WII U, SWITCH
Release: 2017
Utvikler: Nintendo

Breath of the wild, har vi ventet p siden de avslrte spillet. Dette er nok det mest spennende Zelda-spillet vi har sett p lenge, og det syns! Spillet er et pen verden action adventure spill, i HD opplsning! Spennende! 

Historien er satt i Hyrule naturligvis, hvor vi, selvsagt, spiller som Link (IKKE ZELDA! GET YOUR SHIT TOGETHER!). 
Link vkner etter en svn p 100 r, av en mystisk stemme som leder han mot bekjempe Calamity Ganon. 

Spillet gir oss enormt med spilltid, og vil vre kompatibelt med amiiboer som vil komme til spillet. Din evne til legge strategier, og planlegge hvordan du skal g frem vil bli satt p prve, og det vil vre 100 forskjellige dungeons g gjennom. 

Dette er nok det strste spillet Nintendo har kommet med frem til i dag, og det blir spennende se om vre forventninger mler opp med resultatet. 

YOOKA-LAYLEE

Plattform: PC, MAC, LINUX, PS4, XBOXONE 
Release: 11. April. 2017
Utvikler: Playtonic Games

Yooka-Laylee er et pen verden 3D plattform spill fra utviklerne Playtonic Games. Playtonic, bestr av tidligere medlemmer fra Rare, som blant annet utviklet Banjo Kazooie, som spillet er svrt inspirert av.

Det blir spennende se om de klarer fornye konseptet. Jeg kjenner jo at det kribler litt i fingrene mine, nr jeg ser traileren, da musikken og lydeffektene alene gir meg lysten til spille Banjo-Kazooie p Nintendo 64. 

Med Yooka, kameleonen, og Laylee, flaggermusen, skal vi gjennom mer enn 5 forskjellige spillverdener, hvor kombinasjonen av Yookas og Laylees evner vil hjelpe oss gjennom en rekke puzzles og utfordringer, p jakten etter Pagies. 

Sprsmlet blir om spillet vil vre bra fordi det faktisk er det, eller om den nostalgiske flelsen fra Banjo-Kazooie vil skape et press, og gjre oss mer kritiske til opplevelsen. Jeg tror derimot at spillet kan vre en stor glede for de som ikke vokste opp med Banjo-Kazooie, og jeg hper de har utviklet spillet til fles som et eget spill, og ikke bare et reskin av inspirasjonskilden. 

EVER OASIS

Plattform: 3DS
Release: 2017 
Utvikler: Grezzo 

Dette er kanskje et av spillene jeg er mest nysgjerrig p i r. Ever Oasis er et RPG action adventure spill til Nintendo 3DS. Og det m jeg si, jeg har ikke sett s mye spennende til denne hndkonsollen som skal komme i r. 

Det er teamet bak The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D som leverer dette konseptet. Selv hper jeg dette blir litt som opplevelsen av Fantasy Life, et noe ukjent konsept, som virkelig tok oss som har spilt det med storm. 

Du spiller som en Seedling, som sammen med Isuna, din partner, skal bygge opp en oase. Spillet byr p karakterer du m sl deg sammen med for fullfre dine oppdrag i en verden du m kjempe mot fiender, for opprettholde freden i rkenen. Her m du vinne materialer i grotter og dungeons fylt med puzzles og tjene opp dewadems, valutaen i spillet, og bygge butikker og utstyr. Jeg er spent, og ser frem til dette spillet som gir meg vibber fra bde Fantasy Life, Dark Cloud, og Rune Factory Fantasy-serien. Dette virker ligge midt i min gate, s ja, jeg gleder meg jo litt da! 

Amanita Design har annonsert sitt neste spill - Chuchel!

Amanita Design har annonsert sitt kommende spill - Chuchel, og jeg gleder meg selvflgelig helt vilt allerede. Det skal jo ikke s mye til. Det vet dere. 

Teaserne avslrer ikke mye, men Amanita Design er ogs et av mine favoritt indiespill-selskap. Dette er skaperne bak Botanicula, Samorost og Machinarium, og slik som det ser ut - Vil Chuchel flge samme stil som Botanicula. DETTE BLIR BRA.

Eller, la meg omformulere meg: ljldkfjlajsdlkanrflnadlkjfmawoeiujqejklkajdfla, ikke sant? 

Men som sagt, er det veldig lite informasjon ute og gr. Det blir derfor litt vanskelig komme med noe mer enn dette. Speskulasjoner derimot? Det kan det vre mye av. Slik arten ser ut, flger den same spor som Botanicula, bde i karakterstilen, og designbiten. En annen ting vi kan vre sikre p, er at dette blir et pek-og-klikk spill, som de alltid har laget. Og for oss som ikke kan vente, kan vi alltids varme opp med en ny gjennomspilling av Botanicula, eller ta en sammenhengende sitting av Samorost-serien, som i r ble utvidet med nummer tre i rekken.

Kvaliteten p indie-spill ker, og det er mye i vente for oss som flger med her.


#dataspill #indie #spill #amanita

Har du ftt med deg det vannmalte indie-spillet Candle?


Det er en uke siden Candle ble lagt ut for salg. Et utrolig vakkert spill, som har blitt utviklet av indie-studioet Teku Studios. 

Hvorfor er dette spillet s spesielt? Det er hndmalt! I vannmaling! VANNMALING. Kan du tenke deg hvor mye arbeid det er? Resultatet er fantastisk! Teku Studios legger seg p nivet til Disney sine tidlige dager, hvor alt ble tegnet og malt for hnd. Ikke en gang animasjonene i spillet er digitalt laget. 

Candle er et klassisk adventure spill, hvor man spiller som karakteren Teku. 
Teku drar ut p en ferd for redde vennene sine, og oppdager nye mysterium p veien. Eventyret byr p prvelser og puzzles, som du som spiller m komme deg gjennom. 

Spillet er tilgjengelig til PC, for en ganske billig penge, om jeg m f si det selv, og jeg gleder meg svrt mye til begi meg ut p dette s snart eksamensperioden min er over. 







Hvis du har lyst se hvordan spillet ble laget, kan du se denne videoen. Det er veldig fengslende! Filmen er p spansk, men det er engelske subtitles. Anbefales sterkt! Spesielt for deg som har en interesse av tegne eller male. Kanskje du blir inspirert? Jeg blir hvert fall det! 


#spill #tekustudios #dataspill #indie #hndmalt 

Ventetiden er over: Owlboy er her!



Endelig er dagen her! Owlboy, som vi har ventet p noe som fles som en evighet, er endelig tilgjengelig i Steam og p GoG. 

Uglegutten Otus, er her for gi oss en opplevelse av under. N kan vi utforske universet, og f vite resten av hans historie. 

Spillet har allerede ftt en rekke positive anmeldelser, og teamet lever nok i en lykkerus akkurat n. Planleggingen og utviklingen startet i 2007, og vi har ventet til i dag med f se det. Hele verden har ventet. Vr tlmodighet har blitt satt p prve, vi har virkelig ftt smake p det glede seg til noe, og n er det her? Jeg kan nesten ikke tro det. 

Likevel, mens vi har ventet, har teamet  fra D-Pad Studios, tatt godt vare p fansen sin. De har gitt oss mange smakebiter. En demo, og et hav av art, soundtrack og et ventespill; Savant Ascent. Til og med fans som har laget fanart, har ftt oppmerksomhet. Noe teamet viser frem med stolthet. 

AlphonseGeddyOtus

Mange trodde at fanbasen skulle miste interessen etter hvert. De startet tross alt i 2007. N er vi i 2016. Men jeg tror dette bare har styrket dem. Dette er et 2D pixelart spill. Det er tidlst. D-Pad Studios hadde faktisk muligheten til bruke s lang tid som de ville p dette spillet, uten at teknologien og grafikken skulle delegge prosessen. 

Jeg gleder meg enormt mye. Spesielt, siden jeg har hatt en annen frustrasjon enn de fleste andre, da forloveden min har vrt spilltester for Owlboy. Jeg har blitt jagd vekk, "Ikke se!", "Trude! G vekk!", og etter flere beskjeder har jeg luntet ut av rommet, sett meg over skulderen, skrudd p bambi-ynene, og selv det har ikke funket. "NEI!". 

Fristelsen mot kidnappe pcen hans har vrt stor, men jeg har holdt ut. Jeg klarte holde ut. N kan jeg endelig spille det. 
Og med det sagt, forvent en anmeldelse fra meg i fremtiden, og lp og kjp! 


#owlboy #dpadstudios #release #dataspill #spmg

Nintendo Switch er annonsert!

Jeg har nettopp sett Nintendo annonsere sin neste konsoll. Den vi har kalt NX i en evighet n. Den vi har ventet p, som Nintendo har hatt s mange muligheter til avslre. Ventetiden har vrt verdt det, om jeg m f si det selv. 

Konseptet er fantastisk. FANTASTISK. Dette er selvflgelig bare first look. Men jeg sitter igjen med et veldig positivt inntrykk, og veldig store forventninger. 

Det er s mange flotte aspekter ved denne konsollen, at jeg ikke vet hvor man skal begynne. 

  • Du kan spille hjemme p tven. 
  • Du kan ta den med deg.
  • Nr du tar den med deg, fungerer den som at du tar med deg WiiU-paden. Kontroll og skjerm i et.
  • Du kan lsne kontrollene fra skjermen, og sette skjermen p en overflate. 
  • Du kan spille med flere, uten ta med deg ekstrautstyr. 
  • Kontrollene kan brukes i bde enspiller-mode, eller flerspiller-mode. 
  • Den er enkel ta med seg! 
  • Den har en fin form. Skjermen kan snus, slik at den blir beskyttet mot riper p reisefot. 
  • Den ser uhyre lett ut. 
  • Designet var jo bare amazeballs.
  • Den ser praktisk ut. 

 

Jeg tror Nintendo kommer til gjre det bra med denne. De har fortsatt fokus p at man skal spille sammen, og dette har de tatt med seg i denne konsollen. Kall det en videreutvikling av WiiU-en og 3DS-en. De har rett og slett smeltet disse to sammen, i en fantastisk ting. 

S da sitter vi jo selvsagt igjen med noen sprsml:

- Hvilket format kommer spillene i? Disk? Kun digitalt? Chip av noe slag? Hm. 
- Vil denne konsollen ha street pass-funksjonalitet, n som den er portable? 
- Er den bakovervendt, for fysiske spill fra tidligere generasjoner? 
- Hvor vil den ligge i prisklasse? 
- Vil grafikken gjre et hopp fra WiiU-en? 

Tiden vil vise. Jeg skal begynne spare N. For en gangs skyld, vil jeg faktisk ha en konsoll, p dagen den kommer ut. P tide gjre seg beredt!


#nintendo #nintendoswitch #konsoll #spill #spmg

Indie juveler til 50% p App Store n!

Du leste riktig! I en begrenset tid, vil en rekke indie-spill til ipad og mobil, koste halvparten s lite.
Hvilke spill er det snakk om, da? La meg vise dere noen av dem. 

MONUMENT VALLEY

Monument Valley er et utrolig vakkert spill, som faller inn under sjangeren puzzle. 
Du spiller som prinsessen Ida, som m ta seg gjennom en rekke optiske illusjoner. 

Du fr Ida gjennom de forskjellige banene, ved endre p omgivelsene, og flytte p objekter. Det flger ogs en story, som utvikler seg gjennom de forskjellige banene. Spillet kom ut i 2014, men er en tidls opplevelse, som du ikke kan g glipp av. 

Spillet koster 22 kr p App Store n, og er ogs tilgjengelig til Android og Windows Phone. 

LUMINO CITY

Lumino City er et 100% hndlaget puzzle adventure spill, og er en oppflger til spillet Lume.
Du spiller som karakteren Lumi, som m finne bestefaren sin etter at han har blitt kidnappet. Hvorfor har hennes bestefar blitt kidnappet? Hvorfor er byen mrklagt? 

Lsningen p de ulike puzzle-oppgavene varierer i vanskelighetsgrad. Noen er penbare, andre er noen knakere. Klarer du finne ut av hva som foregr? 
Ettersom spillet er hndlaget fra bunnen av, gir dette en helt egen opplevelse i seg selv, og kan absolutt anbefales, sjekke ut.



MACHINARIUM

Machinarium har jeg snakket om fr. Dette spillet kom frst til PC som et pek-og-klikk spill, med puzzle som hovedsjanger. Spillet har i senere tid, beveget seg over til nettbrett, og passer utrolig godt p denne plattformen. 

Du spiller som roboten Josef, som finner seg selv i en skraphaug, hvor han setter sammen seg selv igjen. Han m komme seg tilbake til byen, for stoppe the Black Cap Brotherhood og redde kjresten sin. Spillet er visuelt vakkert, men kan kanskje fles litt kort p spilletiden. S hva passer vel bedre da, enn et salg?



LEO'S FORTUNE

Leo's Forune er et platform adventure spill, hvor du skal jakte ned tyven som stjal gullet ditt! 

Spillet har ftt skryt for de visuelle aspektene sine, og de nye planlagte detaljene for hvert brett. Nr spillet er fullfrt frste gangen, fr du unlocket hard-core mode, gjennom de 24 brettene som er tilgjengelig. 

Leo's Fortune, er et spill som er kjekt for folk i alle aldre, og er et flott spill "on the go". 



BADLANDS 2

Badlands 2 er oppflgeren til Badland. Badlands 2 er et plattform adventure spill, hvor du m komme deg gjennom farer i en fart. Overlev gjennom vsker, flammekastere, frost, magma, og vann. Naviger deg gjennom falle ned ddlige kratt, fly i hvilken som helst retning og hopp langs overflatene. 



FLERE SPILL FRA KAMPANJEN

 
#spill #nettbrett #appstore #spmg


 

Sponset video: Rise of the Tomb Raider - 20 Year Celebration


Det er 20 r siden verden s Tomb Raider for frste gang. 20 r siden Lara Croft kom inn i livene vre, som en av tidenes sterkeste kvinnelige spillkarakter.

Jeg gikk mitt siste r i barnehagen, og var S ferdig med smttisene. Jeg var klar for resten av livet.

Lite visste jeg at generasjonen min skulle bli vitne til den fantastiske utviklingen av spillindustrien. Pixelerte plattformspill, skulle bli 3D-spill, og 3D-spill skulle f en kt opplsning. En s god opplsning at man skulle tro det hele var ekte. Virtual Reality skulle innta markedet, og vi kunne oppleve at vi eksisterte i spillverdenen p en helt ny mte.

Lite visste jeg at det gamle modemet som lagde den grusomme lyden Pshhhhkkkkkrrrkakingkakingtchchchchchchchshhhh, skulle erstattes med lydlst wifi, slik at vi kunne koble oss p nett for spille online, og fortsatt bli ndd p telefonen.

20 r senere sitter jeg her. Tomb Raider-serien har kommet med en hel rekke spill, som har fengslet oss gang p gang. 5 r gamle meg ante ingen verdens ting om hvordan fremtiden skulle bli.

Dette jubileet blir feiret med Rise of the Tomb Raider 20 Year Celebration. Et kritikerrost spill, som frst kom ut i 2015, men som i r har ftt enda et nytt friskt pust i seg, med nytt innhold.

Spillet har n ftt VR-sttte. Det har ftt en ny CO-OP mode, og en ny vanskelighetsgrad; Ultimate Survivor, som man kan bruke i hovedhistorien.

Men dette er et jubileum.

Selvsagt m denne utgaven skille seg fra originalen.  Noe det gjr. Jeg har en liste. Dere vet jeg liker lister.
For i tillegg til alt det som er nevnt, har man ogs alt dette:

  • Jubileumsantrekk og vpen flger med
  • Ny utvidelse ved navnet Blood Ties, som finner sted i Croft Manor
  • 5 klassiske Lara-skins
  • Alt tidligere nedlastbart innhold. Og da mener jeg alt. ALT.

 

Alt dette, sammen med det andre, utgjr over 50 timer spilletid. Det tilsvarer omtrent 25 sessions med det frste Tomb Raider spillet. Tidene har endret seg. Lara har endret seg. Hun er tffere enn fr, og vil fortsette ha en stor plass i vre spillhjerter. Hennes eventyr vil fortsette forblffe oss, og denne gangen, i Sibir. Er du klar?

OBS. Det er en video rett over denne linjen^. Hvis du vil se den, m du skru av AdBlock.
Dette er et sponset innlegg

Har du en interesse for spillutvikling?

Jeg regner med at de fleste av dere vet hva Unity er. Det er et program man kan bruke for lage spill i, og det er et program som veldig mange spillutviklere bruker. Men det er kanskje ikke alle som kjenner til nettsiden Made With Unity

For alle som har en interesse i spillutvikling, s er dette en side hvor man kan lese om litt av hvert i de ulike prosessene som skal til for lage spill. Det flotte med denne siden, er at spillutviklere selv kan skrive "stories" om ting de har mtte tenke p, tilpasse til spillet sitt, bde innenfor kunsten og programmeringen, og alt i mellom. 


Siden er bygget opp slik at spillutviklere selv kan fortelle hva de gjr. Men det er ogs en flott side for de av dere som er nysgjerrig p hva som er der ute. Her kan man oppdage spill man ikke har ftt med seg som allerede er ute, og man kan lese om utviklingen i kommende spill. 

Jeg synes dette er et ganske flott konsept. Mest fordi Unity selv gir denne muligheten til spillutviklere som bruker programmet deres, til fronte sine egne spill, og p den mten nr ut til flere personer. 


Jeg har oppdaget ufattelig mange spennende spill gjennom denne siden, og det er jo det jeg hper at dere lesere gjr ogs. For det er det som er s fint med oppsettet til denne siden. Man kan browse gjennom stories, se trailere, sjekke ut spillgalleriet de har, eller lre mer om utviklere bak spill man allerede har et ye til. S dersom du har en interesse for spillutvikling, eller bare vil se om du finner noe spennende du vil sjekke litt nrmere ut, er dette en godt sted starte. Og dersom du driver litt med spillutvikling selv, om du s gjr det p et hyt eller lavt niv, s er det mye du kan lre av andre spillutviklere her. 

5 kortspill som jeg anbefaler til ferieturen

Det er ferie, og de aller fleste av oss reiser p tur. Noen reiser til varmere strk, andre reiser p hytten, noen tar en roadtrip, og noen er hjemme. 
Jeg befinner meg i Spania akkurat n, nrmere bestemt, Rojales, hvor jeg og min forlovede har vrt med familien hans for feire farens 50 rsdag. 

Vi har vrt 7 stykker, bde store og sm, og vi tok med oss en del kortspill nedover. Dette er enkle kortspill som er lette lre, og som bringer mye moro til bordet, uansett alder. S hva tok vi med oss? Her er listen: 

HAPPY SALMON: 


Happy Salmon er et veldig aktivt kortspill for 3 til 6 spillere. Dette er kanskje en blanding mellom Pit og Ligretto. Poenget er at man skal bli kvitt alle kortene sine, ved at man roper ut det som str p det verste kortet som ligger i bunken din, og s m man gjre det som str p kortet med en annen spiller som har det samme, for bli kvitt kortet.
Dersom switcheroo-kortet ligger verst, m man bytte plass med den andre spilleren, og det er dette jeg mener med at spillet er et aktivt spill. 

Dette spillet passer for alle aldre, og er gyest dersom man er 6 spillere, da ting kan g ganske fort.  

ADVENTURE TIME: LOVE LETTERS

Love letters er et spill for 2 til 4 spillere som har kommet i mange forskjellige teamer, i dette tilfellet - adventure time. Prinsippet er det samme i alle versjonene, i dette tilfellet, vil man date Princess Bubblegum. Spilleren som str igjen med prinsessen, vinner spillet - kort fortalt. 
Det er enkelt lre, og lillessteren til Patrick som er 9 r anbefaler dette sterkt, for hun synes det er kjempegy.  

MACHI KORO: 

Machi Koro er det mest avanserte spillet vi har tatt med oss, men det er fortsatt enkelt lre. Dette er et spill for 2 til 4 spillere, hvor prinsippet er at man skal bygge den beste byen, og f tak i de store oppgraderingene frst. Dette er et deckbuilding spill, hvor man skal f tak i ressurser og penger for kunne kjpe det man nsker til byen sin. 

Det er kort som bare pvirker deg, og kort som pvirker andre, og dette er kanskje et av de enkleste deckbuilding spillene jeg har vrt borti selv. Det er ogs mulig kjpe expansions til dette spillet, skulle man g lei av vanilla. 

PIT: 

Pit er et spill hvor alle bytter kort med hverandre samtidig. Og her er grunnen til at Happy Salmon minner litt om dette: Man m rope ut hva man vil bytte, men i form av at man roper ut antall kort man vil bytte. "2!" "3!" osv. Dette gjr man helt til man har alle kortene av den typen man samler p, og frste mann som plinger p bjellen, har stoppet spillet. Deretter teller man poeng, og ser hvem som vinner. 

SUSHI GO!

Sushi Go! er blitt et av mine favorittspill. Det ble kjpt ganske nylig, og er et spill hvor man samler poeng etter hvilken sushi man sparer p. Man starter med 10 kort, og velger det man vil ha, legger det ned p bordet foran seg, faceup, og sender kortstokken videre. Nr det er tomt for kort, har man spilt en runde, og teller poeng. Slik gr spillet til man har gjort tre runder, og den som har mest poeng vinner. Men fordi alle etterhvert vil kunne vite hvilke kort som er p hnden til hverandre, m man tenke litt p hva man velger, da det kan hende at noen tar det du vil ha, fr din tur. 

Det er veldig lett, og kortene er jo bare kjempeste, og hver gang jeg spiller dette, har jeg skikkelig lyst til spille mini-gamet til Lickitung i Pokmon Stadium p Nintendo 64. 

N har du en liten liste over gye og lette spill, som du kan ta med deg eller spille hjemme. De tar heller ikke mye plass i bagasjen, og er lette ta opp og pakke ned igjen, om man skulle ha en halvtimes stopp i roadtripen, spille litt fr man bader, eller kose seg med nr det regner ute. 
 

Slippdato og trailer for pokemon sun and moon er annonsert!

Pokemon sun and moon har endelig ftt trailer! Dette er skikkelig spennende, og litt skuffende p samme mte.

Verdenen vi skal til ser kjempebra ut, men hva tenkte de nr de laget starterne? Jeg bekymrer meg for resten av generasjonen dersom det er dette vi fr levert... Jeg sitter egentlig igjen med samme flelse som da black&white starterne ble annonsert - en god miks av blandede flelser, men selv da lrte jeg meg like dem etterhvert.

Nintendo Norge har ogs annonsert slippdatoen her til lands, og spillene vil komme p hylla den 23. November i r. N er det p tide at butikkene begynner ta forhndsbestillinger! Jeg er fortsatt spent! For selv om starterne var noe skuffende, var de legendariske meget spennende, og ikke minst verdenen.

Hva tenker du om traileren?

Notis: Jeg skrev tidligere at Darkrai-eventen starter den 12. mai. Vel...den er flyttet IGJEN. Det er alts 18. mai den starter, og du fr koden hos BR leker. 

Hvor er det best forhndsbestille spill?


Illustrasjon av: CaptainNinja

Jeg har ikke hatt behov for forhndsbestille spill i det siste. Det spiller jo litt inn p det at jeg ikke har kunnet vre 100% sikker p om jeg har budsjett til kjpe spillene, nr de slippes. Vanligvis har jeg alltid forhndsbestilt spillene mine hos GAME, men ettersom de gikk konkurs i fjor, er jeg n ndt til se meg rundt andre steder. Siden Pokmon moon and sun kommer i r, m jeg nemlig begynne tenke p dette snart. 

Forhndsbestilling er et konsept jeg liker veldig godt, fordi du safer deg en kopi av et spill, nr det kommer ut. Du slipper bekymre deg for at det skal bli utsolgt, og at du da m vente til neste leveranse. Hvem vil vel det? Har vi ikke alle en snn teit venn p sosiale medier som spoiler alt for deg? I certainly do. Jeg vil derfor ha litt innspill fra dere. For hvor er det beste stedet forhndsbestille spill? 

Viktige faktorer som spiller inn: 

  • Er prisen dyr/lav i forhold til andre steder? Dersom det er dyrt, veier det opp for andre ting? 
  • Blir spillet sendt for tidlig/sent hvis du bestiller hos noen p nett? 
  • Hvor lenge holdes spillet av i butikk, fr det blir lagt ut til salg?
  • Bestilles det inn nok kopier til de som har forhndsbestilt, eller risikerer du at du ikke fr det?
  • Fr du noen perks av forhndsbestille? Dette kan vre ekstra stsj, medlemsfordeler o.l.
  • Binder du deg til forhndsbestillingen? 
  • Dersom du skal bestille til butikk, kan du bestille p nett, ringe eller m man g til butikken? 

Hvor forhndsbestiller du spillene dine, og er du fornyd med dem du gjr det hos eller bestiller du flere steder, og velger det som passer best der og da? Eller kjper du ikke fysiske spill lenger? Kjper du spill i butikk i det hele tatt eller er du en av de som bestiller alt p nett, og fr det tilsendt i posten? 


#forhndsbestille #spill

Retrospekt viser frem norskutviklede spill


Norsk spillutvikling gjr ikke annet enn vokse, og mye av det som blir laget, er kjempebra. Ikke bare har spillene hy kvalitet, men ressursene og tiden som utviklerne har lagt ned i arbeidet sitt er imponerende. 

Nye spillutviklingsselskaper starter med en id. De samler sammen folkene de vil ha med, og beiner gjennom en hverdag preget av hardt arbeid. For det er jo gjerne slik, at man ikke tjener noe, fr man har levert et produkt i denne bransjen, og man m legge mye arbeid i sknader om tilskudd og lignende. Det ligger mye bak kulissene for si det snn, men den innsatsen som blir lagt ned er ikke annet enn imponerende. 

Derfor har jeg lyst begynne trekke frem norskutviklede spill, som er verdt holde et ye med. Dette vil jeg fortsette gjre i tiden fremover, og vil presentere et norsk selskap, samt spill de enten har gitt ut, eller holder p utviklle. Jeg har jo tidligere skrevet om bde Owlboy, utviklet av D-Pad Studio, og World to the West, utviklet av Rain Games. Og i dag vil jeg introdusere dere til Henchman & Goon.

Dette er et norsk spillutviklingsselskap, som er plassert i Bergen, og er en del av Bergen Game Collective. De har gitt ut det flotte spillet Flem, som kom ut 28. april i fjor. 


Dette er et retro-plattform spill, hvor du spiller som snrrballen, Flem, som har strandet i en underlig og ny verden etter the Great Sneeze. Mlet ditt er komme deg gjennom de 40 nivene, fordelt p fire fargerike sesonger, og unng det fiendtlige miljet rundt deg, mens klokken tikker. Nyser du, har du nemlig tapt.  

Spillet er laget med en fantastisk pixel-art, og har et muntert 8-bit soundtrack, som gir deg en feel, du normalt sett bare ville ftt av spille retro-spill. Akkurat n koster spillet 40 kr p steam, og jeg vil absolutt anbefale deg prve det. Det er et utfordrende spill, og det vil definitivt skape litt flelser i deg. Ikke bare kan det vre vanskelig, men tenk p den flelsen du fr, nr du klarer det? Try, die, cry, repeat - som de sier.

Siden Flem er ute, jobber Henchman & Goon med sitt neste spill: Pode.

Dette er et spill jeg definitivt ser frem til. Spillmessig beskrives det som et co-op puzzle og exploration spill for en til to spillere. Det innebrer at man enten spiller det alene, eller sammen med noen, da karakterene har ulike evner du m benytte deg av for lse problemstillinger som dukker opp. 

Slik jeg har forsttt det har de n utviklet en spillbar demo til spillet, men ikke kommet langt nok til levere en trailer av spillet. Det er alts en lang vei igjen, fr spillet er ute. Men artworken alene, fr fingrene til krible, og alt ser jo bare skikkelig koselig ut. Karakterene er rett og slett til spise opp, og jeg kan ikke gjre annet enn vente og glede meg til det kommer. 

CONCEPT ART: 





Norske spillutviklere har alts de siste rene levert, og det er s flott se at det bare vokser mer og mer. Utviklerne gjr alts sitt beste for komme med gode spill til oss, og det har flere bevist. 

#spillutvikling #spill #norskespill 

Old news fra spillverdenen

Jeg er i en periode hvor jeg ikke har noen lyst til spille. Eller rettere sagt, jeg har lyst, men jeg vet ikke hva. Jeg har spilt ferdig Dark Cloud p Ps2, og n vet jeg ikke hva som skal bli det neste. 

Jeg tittet litt rundt p nettet i gr, for finne noe jeg fikk lyst til spille. Noen av dem har jeg jo hrt om fr, men ikke kommet meg rundt til spille enda, og noen av dem er spill jeg ikke har sett noe til fr. Kanskje du ser noe du kunne tenke deg prve blant disse titlene? Eller kanskje du har spilt noen av dem, og har noen kommentarer? 


FEZ:
Tilgjengelig til: PC, MAC, XBOX 360, PS3, PS4, PLAYSTATION VITA

Fez er et 2D puzzle plattform spill, satt i en 3D verden. Her spiller du som den lille karen, Gomez, som lever fredelig p et 2D fly. En dag mottar han en rd fez, og hele verdenen hans endrer seg. 

Spillet ser for det frste, veldig bra ut. Pixel art-spill er generelt noe jeg har veldig sansen for. For det andre er det jo et puzzle-spill, og man m jo finne lsninger for komme seg videre, noe jeg ogs har sansen for. De to faktorene spille veldig inn p, hvorfor jeg nsker prve dette ut. I tillegg er det jo utviklet av et indie-selskap som heter Polytron, og det er jo noe jeg vil sttte ogs. Spillet i seg selv kom ut i 2012, s det er jo en del r siden det kom ut. Jeg kan ikke begripe at jeg ikke har oppdaget dette fr n.  

Jeg er derimot spent p om dette er et spill som mler seg opp til forventningene mine. Men det vil tiden vise, dersom jeg kommer meg rundt, og skriver en anmeldelse av det. 


DON'T STARVE:
Tilgjengelig til: PC, MAC, PS3, PS4, WII U, XBOX ONE, Playstation VITA, iOS

Don't starve er et action-adventure spill, hvor mlet er overleve. Du starter uten noe som helst, og m klare finne mter utvikle skills, som skal hjelpe deg med unng sulte i hjel, eller bli tatt av monstre.   

Dette spillet har Patrick mast om at jeg m prve, ganske lenge. Men jeg er ofte snn, nr det kommer til anbefalinger at jeg fr litt avsmak, hvis folk maser for mye. Det er det samme med filmer p kino. "Du bare M se den filmen! Den er DRITBRA!"
De aller fleste gangene har de som regel rett, men de resterende gangene s har de hypet det s mye, at det ikke nr forventningene mine, og jeg ender opp skuffet.

Men n er det s lenge siden at Patrick har mast, og det er i mellom tiden, ogs kommet ut en flerspiller-variant, ved navnet "Don't starve together", s da fler jeg for teste det ut, nr vi likevel har det liggende p steam.


WORLD OF GOO:
Tilgjengelig til: PC, WII, iOS, Android

Dette spillet har jeg spilt fr, men det er flere r siden. Jeg synes huske at jeg likte det ganske godt. Kanskje jeg skal spille det igjen, og skrive en anmeldelse til dere? 

Spillet er utviklet av 2D Boy, og kom ut i 2008. Hundre r siden. Amirite? World of goo er et puzzle-spill, hvor man skal bygge strukturer med goos, for komme til utgangen. Man m ogs klare redde nok goos til andre siden, for kunne komme seg videre, noe som gjr at man gruble seg frem til hvordan man skal klare f dem over, uten bruke alle. 


THE NIGHT OF THE RABBIT:
Tilgjengelig til: PC, MAC

Dette spillet ser bare helt sinnsykt bra ut, og jeg har veldig lyst til prve dette. Tenk om spillet er like bra som kunsten. Det hadde vrt noe. Det er ofte jeg opplever at spill ser bra ut, men ikke egentlig har noen andre gode sider ved seg. Og andre ganger opplever jeg at det er motsatt. 

Dette er et point-and-click adventure-spill, som helt klart har hentet mye inspirasjon fra Alice in wonderland. 

Du spiller som Jerry Hazelnutt, en 12 r gammel gutt, som har funnet en formel til skape en "carrot flame", nr han setter sammen ingrediensene, dukker det opp en koffert, som inneholder en tryllestav, magisk flosshatt og en stor, snakkende albino kanin. Marquis de Hoto, som kaninen heter, forteller gutten at verden har mange parallelle universer, og resten er opp til spilleren finne ut. 

Dette er jo en av mine favoritt-sjangere, og jeg er helt klart litt snurt, for at jeg ikke har visst om dette fr n. 

IN OTHER NEWS: 

Det er mye spennende i verks for meg om dagen, og jeg har hatt en merkelig uke, som jeg rett og slett ikke klarer beskrive. Nr jeg vet litt mer om tiden fremover, skal jeg fortelle dere litt mer. Men frst m et par ting p plass frst - og ikke minst m jeg bevise meg selv.

I mellom tiden, skal jeg f inn litt mer tid til dere. Jeg setter jo utrolig stor pris p at dere titter innom i ny og ne, til tross for at jeg ikke har levert s mye i det siste. Jeg kommer til forsette presentere dere spill som dette, og skal gjre mitt beste for f inn litt anmeldelser. Men jeg tar gjerne imot tips til hva dere nsker lese mer om. Det er helt klart. 

#spill #tips 

 

Fem spill; jeg skulle likt sett en remake av


Det er s ufattelig mange bra spill der ute! Og det er mange av dem; jeg skulle likt se en remake av. Jeg har derfor plukket frem min topp 5 nskeliste over spill jeg vil se fornyet. Denne listen inneholder ingen Zelda-spill. Hvorfor ikke? Kom an. Det trenger man ikke nske seg. Det blir en realitet fr eller siden uansett. Listen inneholder heller ingen spill, som allerede har blitt remaket, men spill som jeg stort sett spilte, nr jeg var liten. 


5. BANJO-KAZOOIE
Dette spillet er egentlig ikke et spill jeg virkelig virkelig virkelig, vil se en remake av. Men p grunn av mangel p ideer, kom den seg til listen. Det er uansett et fantastisk nintendo 64-spill, og det skulle gjerne ha blitt fornyet. Det hadde vrt ganske behagelig spille dette spillet med litt mindre flsomme kontrollere, og litt rundere grafikk. Jeg ville derimot ikke lagt til eller endret noe av storyen i spillet, da det er flott som det er. 


4. SPYRO-TRILOGIEN
Hva forventet du egentlig? Selvflgelig kom disse spillene seg til listen. Det er tross alt de beste spyro-spillene, og de spillene som har kommet etter disse, har ikke kunne mle seg med disse. Det er nok kanskje grunnen til at folk s srt nsker seg remakes av disse spillene, fordi de nyere spillene er helt forferdelige. Vi vil alle tilbake til den gode Spyro-tiden. Det er ikke det samme n lenger. 


3. DARK CLOUD
Dette er et av favoritt-spillene fra da jeg var liten. Jeg spilte demoen i timesvis, for se hvor langt jeg klarte komme fr tiden gikk ut. Spillet er relativt undervurdert, og gir en veldig stor Zelda-vibbe. Men jeg liker det. Det kan vre bde vanskelig og lett, alt etter hvilken flaks du har med items i starten av spillet. Jeg liker ogs veldig godt storyen, og artworken. Dark chronicles, oppflgeren, er ogs ganske bra, det ser gjerne enda bedre ut, men skal det komme remakes av disse, selv om de ikke er direkte knyttet til hverandre storywise, m de starte med det frste likevel. 


2. KLONOA 2: LUNATEA'S VEIL
Spillsamlingen min mangler dette, og jeg trenger det srt! Det frste Klonoa-spillet fikk en remake til Wii i 2008, hvor de ikke endret noen ting, annet enn grafikken. Det ble ganske vakkert i sluttresultatet. Det nsker jeg for dette ogs. Men jeg nsker ikke at det lander p WiiU. Om bare PS2-versjonen av spillet, i det minste kunne blitt lagt til i playstationstore, hadde jeg vrt lykkelig. Det frste ligger jo der, hvorfor skal ikke dette gjre det ogs? 


1. POKMON SNAP
NINTENDO! HR MEG! Hvorfor i all verden er det ikke laget en remake av Pokmon Snap til WiiU! Tenk hvor kult det faktisk hadde blitt! Folk maser jo helt sinnsykt om dette, og jeg synes det er dumt at Nintendo ikke ser potensialet! Dette er jo faktisk et spill, som hadde solgt bra, spesielt siden ettersprselen er s stor! 

Det er s mye de kunne gjort med det ogs. Det har stort potensiale for forlengelse, og de kunne lagd DLC-pakker, og lagt til nye verdener, som folk m kjpe. De kunne tjent bra p dette. Jeg hadde definitivt vrt 100% forpliktet til dette spillet. 

Er du enig med listen min? Hva er din topp 5 nskeliste p remakes? 

#spill #gaming #remake #nintendo #playstation 

Humble bundle; For en god sak!

Jeg er veldig fan av humble bundle. Hva er det som gjr at humble bundle er s nice? Rett og slett, s er det fordi du kjper en pakke med spill, hvor du som kjper, selv bestemmer hvor mye du vil betale, og hvor gr pengene dine? De gr til veldedighet, til utviklerne eller til humble bundle tip jaren.  

Per i dag har de dette tilbudet:  


Denne pakken sttter det amerikanske rde kors, og directrelief. To gode forml. Merk at du ogs kan legge til din egen veldedighet, som du nsker donere til. 

Dette er en mte bidra til veldedighet, som samtidig gir deg noe tilbake. Men det beste er jo at man selv kan velge hvor mye, og hvor pengene dine skal g. Det er en litt kjekkere mte bidra til, enn den vanlige "bli-stoppet-p-hvert-bidige-hjrne-i-byen-av-gateselgere-rutinen". For skal jeg vre helt rlig, s synes jeg det er en veldig utmattende metode. Det hjelper ikke si til dem "Men jeg er student, jeg har ikke s mye penger", eller "Jeg har bare deltidsjobb, s jeg har ikke s mye til overs". Med humble bundle, betaler du en gang. Du m ikke bekymre deg over glemme avlyse automatiske giroer, nr du ikke har penger til donere den mneden.

Jeg er dessuten veldig spent p hvordan Oceanhorn er. Det minner meg s sinnsykt om Zeldas windwaker, og det ser jo veldig bra ut ogs. Dette spillet har flydd meg hus forbi, og jeg har ikke oppdaget det fr n. Og hva s om jeg kjpte noen spill jeg skulle ende opp med ikke likte? Pengene gikk til et godt forml. Og det er helt greit det ogs. 



Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas combines captivating storytelling, breathtaking 3D visuals and exciting gameplay into one epic action-adventure experience. In the game you explore the islands of Uncharted Seas, a world filled with many dangers, puzzles and secrets.

Warmachine: Tactics is a turn-based tactical combat set in the award-winning world of the Iron Kingdoms. Command your custom squad of steam-powered robots and elite warriors in raging battles dominated by magic and mechanika. Battle in online multiplayer and play the epic 21-mission single player campaign!


Lead your team of Runners to survive a corrupt megacorporation?s intrigue threatening thousands of lives in this new action-strategy game set in the most popular cyberpunk universe of all times ? Shadowrun.

Det ble litt klipp-og-lim her p slutten. For jeg m egentlig komme meg avgrde til svigermor, og feire bursdagen til min bedre halvdel. Hysj, ikke si at jeg er sein.  

#spill #gaming #veldedighet

Amanita Design; Spillutviklerne som varmer hjertet mitt



Er det et spillselskap som varmer hjertet mitt, s er det Amanita Design. De lager i all hovedsak, pek-og-klikk spill, som er utrolig vakre. Snart kommer de ut med spill nummer tre i Samorost-serien, og jeg ser virkelig frem til det. 

Nr jeg selv trenger inspirasjon, er det Amanita sine spill jeg setter meg ned med, p grunn av den vakre spillkunsten deres. Pek-og-klikk sjangeren, blir ofte undervurdert. "sj, det er jo s kjedelig", "Men det er jo s lett", "Det er ikke s underholdende". Men det er faktisk ikke bare-bare spille disse spillene.

Hvis du vil utfordre hjernen din, er det nettopp pek-og-klikk spill, som virkelig fr satt grublingen p prve. Og hvis du er ute etter fle noe, nr du spiller spill, s er det ikke noen annen sjanger, som kan f deg til kjenne mer p sinnet, irritasjonen og frustrasjonen enn pek-og-klikk spill, nettopp fordi du selv m tenke deg frem til lsningen av et puzzle, for komme videre. Men den flelsen du fr, nr du har fullfrt spillet? Den er en helt annen enn den du fr av fullfre spill som pokmon, zelda, eller mario. 

Amanita Design er ikke bare utrolig dyktige med kunsten de lager, men ogs lydsporene. Sammen utgir dette noen helt enestende verdener. Man kan rett og slett ikke spille disse spillene, uten lyd. Det blir ikke det samme. 


Det frste Samorost-spillet kom ut i 2003, og er mulig spille gratis p nettsiden til Amanita Design. Spillets kunst skilte seg ut fra andre spill, og falt i god smak hos folk. I det frste spillet, m hovedkarakteren hindre at planeten hans, krasjer i en annen planet. I oppflgeren derimot, som kom ut i 2005, hvor vrt ml er redde hunden til hovedkarakteren. 

Snart kommer det tredje spillet i serien ut, 24.mars, og jeg gleder meg. Jeg ser virkelig frem til dette. Blir det like vakkert, og bra som de tidligere spillene? Eller vil jeg bli skuffet denne gangen? Tiden vil vise. 


Det neste spillet, er kanskje favoritten min fra Amanita; det nydelige, Botanicula. 

Dette spillet kom ut i 2012, og du spiller en gruppe med karakterer sammen, som har hver sin fantastiske personlighet. Fylt av humor, redsel, og mot, drar disse fem karakterene ut p eventyr for redde det siste fret, til deres hjem, fra skumle vesener. Spillet er utrolig vakkert, og i dette spillet, slik som de andre, er det ingen dialog som finner sted. 

Dette spillet er ikke bare tilgjengelig til datamaskiner, men ogs til nettbrett, og egner seg utrolig godt til det. 


Machinarium var det frste fulle spillet, som Amanita utviklet, og kom ut i 2009. Her spiller man som en robot, som har blitt bannlyst til skraphaugen, og vi m hjelpe han tilbake til byen, slik at han kan redde kjresten sin. 

Det som er s utrolig behagelig med spillene til Amanita, er at de er s tidlse. Det er som om alle spillene, er laget samtidig. De krever heller ikke mye av enheten du spiller p, og det er ikke opplsningen i spillet man tenker p nr man ser at et nytt spill skal komme ut. Du tenker "h, blir dette like vakkert, som de andre?"

#spill #amanita 

Dette blir det neste fra skaperne bak Teslagrad

"Four heroes. Four stories. One journey."

Jeg ble invitert til Rain Games sine lokaler, for f en sniktitt p deres neste spill, og det er bare til glede seg! 

Spillet har ftt navnet "World to the West", og er et action puzzle game i 3D format. Spillet utforsker videre p verdenen som vi fikk se i debutspillet deres, Teslagrad, og Rain Games har laget et spill som p mange mter er helt annerledes, fra det vi har opplevd tidligere. 

I World to the West kan man spille som fire ulike karakterer, i en verden med korrupte kolonier, og glemte sivilisasjoner. Alle karakterene har sine egne sett med evner, og ulike ml for hva de gjr i denne verdenen. Spillet inneholder en rekke hemmeligheter, og sammen med historien, vil dette spillet inneholde mye underholdning for spilleren. Jeg klarer nesten ikke vente.

Jeg fikk prve en demoversjon, som ikke har blitt distribuert utenfor kontorlokalene enda. Jeg var noe klnete til begynne med, men alvorlig talt, hvem er det egentlig som liker spille spill, med publikum hengende over skuldrene sine? Ikke minst, nr det er utviklerne selv som flger spent med! Det falt selvsagt litt presentasjonsangst over meg.     

Klnete gaming til side; spillet var kjempeartig. Det var visuelt vakkert, og spilldesignet var spennende. Jeg fikk prve ut 3 av de 4 karakterene, i en demobuild som utelot historien. Noe som gjr at jeg er kjempespent p hvordan hele spillet er sydd sammen i sluttresultatet. 

Karakterene man kan spille er Lumina, the teslamancer, som er inspirert av karakteren du spiller i Teslagrad. Hun kan "blinke" fra et sted til et annet. Knaus, the orphan har evnen til grave seg under jorden som en muldvarp, og kan stunne fiender med spaden sin. Miss Teri, the mind bender, kan tankekontrollere andre vesener, for utnytte deres egenskaper. Og sistemann, Lord Cloningston, the gloriously mustachioed strongman, den ene karakteren som ikke var en del av demoen, kan sl blokker av stein, og denge fiender. Han er tross alt en strongman. 

Spillet, skal etter planen komme ut i tredje eller fjerde kvartal i r. 









World to the West er ikke det eneste folk sitter og venter p fra Rain Games. 9.mars kommer deres frste spill, Teslagrad, ut p xbox one, og denne utgaven vil inneholde 10 nye og utfordrende brett, som man ikke vil kunne f tak i noe annet sted. Kanskje dette er anledningen til varme opp til World to the West? 


#spill #gaming #teslagrad #worldtothewest #gaming #raingames

Disse spillene kommer ut i mars og april

DET ER DYRT VRE GAMER!

Unnskyld for at jeg skrek. 

Men det er sant, det er spesielt sant, dersom det slippes flere spill man har lyst p, samtidig. Enda mer, om man spiller p flere ulike maskiner. Jeg mtte f meg en oversikt over hva som skulle komme ut denne vren, og jeg endte opp slik: 



Klor ut ynene mine, PLIS.

Det blir en tff vr. Det er s mye jeg har lyst p, men jeg blir ndt til prioritere hvilke spill jeg absolutt ikke kan vente p, og hvilke som kan utsettes. Hvis jeg kunne kjpt alle spillene jeg ville hatt, hadde det kostet meg flere tusen kroner. Jeg m ogs svinge meg rundt, slik at jeg fr oppgradert til playstation 4, i god tid til Ni No Kuni 2. M nok starte et sparetiltak, og det uten ende opp med spise nudler for resten av ret. 

Her flger en oversikt over en rekke av spillene som kommer til de nyeste konsollgenerasjonene i mars og april: 

Hvilke spill skal du skaffe deg i lpet av vren? 


#spill #gaming #slipp #konsoll 

Nr wii klarte delegge Okami


Jeg gravde litt i de gamle spillopplevelsene mine, og kom frem til at jeg skulle fortelle litt om opplevelsene mine rundt spillet "Okami".

Okami ble frst sluppet til playstation 2 her i Europa i 2007, og var et av de siste spillene som ble sluppet, fr playstation 3 tok over markedet. Jeg hadde fortsatt foreldre som kom med argumentet "Vi kan ikke drive kjpe spill hele tiden", og mtte lne spillet av en venninne av meg. Jeg falt pladask med en gang. Jeg spilte ferdig spillet, og hadde mange timers underholdning gende. Jeg elsket artworken, karakterene, og historien til spillet. Det var s vakkert, og underholdende, og min hverdag var magisk. 

Jeg mtte til slutt si farvel til spillet. Det var jo tross alt ikke mitt, og jeg mtte levere det tilbake. Hjertet mitt knuste.

Spillet er basert p en japansk folkefortelling, som vi blir introdusert til i introen av spillet. I fortellingen har fekteren, Nagi, sammen med en hvit ulv, forseglet det ttehodede monsteret Orochi, slik at det ikke lenger kan skade landet. 

100 r senere, der spilllet starter, har etterkommeren til Nagi, Susano, brytt seglet, fordi han ikke tror p myten. Dette har frt til at landet, nok en gang er i vansker, og Amaterasu, ulven vi spiller, blir oppfordret til hjelpe. 

Hele 5 r senere, anskaffet jeg meg Okami til wii-en min. Med gode minner i bakhodet, fra tiden jeg hadde spilt det p playstation 2, gjorde det at jeg bare mtte ha det. Jeg klarte derimot ikke finne dette spillet til playstation 2, hos verken GAME eller gamestop, og jeg endte opp med wii-versjonen av Okami.

Noe skeptisk, satte jeg i gang spille det, og ragequittet ganske fort. Kontrollene var helt forferdelige, og det var utrolig kranglete benytte seg av celestial brush, som er en funksjon i spillet. Det at du faktisk mtte tegne med malekosten in real life med kontrollen, var en utfordring. Enten registrerte ikke spillet at du hadde klart det, eller s bommet du i hytt og pine. Dette gjorde at jeg fikk mindre og mindre lyst til spille. Det var heller ikke noen stor forskjell p grafikken fra playstation 2 til wii heller, noe som naturligvis skuffet meg. Men hva skulle jeg egentlig forvente der? Det var jo bare 1 r i mellom slippene.  


Alt var s mye bedre p playstation 2, enn det var p wii. P playstation 2 satt du ikke og hisset deg over spillet, slik som du gjorde p wii-versjonen. Der fulgte du med p alt annet enn kontrollene, som var veldig godt gjennomfrt. Du fikk med deg handlingen i spillet, og hadde det gy. 

Jeg vil derfor sterkt frarde alle som har spilt Okami p playstation 2, eller fremtidige spillere som nsker spille dette, til unng wii-versjonen. Den er ikke magisk. Den er et svart hull med aggresjon. 

Jeg har derimot ingen formeninger om HD-versjonen som kom til playstation 3. Jeg vet egentlig ikke om jeg trr delegge de siste gode minnene av spilllet. Jeg er trygg p at grafikken er bedre, og jeg hper at de har beholdt kontrollene fra playstation 2-versjonen. 

Vel, jeg har 2 r p meg til finne ut om jeg skal trre, hvis jeg skal opprettholde 5-rsvanen min. 


#spill #wii #okami #gaming

Det verste jeg noen gang har gjort



Back in the days, da jeg var liten drittunge, var pokemon det store i bygden vr. Pokemon blue og red hadde vrt ute en stund, og samtlige av barna hadde disse spillene. Selv hadde jeg bl, p min nydelige rde gameboy pocket, som jeg hadde med meg over alt. 

Jeg vil fortelle denne historien til dere, fordi det n snart vil vre mulig laste ned pokemon yellow, blue og red til virtual console p 3ds. (27. februar!(!!)) I den anledning skal jeg n fortelle dere det verste jeg noen gang har gjort mot en annen pokemonspiller: 

ret var 2000. Pokmon var the shit, og alle barna byttet pokmonkort i skolegrden, og spilte pokemon blue og red p gameboy, yellow var nylig kommet ut, da dette skjedde. 

Det hadde seg nemlig slik, at en av kompisene i vennegjengen min, hadde ftt seg pokmon yellow, og jeg var naturligvis veldig nysgjerrig p spillet, for vi hadde jo alle ftt med oss at i dette spillet; s kom pikachu til flge etter deg. Det var ogs dritkult, at man kunne f tak i alle starterne, charmander, bulbasaur og squirtle. 

Jeg fikk prve spillet, og etter stor skuffelse, hadde ikke kompisen min pikachu tilgjengelig, fordi han hadde tradet den over til et av de andre pokmon-spillene sine. Jeg fikk prve spillet, mens han gikk for fikse noen greier. I min nysgjerige natur, startet jeg spillet p nytt igjen, og SLETTET HANS GAMLE SAVE. Jeg fjernet saven! Kompisen min kom tilbake, s hva jeg hadde gjort, og ble kjempesint!  

Det hadde ikke en gang gtt opp for 9-r gamle meg, hva jeg hadde gjort. Jeg hadde jo aldri gjort dette med mitt eget spill, og visste ikke at jeg hadde savet over den gamle filen, nr jeg startet det fra begynnelsen av. 

Alt han hadde gjort var borte, og jeg satt igjen med skikkelig drlig samvittighet. Alle timene han hadde brukt var borte. Alt arbeidet. ALT. I ettertid, fr jeg fortsatt klump i magen av tenke p dette. At jeg kunne gjre noe slikt mot han!  

Hele reaksjonen kan oppsummeres slik: 

Han: 


Meg: 


#spill #pokemon20 #3ds #nintendo #gaming

Hvordan unng kjp av falske retrospill p nett



Som jeg nevnte tidligere, s unngr jeg kjpe retrospill p nett, fordi det er utrolig mange selgere der ute som selger falske spill. 

Det er ikke alltid lett skille mellom ekte, og falske spill. For det er lett tro at spillet ser legit ut i annonsen, kjpe det, og  ende opp med et falskt et i posten. Det er veldig lett for selgere, lure deg. Mange selgere bruker bilder av produktet, som de finner p nett, i annonsene sine, selv om det ikke er det de ender opp med sende deg. S hva kan du som kjper gjre for unng dette?

Her flger noen tips:  

1. Litt i stuss p om spillet du ser p faktisk er en ekte utgave? Dobbelsjekk med et kjapt sk p google. 

Ta Pokemon for eksempel. De fleste av oss har vrt borti disse, men her florerer det ogs enormt mange falske utgaver. Varianter av titler til denne spillserien, som darkcry version, jade version eller diamond origins osv. er bare noen av dem. Vr derfor helt sikker p hvilke spilltitler, utgiveren har kommet med opp gjennom rene, fr du kjper noe som helst. 

2. Tittelen stemmer, men stemmer cover bildet og spillkassetten overens? 

Det er enkelt nok finne ut om tittelen p spillet stemmer, men stemmer bildet p utgaven du ser p, med det som er utgitt offisielt? Og hrer eske og spillkassett sammen? Noen ganger kommer man nemlig over utgaver av spill, som har riktig tittel, men feil design. 

Dersom selger bare har lagt ut bilde av esken til spillet, kan du ta kontakt, og sprre om du kan f et bilde av spillkassetten ogs. Dersom selgeren sender deg et bilde, som ikke stemmer overens med utgaven og/eller har hentet et nytt bilde fra google av varen, kan du nesten banne p at han prver lure deg.

3. Noen ganger er selgeren lur. (En aldri s liten cleverseller)

Selgeren kan noen ganger finne p sende deg et bilde av varen, som ser ut som et bilde vedkommende har tatt selv, men som ogs er hentet fra google, gjerne fra en annen annonse eller blogger og nettsider, som selger eller har kjpt varen du ser p. Da kan det vre lurt be selgeren om ta bildet av varen, sammen med en lapp, der det str et ord du har bedt selgeren om legge ved den avbildete varen.

Du kan for eksempel be selgeren skrive "tomatsuppe" p en lapp han m legge ved. Hvorfor "tomatsuppe"? Vel, spilltittelen p varen er ikke ndvendigvis s trygt, da dette er en ting folk gjr, for vre helt sikre p at selgeren har varen, kan det hende at dette allerede er gjort hos noen andre, som har lagt det ut p nett. Da hjelper det ikke bruke korttenkte "kodeord", som jeg liker si, helt urelaterte ord er som oftest det beste. 

4.  Selgere som er helt upfront med hva de selger, men som ikke forteller at det er falskt. 

Det er veldig f selgere, som faktisk forteller at spillet er falskt, men som er helt rlige om varen i bildet de laster opp. Da m man gjerne se etter litt mindre detaljer. Jeg bruker nintendo som eksempel: 

  • P nintendospill, og innenfor gameboy advance spillene, vil nintendo-logoen, vre printet p spillkassetten. Dersom det er falskt, kan du ikke finne denne logoen, og dersom den er der, s er ordet "licensed" stavet feil, eller ikke-eksisterende. 
  • Kvaliteten p klistremerket har drlig kvalitet, er ls eller veldig misfarget. Klistremerkets kvalitet p de ekte spillene, er meget hy. Det skal mye til for at det lsner fra spillkassetten o.l. Det er klart det er ekte spillkassetter der ute, som har ftt litt lse hjrner over rene, men la oss vre rlige: Skal man ha retrospill, vil man jo ha dem s fine som mulig. 
  • Selve spillkassetten, m ogs underskes. Spesielt, innenfor pokemon-spillene, er det lett se om det er falskt eller ikke, kun p spillkassetten. Det er fordi de har farget kassett, og fargene er ganske forskjellige mellom ekte og falske.  

Det er ganske mye man kan se etter, og det er forskjellige ting, som gjelder for de ulike spillkonsollene, og man kan finne mange guides der ute, for hva man kan sjekke for de ulike spillkassettene. Jeg har bare nevnt noen f av tegnene man kan se etter. .  

5. Selgeren svarer deg ikke

Dersom du tar kontak med selgeren, med sprsml du har angende annonsen, og hen ikke svarer deg, er det best holde seg unna. Det er klart du m gi det noen f dager, men hrer du ikke fra vedkommende p hvert fall en uke, er det bare la vre kjpe denne varen. 

Jeg er ekstra nye, nr jeg skal kjpe retrospill, og bestiller aldri spill fra ebay. Jeg vet ikke hvorfor det er snn, og jeg har aldri opplevd kjpe et drlig produkt fr, men er likevel litt paranoid. 

Jeg kjper derimot retrospill p finn, men selv der har jeg forhndsregler. Jeg vil nemlig se varen fr jeg kjper den, og det gjr at jeg bare kontakter selgere, som oppholder seg i Bergen og omegn, slik at jeg kan treffe dem. Frst av alt skal jeg sjekke at spillet ikke er falsk, og for det andre vil jeg se nye p slitasjen. Er det rust, tydelige merker, eller, dersom spillet kommer med eske - vil jeg se at den ikke er skrevet p, vannskadet eller revet/knekt. Men hva skal jeg si? Jeg er kanskje litt fisefin p retrospill? Jeg kjper jo tross alt en del av barndommen min.  

Har du noe legge til? Sleng det gjerne med i kommentarfeltet! 

Helt p tampen. Sjekk ut denne kunstsamlingen! Noe slikt skulle jeg likt hatt p veggen min. Soon, soon...

#retrospill #spill #netthandel 

Spill: Har dere glemt Owlboy?

Det gjr nemlig jeg til tider. Vel, egentlig ikke. Jeg fortrenger at det eksisterer, fordi jeg gleder meg snn.

Ikke helt sikker p hva jeg snakker om?

Owlboyer et utrolig flott plattform spill, laget med pixelart, og utvikles av det norske (og ikke minst bergenske) spillutviklingsselskapet, D-Pad Studio. Dette spillet har jeg ventet p like lenge som jeg har hatt kjresten min, 6 r. SEKS R.

Spillet handler om Otus, en av de f uglene som er igjen i verden. Nr landsbyen hans blir angrepet, legger han ut p en ferd for redde den, og for finne ut hvem som har gjort dette mot dem.Spillet er s utrolig vakkert, og jeg blir fanget av storylinen. Jeg gleder meg snn til finne ut hvordan eventyret ender, og det piner meg at det tar s lang tid.

Jeg begynner bli utlmodig, og det er det flere som er. Men jeg er ikke bare utlmodig. Jeg er s uheldig at kjresten min er spilltester for spillet. Og han fr i ny og ne, tilgang p nye deler av spillet. OG JEG FR IKKE SE DET.

Kan dere tenke dere det? Det er nesten ondskapsfullt gjort, at jeg m bo med noen som fr spillteste det, og blir regelmessig bannlyst fra leiligheten, nr han skal jobbe med spillet.

Det er jo klart jeg skjnner det. Han har jo signert kontrakt og greier p at han ikke skal lekke noe, og dele det med andre osv. MEN DETTE ER JO RENE TORTUREN.

I mellomtiden fr jeg bare holde meg til demoen som ligger ute, vente, nyte kunsten, og fortrenge det igjen om en liten stund.







#spill #gaming #owlboy #dpadstudio #forventninger

Spill: Yo-Kai Watch

Jeg er egentlig sykt spent p hvordan Yo-Kai Watch er.

Jeg er nemlig en av de personene som ikke vil spoile opplevelsen ved se gameplays p youtube. Og det er nok fordi jeg syns det spoiler for mye, nr jeg selv skal spille det. Derfor gleder jeg meg veldig til det kommer her i Europa, dette ret !(!!)

Yo-Kai Watch handler om Nate, som finne en underlig maskin i skogen. Der han finner en kapsel, som han pner opp. Ut av kapselen, kommer et vesen som kalles Yo-Kai Whisper, og gir Nate en klokke, som gjr at Nate kan se og finne Yo-Kais. Ikke alle Yo-Kais er gode, og spillet sentrerer seg rundt det stoppe alt trbbelet som blir skapt av disse monstrene.

Dette er jo ogs et spill som kommer fra Level 5.Gud bedre, jeg elsker Level 5.De lager s mye bra spill.Det er jo de som har kommet med fantasy life, som jeg skrev om tidligere, men ogs Professor Layton, Ni No Kuni, Dragonquest, Dark Cloud og Dark Chronicle!! GAH.

Nr jeg frst har nevnt Dark Cloud, s m jeg bare mimre litt med dere. Jeg var en liten drittunge, som endelig hadde ftt ps2, og med den fulgte det med en demo. P denne demoen kunne man finne Klonoa 2 demoplay, Jak and Daxter trailer og Dark Cloud.

Jeg oppdaget fort at jeg likte Dark Cloud, og mitt ml ble se hvor langt jeg kunne komme p den lille halvtimen man fikk spille p demoen. Jeg mener i hvertfall at det var en halvtime.For enn hvor mye jeg maste p foreldrene mine, s fikk jeg aldri det spillet. Jeg fikk faktisk ikke spilt det fr jeg ndde tyverene mine, og fikk lne det av en kompis.

Tilbake til saken. Level 5 er awesome, og jeg har alltid store forventninger til dem. Derfor blir Yo-Kai Watch s spennende.



Spillet i seg selv fler jeg er en god blanding med vibber fra Ni No Kuni, Digimon og Pokemon. Noe jeg er srs fan av i spillverdenen. Forresten, begynte du synge p Digimon sin theme sang n? Jeg har ikke sett serien slavisk siden den gikk p tv for frste gang, men den sangen glemmer man aldri. Jeg har alltid vrt fan av den type spill, der du samler monstre, i en verden man bare kan drmme om.

Inntil videre, skal jeg ta meg en titt p animeen til Yokai Watch, mens jeg sitter her og venter p nr releasedatoen blir.

Men, fr jeg avslutter, er det helt tilfeldig at Kyuubi fra Yo-Kai Watch, ligner VELDIG p Kyubimon og Renamon fra Digimon? Hm. Gruble p den. Det kan nemlig bli et problem for meg, dersom dette spillet lacker orginalitet i monstrene sine. Inkludert navnene de har. Men det finner vi ut av, nr jeg fr hendene p spillet.

#spill #gaming #nintendo #level5 #yokaiwatch #digimon #forventninger

Gamer chicks vs. gamer girls

ER det noe som irriterer meg her i spillverden, s er det gamer chicks.

Hva? Men er ikke du en gamer chick?

NEI.

Ta deg et kjapt sk p nettet, og du skal se at det popper opp halvnakne gamer-chicks, nr du bruker skeordet "gamer girl", nei, n lyver jeg. Du trenger faktisk ikke legge til "girl" en gang.

Det er nemlig en vesentlig stor forskjell p gamer chicks, og gamer jenter.

Here's why:

GAMER CHICKS

  1. Gamer chicks har gjerne bare spilt det spillet som "typen" spiller. Fortrinnsvis COD, CS eller Fifa.
  2. Gamer chicks fremviser seg selv som gamer, for f oppmerksomhet fra gutter.
  3. Gamer chicks er de jentene som tar halvnakne bilder av seg selv, og poster det p internett for f oppmerksomhet.
  4. Gamer chicks er de jentene som gjr det vanskelig for oss gamer jenter, bli tatt serist.

GAMER JENTER

  1. En gamer jente har samme interesse for spill som alle andre gamere har.
  2. En gamer jente vil spille, ikke bli lagt an p fordi hun spiller.
  3. En gamer jente har ikke noe behov for vise frem at hun er jente, og spesielt ikke ved legge ut halvnakne bilder av seg selv.
  4. En gamer jente bruker tid p spille, og oppdaterer seg p hva som skjer i spillverdenen.
  5. En gamer jente drar ikke p The Gathering for f seg et ligg, men for game p et hyere niv, og mte likesinnede. Ikke for jalle rundt i gangene hele lanet, til hun finner en gutt, eller flere, som hun kan humpe.
  6. Gamer jenter er mer enn bare utseendet sitt. (Unnskyld.)

Det er mange ganger jeg skulle nske at folk glemte hva kjnn var i de ulike fritidsinteressene vre. Det er ikke forutbestemt at dersom du blir fdt jente, s skal du automatisk holde p med ting som sy, spille hndball, synge, eller danse. Du holder jo p med den interessen du er interessert i.

Jeg har mange ganger opplevd ting i spillverdenen som ikke skulle vrt ndvendig tenke eller si, fordi jeg er jente.

GIRL IRL

Jeg hadde begynt spille world of warcraft, og karakteren min var selvsagt en jente. Etter en stund ble jeg med i guildet til barndomsvennene til kjresten min. Dette guildet var fylt med folk jeg kjente, og ikke kjente, og i dette guildet var det vanlig legge til en real life fakta, om alle medlemmene. Men det var jeg ikke klar over der og da.

1 r senere oppdager jeg at min beskrivelse var "Girl irl", og skriver til guildet "GIRL IRL? REALLY? THAT WAS THE BEST YOU COULD DO?" Hovedsakelig mtte jeg reagere p dette fordi det er s mye annet awesome man kan velge skrive om meg, enn det faktum at jeg er en jente irl.

PLSEFEST

I r skulle jeg dra p GameJam her i Bergen, og jeg klarte f plass fr det gikk tomt. En uke senere oppdager jeg at datoen for gamejam, krasjer med datoen for noe annet som hadde blitt planlagt i to mneder fr det skulle skje. Jeg s meg dessverre ndt til melde avbud, ettersom det var jeg som skulle romme dette andre arrangementet.

Det gr noen dager, og forloveden min fr sprsmlet om hvor vidt jeg ikke skulle komme, fordi jeg var redd det skulle bli en plsefest. (Gamejam er tross alt dominert av mannfolk per i dag). Han hadde sett seg ndt til sprre fordi en annen jente, hadde meldt seg av, p nettopp det grunnlaget.

Jeg kunne ikke gjre noe annet enn le nr jeg fikk hre dette, etterfulgt av et "Hva tror han om meg?!", mens jeg ler videre.

MEN, i all rettferdighet. Det er ikke BARE gamer chicks sin feil at det er snn. Det er i bunn og grunn alle guttene der ute som oppfordrer dette. S, gutter; gamer jenter vil behandles som alle andre gamere. Slutt behandle oss som prinsessen p erten, eller som om vi alle er noen tser.

Vi vil bare spille.

#spill #gamer #gaming #jenter #samfunn

Spill: Det hndmalte spillet, Broken Age

La oss ta en titt p spillet "Broken Age".

Broken Age er et klikk-og-pek-puzzle-adventure-spill (for en munnfull)

Dette er et utrolig fint spill, og all kunsten i spillet er hndmalt. Men hva handler det om?

Vel, vi skal endre livene til to tenringer, som lever et liv de ikke er fornyd med. Jenten, Vella, skal ofres til monsteret "Mog Chantra", og tenringsgutten, Shay, sitter fast i et romskip med en overbeskyttende datamor.

Du skal i dette eventyret lede dem vekk fra dette, ved lse puzzles, og finne svar p ting. Det fine med spillet er at du kan velge hvem du vil spille, og nr, med mindre du nr et punkt i historien der du m spille videre med den andre karakteren. For er det noe som er og forblir dritt med puzzle-spill, s er det det faktum at du setter deg fast i ny og ne, og ikke klarer komme deg videre.

Men du m faktisk bruke ntten din, for komme videre noen ganger. Og selv mtte jeg ty til internett p en av oppgavene, som jeg virkelig ikke klarte lse p egenhnd.

Hjernemusklene fr litt trim, men har du SETT kunsten? ALT er hndmalt. Historien er gjennomfrt, og du knytter deg til karakterene. Det er humoristisk og tragisk p en og samme gang, p en god mte.

Spillet kan du f tak i p steam. Jeg var s heldig at jeg kjpte det p salg, og prisen er 170 kr, for en kanskje 4 timer med morro. (Litt lenger hvis oppgavene er litt utfordrende for deg.) S en m jo sprre seg selv, om en mener det er verdt nesten 200 kr for noen timers morro; etter min mening, ja. Ja, det er det. Spesielt om du liker spill som dette her, og nr det kommer til klikk-og-pek spill, s kan dette mle seg med Botanicula og Samorost, som ogs str p listen min, over spill man ikke m g glipp av, dersom en vil grave litt i arkivet over utgivelser over rene som har gtt.



#spill #gaming #anmeldelse #anbefaling #brokenage #steam #kunst

Spill: Det vakre spillet, Fantasy Life


ret er 2014, og Level 5 slipper ut det nye spillet sitt, "Fantasy Life" til nintendo 3ds.

P denne tiden jobbet jeg i en spillbutikk, og var usikker p om jeg skulle ha det eller ikke, etter ha sett traileren fra E3.
Releasedagen kom, og vi fikk inn to eksemplarer til butikken vr, begge var forhndsbestilt. Jeg angret.Kollegaene mine hadde selv skaffet seg spillet, og nok en gang angret jeg.

I min ferd for f tak i spillet, oppdaget jeg at det var produsert for f eksemplarer, i forhold til ettersprselen. Det var nrmest umulig finne det. Platekompaniet hadde det ikke. Gamestop hadde det ikke. GAME hadde det ikke. Og jeg mtte se meg selv sltt.

Til slutt, i det jeg var i ferd med gi opp, hadde nettbutikkene begynt f inn nye eksemplarer. Jeg bestilte det p minuttet hos CDON.com, og 3 dager etter, var det ankommet posten.

Der l det en pakke i postboksen min, og jeg sverger fortsatt til den dag i dag at jeg hrte et kor synge "HAAAALLELUJA HAAAALLELUJA", i det jeg pnet posten min. Der var det. Endelig. Gleden ble derimot kortvarig, da skyldflelsen min krp inn over meg. Jeg flte jeg hadde vrt utro mot jobben min. Hvordan kunne jeg gjre dette?

Men skyldflelsen forsvant i det jeg satte spillet inn i 3dsen min, og musikken begynte spille.

"Helvette heller, det er verdt det!"


(Lover at dette ikke er skrivebordsbakgrunnen min. Sverger.)

Det var magisk.Musikken. Artworken, bde i 2D og 3D. Historien. Karakterene. Alt. Alt var nydelig, og ikke minst koselig.

Dette er et spill, jeg til den dag i dag, har brukt altfor mange timer p. Man gr bare ikke tom for ting gjre. Og jeg tenker at jeg sitter igjen med samme flelsen jeg hadde, da noen spurte meg "Hvor mange timer har du brukt p pokemonspillene?"

Altfor mange.

Gleden var stor, da jeg fikk vite at det kommer et "Fantasy Life 2", men skuffelsen var strre, da jeg fikk hre at dette ikke skulle komme til 3ds, men som mobilspill.

"HVA FAEN?!Jeg skal likevel ha det da... MEN HVA FAEN?!"

N m jeg bare smre meg med tlmodighet. Og hpe innerst inne, s langt inne at hjertet mitt fr hjerteinfarkt av det, at det ikke blir delagt av at man m "vente" s og s lenge p gjre ting. Eller vre avhengig av diamanter eller hjerter eller hva enn det blir for kunne komme videre i spillet.
Jeg kommer til sitte igjen med kjrlighetssorg dersom det skjer.
Men inntil videre, kan jeg sterkt anbefale dette spillet. Dette er et spill som varmer hjerteroten din, og gir deg hp om at enhjrninger eksisterer.

#spill #gaming #nintendo #3ds #anmeldelse #anbefaling #fantasylife

Retrospekt

26, Bergen

Heisann!
Jeg heter Trude, er 26 r gammel, og bor i Bergen.

Jeg studerer Digital Kultur p Universitet i Bergen, og bruker mye av den ekstra tiden min p Hyperion Vest. Jeg er interessert i dataspill, brettspill og Pokmon TCG, og har en tysete katt som heter Twoface.

For kontakt, kan du sende mail til retrospektblogg@hotmail.com

Kategorier

Arkiv

hits