04. Spill

World to the West har fått slippdato!

Spillselskapet bak Teslagrad, Rain Games, har fått slippdato til sitt kommende spill, som fortsetter å utforske universet, World to the West. Spillet vil komme til våren, 5.mai, og vil være mulig å få til PC, WiiU, Playstation 4 og Xbox One. Samtidig vil det komme fysiske kopier til PC, Playstation 4 og Xbox One til butikkene, og allerede nå kan du legge World to the West til ønskelisten din på Steam.

Gjør det nå, så blir våre norske spillutviklervenner glade!

Spillet vant også nylig "Best in Play"-prisen på GDC, spillutviklerkonferansen som gikk av stabelen i San Francisco siste uken i februar.
Vi kan altså glede oss enormt mye til spillet er i våre egne hender! Vi vet jo allerede at World to the West, ikke følger den samme stilen som Teslagrad, og vi vil få se et spill med et spekter av friske farger, og spennende historie i 3D.

I tråd med nyheten om slippdato, har det selvsagt kommet en ny trailer til spillet, og vi får avslørt mer gameplay, surroundings, og ikke minst; soundtrack! Jeg gleder meg. Dette blir bra!


#spillutvikling #raingames #worldtothewest #slippdato

Dette trenger du å vite om Nintendo Switch!


Det er endelig kommet mer informasjon om den nye konsollen til Nintendo; Switch, som slippes 3. Mars i hele verden. Det er ikke lenge til! Hva mer vet vi? Det har ikke kommet veldig mye informasjon om spill som vil være tilgjengelig ved release, av den enkle grunn; at det ikke er så mange som har fastsatt releasedato. GRR. Men før vi går mer inn på det, må jeg knuse alle deres hjerter.

BAKOVERKOMPATIBILITET

Nintendo har alltid vært flink med bakoverkompatibilitet. 
WiiU'en ga oss kompatibilitet til Wii-spill. 
Wii'en ga oss kompatibilitet med GameCube-spill. 
Switch gir oss ingen av delene. 

Dette munner ut i at Switch ikke har disc-drive. GOD DAMN IT. 
Det er en trist nyhet, at de beveger seg bort fra bakoverkompatibiliteten, men jeg må jo undre; kommer de til å satse på en bedre eshop? Vil Virtual Console levere enda flere spill? Vi har jo sett en økning i dette feltet, spesielt med Pokémon sitt 20-årsjubileum, hvor Pokémon Snap nylig ble tilgjengelig til WiiU. LAG EN REMAKE ALREADY. 

HVILKE SPILL KOMMER? 

Det kommer en rekke spill, men det er vanskelig å si hvilke spill som kommer til å være tilgjengelig til release. Vi vet at Zelda: Breath of the Wild kommer. But what more? Selv om vi mangler release date på en rekke av spillene, har de likevel annonsert en del av dem. 

  • Mario Kart 8 Deluxe
  • ARMS
  • 1, 2, Switch
  • Splatoon 2
  • Super Mario Odyssey
  • Xenoblade Chronicles 2
  • Fire Emblem Warriors

PRIS? 

Det er blitt sagt at konsollen kommer til å ligge på 300$. Butikkene i Norge har allerede lagt opp forhåndsbestillinger, med den summende prisen av 4990, hos cdon. Men ikke få hakeslepp, helt enda. De sier selv at det er en estimert pris inntil de får vite den offisielle prisen, som ikke kom før i dag, så plukk opp haken din fra gulvet igjen.

Unngå derimot å forhåndsbestille konsollen hos butikker, som skal ha deg til å betale hele summen ved bestilling, frem til den har stabilisert seg. 

SPECS

Hva er vel et "dette må du vite"-innlegg uten litt specs?

Lagringsplass: 32 GB
Kan lagringsplassen utvides? Ja! Med et microSDXC-kort
Oppløsning: 1280x720
Input for headset: 3,5 mm jack
Batteriets levetid: De har estimert 6 timer, alt avhengig av bruk. Det var jo litt slapt, da.
Høyttalere: 2 stk, i bunnen

Spillene kommer i det de har kalt for et game card (se bilde). 

 
#nintendo #switch #konsoll

5 spill vi kan glede oss til i 2017

Nytt år, innebærer nye spill! Yes! Så hva kan vi glede oss til? Jeg skal hvert fall fortelle deg hvilke 5 spill jeg gleder meg til og som jeg er spent, nysgjerrig, hyped og ja, alle resterende ord i vokabularet som kan beskrive utålmodigheten min. 

NI NO KUNI: REVENANT KINGDOM

Plattform: PS4
Release: 2017
Utvikler: Level-5

Dette har jeg ventet på - lenge. Faktisk siden Ni No Kuni: Wrath of the White Witch kom ut, har jeg ventet på dette. Level-5 har teamet opp med Yoshiyuki Momose og Joe Hisaishi, og det kan jo ikke bli bedre! 

Level-5 har alltid levert spill jeg får instant sans for, og jeg håper de ikke skuffer meg denne gangen. 
Ni No Kuni: Revenant Kingdom, tar oss tilbake til den velkjente verdenen i en gripende fortelling i dette nye RPG eventyret. De har holdt kortene tett til brystet, men like før jul fikk vi vite at det skulle komme i 2017, og de la igjen en ny engelsk trailer for å pine oss litt til mot release. Men før den tid, må jeg nesten begynne å spare penger til en Playstation 4, for frem til nå har jeg ikke sett noen grunn til å kjøpe en. 

WORLD TO THE WEST

Plattform: PC, XBOXONE, PS4, NINTENDO
Release: Q1 2017
Utvikler: Rain Games

Det er ikke lenge igjen til vi får se World to the West på hyllene. Dette spillet drar universet fra Teslagrad et steg lenger i et helt nytt format, fra plattform til 3D topdown. World to the West er et adventure action puzzle spill, hvor du kan spille som 4 forskjellige helter, med 4 forskjellige personligheter, mål og egenskaper. Ved å spille som alle karakterene, vil du kunne oppdage mange hemmeligheter, og kriker og kroker, med en spennende story som er sydd inn i alle gledene av å utforske. Sammen med crisp musikk, og vakker art, blir kombinasjonen av alle elementene spennende å se. 

Dette er et spill du kan glede deg til! Og vi må jo innrømme at det er ekstra kult at spillet er utviklet av et norsk indieselskap.

THE LEGEND OF ZELDA: BREATH OF THE WILD 

Plattform: WII U, SWITCH
Release: 2017
Utvikler: Nintendo

Breath of the wild, har vi ventet på siden de avslørte spillet. Dette er nok det mest spennende Zelda-spillet vi har sett på lenge, og det syns! Spillet er et åpen verden action adventure spill, i HD oppløsning! Spennende! 

Historien er satt i Hyrule naturligvis, hvor vi, selvsagt, spiller som Link (IKKE ZELDA! GET YOUR SHIT TOGETHER!). 
Link våkner etter en søvn på 100 år, av en mystisk stemme som leder han mot å bekjempe Calamity Ganon. 

Spillet gir oss enormt med spilltid, og vil være kompatibelt med amiiboer som vil komme til spillet. Din evne til å legge strategier, og planlegge hvordan du skal gå frem vil bli satt på prøve, og det vil være 100 forskjellige dungeons å gå gjennom. 

Dette er nok det største spillet Nintendo har kommet med frem til i dag, og det blir spennende å se om våre forventninger måler opp med resultatet. 

YOOKA-LAYLEE

Plattform: PC, MAC, LINUX, PS4, XBOXONE 
Release: 11. April. 2017
Utvikler: Playtonic Games

Yooka-Laylee er et åpen verden 3D plattform spill fra utviklerne Playtonic Games. Playtonic, består av tidligere medlemmer fra Rare, som blant annet utviklet Banjo Kazooie, som spillet er svært inspirert av.

Det blir spennende å se om de klarer å fornye konseptet. Jeg kjenner jo at det kribler litt i fingrene mine, når jeg ser traileren, da musikken og lydeffektene alene gir meg lysten til å spille Banjo-Kazooie på Nintendo 64. 

Med Yooka, kameleonen, og Laylee, flaggermusen, skal vi gjennom mer enn 5 forskjellige spillverdener, hvor kombinasjonen av Yookas og Laylees evner vil hjelpe oss gjennom en rekke puzzles og utfordringer, på jakten etter Pagies. 

Spørsmålet blir om spillet vil være bra fordi det faktisk er det, eller om den nostalgiske følelsen fra Banjo-Kazooie vil skape et press, og gjøre oss mer kritiske til opplevelsen. Jeg tror derimot at spillet kan være en stor glede for de som ikke vokste opp med Banjo-Kazooie, og jeg håper de har utviklet spillet til å føles som et eget spill, og ikke bare et reskin av inspirasjonskilden. 

EVER OASIS

Plattform: 3DS
Release: 2017 
Utvikler: Grezzo 

Dette er kanskje et av spillene jeg er mest nysgjerrig på i år. Ever Oasis er et RPG action adventure spill til Nintendo 3DS. Og det må jeg si, jeg har ikke sett så mye spennende til denne håndkonsollen som skal komme i år. 

Det er teamet bak The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D som leverer dette konseptet. Selv håper jeg dette blir litt som opplevelsen av Fantasy Life, et noe ukjent konsept, som virkelig tok oss som har spilt det med storm. 

Du spiller som en Seedling, som sammen med Isuna, din partner, skal bygge opp en oase. Spillet byr på karakterer du må slå deg sammen med for å fullføre dine oppdrag i en verden du må kjempe mot fiender, for å opprettholde freden i ørkenen. Her må du vinne materialer i grotter og dungeons fylt med puzzles og tjene opp dewadems, valutaen i spillet, og bygge butikker og utstyr. Jeg er spent, og ser frem til dette spillet som gir meg vibber fra både Fantasy Life, Dark Cloud, og Rune Factory Fantasy-serien. Dette virker å ligge midt i min gate, så ja, jeg gleder meg jo litt da! 

Amanita Design har annonsert sitt neste spill - Chuchel!

Amanita Design har annonsert sitt kommende spill - Chuchel, og jeg gleder meg selvfølgelig helt vilt allerede. Det skal jo ikke så mye til. Det vet dere. 

Teaserne avslører ikke mye, men Amanita Design er også et av mine favoritt indiespill-selskap. Dette er skaperne bak Botanicula, Samorost og Machinarium, og slik som det ser ut - Vil Chuchel følge samme stil som Botanicula. DETTE BLIR BRA.

Eller, la meg omformulere meg: ljlødkfjløajsødlkanrflnadølkjfmawoeiujøqejkløkajdføla, ikke sant? 

Men som sagt, er det veldig lite informasjon ute og går. Det blir derfor litt vanskelig å komme med noe mer enn dette. Speskulasjoner derimot? Det kan det være mye av. Slik arten ser ut, følger den same spor som Botanicula, både i karakterstilen, og designbiten. En annen ting vi kan være sikre på, er at dette blir et pek-og-klikk spill, som de alltid har laget. Og for oss som ikke kan vente, kan vi alltids varme opp med en ny gjennomspilling av Botanicula, eller ta en sammenhengende sitting av Samorost-serien, som i år ble utvidet med nummer tre i rekken.

Kvaliteten på indie-spill øker, og det er mye i vente for oss som følger med her.


#dataspill #indie #spill #amanita

Har du fått med deg det vannmalte indie-spillet Candle?


Det er en uke siden Candle ble lagt ut for salg. Et utrolig vakkert spill, som har blitt utviklet av indie-studioet Teku Studios. 

Hvorfor er dette spillet så spesielt? Det er håndmalt! I vannmaling! VANNMALING. Kan du tenke deg hvor mye arbeid det er? Resultatet er fantastisk! Teku Studios legger seg på nivået til Disney sine tidlige dager, hvor alt ble tegnet og malt for hånd. Ikke en gang animasjonene i spillet er digitalt laget. 

Candle er et klassisk adventure spill, hvor man spiller som karakteren Teku. 
Teku drar ut på en ferd for å redde vennene sine, og oppdager nye mysterium på veien. Eventyret byr på prøvelser og puzzles, som du som spiller må komme deg gjennom. 

Spillet er tilgjengelig til PC, for en ganske billig penge, om jeg må få si det selv, og jeg gleder meg svært mye til å begi meg ut på dette så snart eksamensperioden min er over. 







Hvis du har lyst å se hvordan spillet ble laget, kan du se denne videoen. Det er veldig fengslende! Filmen er på spansk, men det er engelske subtitles. Anbefales sterkt! Spesielt for deg som har en interesse av å tegne eller male. Kanskje du blir inspirert? Jeg blir hvert fall det! 


#spill #tekustudios #dataspill #indie #håndmalt 

Ventetiden er over: Owlboy er her!



Endelig er dagen her! Owlboy, som vi har ventet på noe som føles som en evighet, er endelig tilgjengelig i Steam og på GoG. 

Uglegutten Otus, er her for å gi oss en opplevelse av under. Nå kan vi utforske universet, og få vite resten av hans historie. 

Spillet har allerede fått en rekke positive anmeldelser, og teamet lever nok i en lykkerus akkurat nå. Planleggingen og utviklingen startet i 2007, og vi har ventet til i dag med å få se det. Hele verden har ventet. Vår tålmodighet har blitt satt på prøve, vi har virkelig fått smake på det å glede seg til noe, og nå er det her? Jeg kan nesten ikke tro det. 

Likevel, mens vi har ventet, har teamet  fra D-Pad Studios, tatt godt vare på fansen sin. De har gitt oss mange smakebiter. En demo, og et hav av art, soundtrack og et ventespill; Savant Ascent. Til og med fans som har laget fanart, har fått oppmerksomhet. Noe teamet viser frem med stolthet. 

AlphonseGeddyOtus

Mange trodde at fanbasen skulle miste interessen etter hvert. De startet tross alt i 2007. Nå er vi i 2016. Men jeg tror dette bare har styrket dem. Dette er et 2D pixelart spill. Det er tidløst. D-Pad Studios hadde faktisk muligheten til å bruke så lang tid som de ville på dette spillet, uten at teknologien og grafikken skulle ødelegge prosessen. 

Jeg gleder meg enormt mye. Spesielt, siden jeg har hatt en annen frustrasjon enn de fleste andre, da forloveden min har vært spilltester for Owlboy. Jeg har blitt jagd vekk, "Ikke se!", "Trude! Gå vekk!", og etter flere beskjeder har jeg luntet ut av rommet, sett meg over skulderen, skrudd på bambi-øynene, og selv det har ikke funket. "NEI!". 

Fristelsen mot å kidnappe pcen hans har vært stor, men jeg har holdt ut. Jeg klarte å holde ut. Nå kan jeg endelig spille det. 
Og med det sagt, forvent en anmeldelse fra meg i fremtiden, og løp og kjøp! 


#owlboy #dpadstudios #release #dataspill #spmg

Nintendo Switch er annonsert!

Jeg har nettopp sett Nintendo annonsere sin neste konsoll. Den vi har kalt NX i en evighet nå. Den vi har ventet på, som Nintendo har hatt så mange muligheter til å avsløre. Ventetiden har vært verdt det, om jeg må få si det selv. 

Konseptet er fantastisk. FANTASTISK. Dette er selvfølgelig bare first look. Men jeg sitter igjen med et veldig positivt inntrykk, og veldig store forventninger. 

Det er så mange flotte aspekter ved denne konsollen, at jeg ikke vet hvor man skal begynne. 

  • Du kan spille hjemme på tven. 
  • Du kan ta den med deg.
  • Når du tar den med deg, fungerer den som at du tar med deg WiiU-paden. Kontroll og skjerm i et.
  • Du kan løsne kontrollene fra skjermen, og sette skjermen på en overflate. 
  • Du kan spille med flere, uten å ta med deg ekstrautstyr. 
  • Kontrollene kan brukes i både enspiller-mode, eller flerspiller-mode. 
  • Den er enkel å ta med seg! 
  • Den har en fin form. Skjermen kan snus, slik at den blir beskyttet mot riper på reisefot. 
  • Den ser uhyre lett ut. 
  • Designet var jo bare amazeballs.
  • Den ser praktisk ut. 

 

Jeg tror Nintendo kommer til å gjøre det bra med denne. De har fortsatt fokus på at man skal spille sammen, og dette har de tatt med seg i denne konsollen. Kall det en videreutvikling av WiiU-en og 3DS-en. De har rett og slett smeltet disse to sammen, i en fantastisk ting. 

Så da sitter vi jo selvsagt igjen med noen spørsmål:

- Hvilket format kommer spillene i? Disk? Kun digitalt? Chip av noe slag? Hm. 
- Vil denne konsollen ha street pass-funksjonalitet, nå som den er portable? 
- Er den bakovervendt, for fysiske spill fra tidligere generasjoner? 
- Hvor vil den ligge i prisklasse? 
- Vil grafikken gjøre et hopp fra WiiU-en? 

Tiden vil vise. Jeg skal begynne å spare NÅ. For en gangs skyld, vil jeg faktisk ha en konsoll, på dagen den kommer ut. På tide å gjøre seg beredt!


#nintendo #nintendoswitch #konsoll #spill #spmg

Indie juveler til 50% på App Store nå!

Du leste riktig! I en begrenset tid, vil en rekke indie-spill til ipad og mobil, koste halvparten så lite.
Hvilke spill er det snakk om, da? La meg vise dere noen av dem. 

MONUMENT VALLEY

Monument Valley er et utrolig vakkert spill, som faller inn under sjangeren puzzle. 
Du spiller som prinsessen Ida, som må ta seg gjennom en rekke optiske illusjoner. 

Du får Ida gjennom de forskjellige banene, ved å endre på omgivelsene, og flytte på objekter. Det følger også en story, som utvikler seg gjennom de forskjellige banene. Spillet kom ut i 2014, men er en tidløs opplevelse, som du ikke kan gå glipp av. 

Spillet koster 22 kr på App Store nå, og er også tilgjengelig til Android og Windows Phone. 

LUMINO CITY

Lumino City er et 100% håndlaget puzzle adventure spill, og er en oppfølger til spillet Lume.
Du spiller som karakteren Lumi, som må finne bestefaren sin etter at han har blitt kidnappet. Hvorfor har hennes bestefar blitt kidnappet? Hvorfor er byen mørklagt? 

Løsningen på de ulike puzzle-oppgavene varierer i vanskelighetsgrad. Noen er åpenbare, andre er noen knakere. Klarer du å finne ut av hva som foregår? 
Ettersom spillet er håndlaget fra bunnen av, gir dette en helt egen opplevelse i seg selv, og kan absolutt anbefales, å sjekke ut.



MACHINARIUM

Machinarium har jeg snakket om før. Dette spillet kom først til PC som et pek-og-klikk spill, med puzzle som hovedsjanger. Spillet har i senere tid, beveget seg over til nettbrett, og passer utrolig godt på denne plattformen. 

Du spiller som roboten Josef, som finner seg selv i en skraphaug, hvor han setter sammen seg selv igjen. Han må komme seg tilbake til byen, for å stoppe the Black Cap Brotherhood og redde kjæresten sin. Spillet er visuelt vakkert, men kan kanskje føles litt kort på spilletiden. Så hva passer vel bedre da, enn et salg?



LEO'S FORTUNE

Leo's Forune er et platform adventure spill, hvor du skal jakte ned tyven som stjal gullet ditt! 

Spillet har fått skryt for de visuelle aspektene sine, og de nøye planlagte detaljene for hvert brett. Når spillet er fullført første gangen, får du unlocket hard-core mode, gjennom de 24 brettene som er tilgjengelig. 

Leo's Fortune, er et spill som er kjekt for folk i alle aldre, og er et flott spill "on the go". 



BADLANDS 2

Badlands 2 er oppfølgeren til Badland. Badlands 2 er et plattform adventure spill, hvor du må komme deg gjennom farer i en fart. Overlev gjennom væsker, flammekastere, frost, magma, og vann. Naviger deg gjennom å falle ned dødlige kratt, fly i hvilken som helst retning og hopp langs overflatene. 



FLERE SPILL FRA KAMPANJEN

 
#spill #nettbrett #appstore #spmg


 

Sponset video: Rise of the Tomb Raider - 20 Year Celebration


Det er 20 år siden verden så Tomb Raider for første gang. 20 år siden Lara Croft kom inn i livene våre, som en av tidenes sterkeste kvinnelige spillkarakter.

Jeg gikk mitt siste år i barnehagen, og var SÅ ferdig med småttisene. Jeg var klar for resten av livet.

Lite visste jeg at generasjonen min skulle bli vitne til den fantastiske utviklingen av spillindustrien. Pixelerte plattformspill, skulle bli 3D-spill, og 3D-spill skulle få en økt oppløsning. En så god oppløsning at man skulle tro det hele var ekte. Virtual Reality skulle innta markedet, og vi kunne oppleve at vi eksisterte i spillverdenen på en helt ny måte.

Lite visste jeg at det gamle modemet som lagde den grusomme lyden «Pshhhhkkkkkrrrkakingkakingtchchchchchchchshhhh», skulle erstattes med lydløst wifi, slik at vi kunne koble oss på nett for å spille online, og fortsatt bli nådd på telefonen.

20 år senere sitter jeg her. Tomb Raider-serien har kommet med en hel rekke spill, som har fengslet oss gang på gang. 5 år gamle meg ante ingen verdens ting om hvordan fremtiden skulle bli.

Dette jubileet blir feiret med «Rise of the Tomb Raider 20 Year Celebration». Et kritikerrost spill, som først kom ut i 2015, men som i år har fått enda et nytt friskt pust i seg, med nytt innhold.

Spillet har nå fått VR-støtte. Det har fått en ny CO-OP mode, og en ny vanskelighetsgrad; «Ultimate Survivor», som man kan bruke i hovedhistorien.

Men dette er et jubileum.

Selvsagt må denne utgaven skille seg fra originalen.  Noe det gjør. Jeg har en liste. Dere vet jeg liker lister.
For i tillegg til alt det som er nevnt, har man også alt dette:

  • Jubileumsantrekk og våpen følger med
  • Ny utvidelse ved navnet «Blood Ties», som finner sted i Croft Manor
  • 5 klassiske Lara-skins
  • Alt tidligere nedlastbart innhold. Og da mener jeg alt. ALT.

 

Alt dette, sammen med det andre, utgjør over 50 timer spilletid. Det tilsvarer omtrent 25 sessions med det første Tomb Raider spillet. Tidene har endret seg. Lara har endret seg. Hun er tøffere enn før, og vil fortsette å ha en stor plass i våre spillhjerter. Hennes eventyr vil fortsette å forbløffe oss, og denne gangen, i Sibir. Er du klar?

OBS. Det er en video rett over denne linjen^. Hvis du vil se den, må du skru av AdBlock.
Dette er et sponset innlegg

Har du en interesse for spillutvikling?

Jeg regner med at de fleste av dere vet hva Unity er. Det er et program man kan bruke for å lage spill i, og det er et program som veldig mange spillutviklere bruker. Men det er kanskje ikke alle som kjenner til nettsiden Made With Unity

For alle som har en interesse i spillutvikling, så er dette en side hvor man kan lese om litt av hvert i de ulike prosessene som skal til for å lage spill. Det flotte med denne siden, er at spillutviklere selv kan skrive "stories" om ting de har måtte tenke på, tilpasse til spillet sitt, både innenfor kunsten og programmeringen, og alt i mellom. 


Siden er bygget opp slik at spillutviklere selv kan fortelle hva de gjør. Men det er også en flott side for de av dere som er nysgjerrig på hva som er der ute. Her kan man oppdage spill man ikke har fått med seg som allerede er ute, og man kan lese om utviklingen i kommende spill. 

Jeg synes dette er et ganske flott konsept. Mest fordi Unity selv gir denne muligheten til spillutviklere som bruker programmet deres, til å fronte sine egne spill, og på den måten når ut til flere personer. 


Jeg har oppdaget ufattelig mange spennende spill gjennom denne siden, og det er jo det jeg håper at dere lesere gjør også. For det er det som er så fint med oppsettet til denne siden. Man kan browse gjennom stories, se trailere, sjekke ut spillgalleriet de har, eller lære mer om utviklere bak spill man allerede har et øye til. Så dersom du har en interesse for spillutvikling, eller bare vil se om du finner noe spennende du vil sjekke litt nærmere ut, er dette en godt sted å starte. Og dersom du driver litt med spillutvikling selv, om du så gjør det på et høyt eller lavt nivå, så er det mye du kan lære av andre spillutviklere her. 

5 kortspill som jeg anbefaler til ferieturen

Det er ferie, og de aller fleste av oss reiser på tur. Noen reiser til varmere strøk, andre reiser på hytten, noen tar en roadtrip, og noen er hjemme. 
Jeg befinner meg i Spania akkurat nå, nærmere bestemt, Rojales, hvor jeg og min forlovede har vært med familien hans for å feire farens 50 årsdag. 

Vi har vært 7 stykker, både store og små, og vi tok med oss en del kortspill nedover. Dette er enkle kortspill som er lette å lære, og som bringer mye moro til bordet, uansett alder. Så hva tok vi med oss? Her er listen: 

HAPPY SALMON: 


Happy Salmon er et veldig aktivt kortspill for 3 til 6 spillere. Dette er kanskje en blanding mellom Pit og Ligretto. Poenget er at man skal bli kvitt alle kortene sine, ved at man roper ut det som står på det øverste kortet som ligger i bunken din, og så må man gjøre det som står på kortet med en annen spiller som har det samme, for å bli kvitt kortet.
Dersom switcheroo-kortet ligger øverst, må man bytte plass med den andre spilleren, og det er dette jeg mener med at spillet er et aktivt spill. 

Dette spillet passer for alle aldre, og er gøyest dersom man er 6 spillere, da ting kan gå ganske fort.  

ADVENTURE TIME: LOVE LETTERS

Love letters er et spill for 2 til 4 spillere som har kommet i mange forskjellige teamer, i dette tilfellet - adventure time. Prinsippet er det samme i alle versjonene, i dette tilfellet, vil man date Princess Bubblegum. Spilleren som står igjen med prinsessen, vinner spillet - kort fortalt. 
Det er enkelt å lære, og lillesøsteren til Patrick som er 9 år anbefaler dette sterkt, for hun synes det er kjempegøy.  

MACHI KORO: 

Machi Koro er det mest avanserte spillet vi har tatt med oss, men det er fortsatt enkelt å lære. Dette er et spill for 2 til 4 spillere, hvor prinsippet er at man skal bygge den beste byen, og få tak i de store oppgraderingene først. Dette er et deckbuilding spill, hvor man skal få tak i ressurser og penger for å kunne kjøpe det man ønsker til byen sin. 

Det er kort som bare påvirker deg, og kort som påvirker andre, og dette er kanskje et av de enkleste deckbuilding spillene jeg har vært borti selv. Det er også mulig å kjøpe expansions til dette spillet, skulle man gå lei av vanilla. 

PIT: 

Pit er et spill hvor alle bytter kort med hverandre samtidig. Og her er grunnen til at Happy Salmon minner litt om dette: Man må rope ut hva man vil bytte, men i form av at man roper ut antall kort man vil bytte. "2!" "3!" osv. Dette gjør man helt til man har alle kortene av den typen man samler på, og første mann som plinger på bjellen, har stoppet spillet. Deretter teller man poeng, og ser hvem som vinner. 

SUSHI GO!

Sushi Go! er blitt et av mine favorittspill. Det ble kjøpt ganske nylig, og er et spill hvor man samler poeng etter hvilken sushi man sparer på. Man starter med 10 kort, og velger det man vil ha, legger det ned på bordet foran seg, faceup, og sender kortstokken videre. Når det er tomt for kort, har man spilt en runde, og teller poeng. Slik går spillet til man har gjort tre runder, og den som har mest poeng vinner. Men fordi alle etterhvert vil kunne vite hvilke kort som er på hånden til hverandre, må man tenke litt på hva man velger, da det kan hende at noen tar det du vil ha, før din tur. 

Det er veldig lett, og kortene er jo bare kjempesøte, og hver gang jeg spiller dette, har jeg skikkelig lyst til å spille mini-gamet til Lickitung i Pokémon Stadium på Nintendo 64. 

Nå har du en liten liste over gøye og lette spill, som du kan ta med deg eller spille hjemme. De tar heller ikke mye plass i bagasjen, og er lette å ta opp og pakke ned igjen, om man skulle ha en halvtimes stopp i roadtripen, spille litt før man bader, eller kose seg med når det regner ute. 
 

Slippdato og trailer for pokemon sun and moon er annonsert!

Pokemon sun and moon har endelig fått trailer! Dette er skikkelig spennende, og litt skuffende på samme måte.

Verdenen vi skal til ser kjempebra ut, men hva tenkte de når de laget starterne? Jeg bekymrer meg for resten av generasjonen dersom det er dette vi får levert... Jeg sitter egentlig igjen med samme følelse som da black&white starterne ble annonsert - en god miks av blandede følelser, men selv da lærte jeg meg å like dem etterhvert.

Nintendo Norge har også annonsert slippdatoen her til lands, og spillene vil komme på hylla den 23. November i år. Nå er det på tide at butikkene begynner å ta forhåndsbestillinger! Jeg er fortsatt spent! For selv om starterne var noe skuffende, var de legendariske meget spennende, og ikke minst verdenen.

Hva tenker du om traileren?

Notis: Jeg skrev tidligere at Darkrai-eventen starter den 12. mai. Vel...den er flyttet IGJEN. Det er altså 18. mai den starter, og du får koden hos BR leker. 

Hvor er det best å forhåndsbestille spill?


Illustrasjon av: CaptainNinja

Jeg har ikke hatt behov for å forhåndsbestille spill i det siste. Det spiller jo litt inn på det at jeg ikke har kunnet være 100% sikker på om jeg har budsjett til å kjøpe spillene, når de slippes. Vanligvis har jeg alltid forhåndsbestilt spillene mine hos GAME, men ettersom de gikk konkurs i fjor, er jeg nå nødt til å se meg rundt andre steder. Siden Pokémon moon and sun kommer i år, må jeg nemlig begynne å tenke på dette snart. 

Forhåndsbestilling er et konsept jeg liker veldig godt, fordi du safer deg en kopi av et spill, når det kommer ut. Du slipper å bekymre deg for at det skal bli utsolgt, og at du da må vente til neste leveranse. Hvem vil vel det? Har vi ikke alle en sånn teit venn på sosiale medier som spoiler alt for deg? I certainly do. Jeg vil derfor ha litt innspill fra dere. For hvor er det beste stedet å forhåndsbestille spill? 

Viktige faktorer som spiller inn: 

  • Er prisen dyr/lav i forhold til andre steder? Dersom det er dyrt, veier det opp for andre ting? 
  • Blir spillet sendt for tidlig/sent hvis du bestiller hos noen på nett? 
  • Hvor lenge holdes spillet av i butikk, før det blir lagt ut til salg?
  • Bestilles det inn nok kopier til de som har forhåndsbestilt, eller risikerer du at du ikke får det?
  • Får du noen perks av å forhåndsbestille? Dette kan være ekstra stæsj, medlemsfordeler o.l.
  • Binder du deg til forhåndsbestillingen? 
  • Dersom du skal bestille til butikk, kan du bestille på nett, ringe eller må man gå til butikken? 

Hvor forhåndsbestiller du spillene dine, og er du fornøyd med dem du gjør det hos eller bestiller du flere steder, og velger det som passer best der og da? Eller kjøper du ikke fysiske spill lenger? Kjøper du spill i butikk i det hele tatt eller er du en av de som bestiller alt på nett, og får det tilsendt i posten? 


#forhåndsbestille #spill

Retrospekt viser frem norskutviklede spill


Norsk spillutvikling gjør ikke annet enn å vokse, og mye av det som blir laget, er kjempebra. Ikke bare har spillene høy kvalitet, men ressursene og tiden som utviklerne har lagt ned i arbeidet sitt er imponerende. 

Nye spillutviklingsselskaper starter med en idé. De samler sammen folkene de vil ha med, og beiner gjennom en hverdag preget av hardt arbeid. For det er jo gjerne slik, at man ikke tjener noe, før man har levert et produkt i denne bransjen, og man må legge mye arbeid i søknader om tilskudd og lignende. Det ligger mye bak kulissene for å si det sånn, men den innsatsen som blir lagt ned er ikke annet enn imponerende. 

Derfor har jeg lyst å begynne å trekke frem norskutviklede spill, som er verdt å holde et øye med. Dette vil jeg fortsette å gjøre i tiden fremover, og vil presentere et norsk selskap, samt spill de enten har gitt ut, eller holder på å utviklle. Jeg har jo tidligere skrevet om både Owlboy, utviklet av D-Pad Studio, og World to the West, utviklet av Rain Games. Og i dag vil jeg introdusere dere til Henchman & Goon.

Dette er et norsk spillutviklingsselskap, som er plassert i Bergen, og er en del av Bergen Game Collective. De har gitt ut det flotte spillet Flem, som kom ut 28. april i fjor. 


Dette er et retro-plattform spill, hvor du spiller som snørrballen, Flem, som har strandet i en underlig og ny verden etter the Great Sneeze. Målet ditt er å komme deg gjennom de 40 nivåene, fordelt på fire fargerike sesonger, og unngå det fiendtlige miljøet rundt deg, mens klokken tikker. Nyser du, har du nemlig tapt.  

Spillet er laget med en fantastisk pixel-art, og har et muntert 8-bit soundtrack, som gir deg en feel, du normalt sett bare ville fått av å spille retro-spill. Akkurat nå koster spillet 40 kr på steam, og jeg vil absolutt anbefale deg å prøve det. Det er et utfordrende spill, og det vil definitivt skape litt følelser i deg. Ikke bare kan det være vanskelig, men tenk på den følelsen du får, når du klarer det? Try, die, cry, repeat - som de sier.

Siden Flem er ute, jobber Henchman & Goon med sitt neste spill: Pode.

Dette er et spill jeg definitivt ser frem til. Spillmessig beskrives det som et co-op puzzle og exploration spill for en til to spillere. Det innebærer at man enten spiller det alene, eller sammen med noen, da karakterene har ulike evner du må benytte deg av for å løse problemstillinger som dukker opp. 

Slik jeg har forstått det har de nå utviklet en spillbar demo til spillet, men ikke kommet langt nok til å levere en trailer av spillet. Det er altså en lang vei igjen, før spillet er ute. Men artworken alene, får fingrene til å krible, og alt ser jo bare skikkelig koselig ut. Karakterene er rett og slett til å spise opp, og jeg kan ikke gjøre annet enn å vente og glede meg til det kommer. 

CONCEPT ART: 





Norske spillutviklere har altså de siste årene levert, og det er så flott å se at det bare vokser mer og mer. Utviklerne gjør altså sitt beste for å komme med gode spill til oss, og det har flere bevist. 

#spillutvikling #spill #norskespill 

Old news fra spillverdenen

Jeg er i en periode hvor jeg ikke har noen lyst til å spille. Eller rettere sagt, jeg har lyst, men jeg vet ikke hva. Jeg har spilt ferdig Dark Cloud på Ps2, og nå vet jeg ikke hva som skal bli det neste. 

Jeg tittet litt rundt på nettet i går, for å finne noe jeg fikk lyst til å spille. Noen av dem har jeg jo hørt om før, men ikke kommet meg rundt til å spille enda, og noen av dem er spill jeg ikke har sett noe til før. Kanskje du ser noe du kunne tenke deg å prøve blant disse titlene? Eller kanskje du har spilt noen av dem, og har noen kommentarer? 


FEZ:
Tilgjengelig til: PC, MAC, XBOX 360, PS3, PS4, PLAYSTATION VITA

Fez er et 2D puzzle plattform spill, satt i en 3D verden. Her spiller du som den lille karen, Gomez, som lever fredelig på et 2D fly. En dag mottar han en rød fez, og hele verdenen hans endrer seg. 

Spillet ser for det første, veldig bra ut. Pixel art-spill er generelt noe jeg har veldig sansen for. For det andre er det jo et puzzle-spill, og man må jo finne løsninger for å komme seg videre, noe jeg også har sansen for. De to faktorene spille veldig inn på, hvorfor jeg ønsker å prøve dette ut. I tillegg er det jo utviklet av et indie-selskap som heter Polytron, og det er jo noe jeg vil støtte også. Spillet i seg selv kom ut i 2012, så det er jo en del år siden det kom ut. Jeg kan ikke begripe at jeg ikke har oppdaget dette før nå.  

Jeg er derimot spent på om dette er et spill som måler seg opp til forventningene mine. Men det vil tiden vise, dersom jeg kommer meg rundt, og skriver en anmeldelse av det. 


DON'T STARVE:
Tilgjengelig til: PC, MAC, PS3, PS4, WII U, XBOX ONE, Playstation VITA, iOS

Don't starve er et action-adventure spill, hvor målet er å overleve. Du starter uten noe som helst, og må klare å finne måter å utvikle skills, som skal hjelpe deg med å unngå å sulte i hjel, eller bli tatt av monstre.   

Dette spillet har Patrick mast om at jeg må prøve, ganske lenge. Men jeg er ofte sånn, når det kommer til anbefalinger at jeg får litt avsmak, hvis folk maser for mye. Det er det samme med filmer på kino. "Du bare MÅ se den filmen! Den er DRITBRA!"
De aller fleste gangene har de som regel rett, men de resterende gangene så har de hypet det så mye, at det ikke når forventningene mine, og jeg ender opp skuffet.

Men nå er det så lenge siden at Patrick har mast, og det er i mellom tiden, også kommet ut en flerspiller-variant, ved navnet "Don't starve together", så da føler jeg for å teste det ut, når vi likevel har det liggende på steam.


WORLD OF GOO:
Tilgjengelig til: PC, WII, iOS, Android

Dette spillet har jeg spilt før, men det er flere år siden. Jeg synes å huske at jeg likte det ganske godt. Kanskje jeg skal spille det igjen, og skrive en anmeldelse til dere? 

Spillet er utviklet av 2D Boy, og kom ut i 2008. Hundre år siden. Amirite? World of goo er et puzzle-spill, hvor man skal bygge strukturer med goos, for å komme til utgangen. Man må også klare å redde nok goos til andre siden, for å kunne komme seg videre, noe som gjør at man gruble seg frem til hvordan man skal klare å få dem over, uten å bruke alle. 


THE NIGHT OF THE RABBIT:
Tilgjengelig til: PC, MAC

Dette spillet ser bare helt sinnsykt bra ut, og jeg har veldig lyst til å prøve dette. Tenk om spillet er like bra som kunsten. Det hadde vært noe. Det er ofte jeg opplever at spill ser bra ut, men ikke egentlig har noen andre gode sider ved seg. Og andre ganger opplever jeg at det er motsatt. 

Dette er et point-and-click adventure-spill, som helt klart har hentet mye inspirasjon fra Alice in wonderland. 

Du spiller som Jerry Hazelnutt, en 12 år gammel gutt, som har funnet en formel til å skape en "carrot flame", når han setter sammen ingrediensene, dukker det opp en koffert, som inneholder en tryllestav, magisk flosshatt og en stor, snakkende albino kanin. Marquis de Hoto, som kaninen heter, forteller gutten at verden har mange parallelle universer, og resten er opp til spilleren å finne ut. 

Dette er jo en av mine favoritt-sjangere, og jeg er helt klart litt snurt, for at jeg ikke har visst om dette før nå. 

IN OTHER NEWS: 

Det er mye spennende i verks for meg om dagen, og jeg har hatt en merkelig uke, som jeg rett og slett ikke klarer å beskrive. Når jeg vet litt mer om tiden fremover, skal jeg fortelle dere litt mer. Men først må et par ting på plass først - og ikke minst må jeg bevise meg selv.

I mellom tiden, skal jeg få inn litt mer tid til dere. Jeg setter jo utrolig stor pris på at dere titter innom i ny og ne, til tross for at jeg ikke har levert så mye i det siste. Jeg kommer til å forsette å presentere dere spill som dette, og skal gjøre mitt beste for å få inn litt anmeldelser. Men jeg tar gjerne imot tips til hva dere ønsker å lese mer om. Det er helt klart. 

#spill #tips 

 

Fem spill; jeg skulle likt å sett en remake av


Det er så ufattelig mange bra spill der ute! Og det er mange av dem; jeg skulle likt å se en remake av. Jeg har derfor plukket frem min topp 5 ønskeliste over spill jeg vil se fornyet. Denne listen inneholder ingen Zelda-spill. Hvorfor ikke? Kom an. Det trenger man ikke ønske seg. Det blir en realitet før eller siden uansett. Listen inneholder heller ingen spill, som allerede har blitt remaket, men spill som jeg stort sett spilte, når jeg var liten. 


5. BANJO-KAZOOIE
Dette spillet er egentlig ikke et spill jeg virkelig virkelig virkelig, vil se en remake av. Men på grunn av mangel på ideer, kom den seg til listen. Det er uansett et fantastisk nintendo 64-spill, og det skulle gjerne ha blitt fornyet. Det hadde vært ganske behagelig å spille dette spillet med litt mindre følsomme kontrollere, og litt rundere grafikk. Jeg ville derimot ikke lagt til eller endret noe av storyen i spillet, da det er flott som det er. 


4. SPYRO-TRILOGIEN
Hva forventet du egentlig? Selvfølgelig kom disse spillene seg til listen. Det er tross alt de beste spyro-spillene, og de spillene som har kommet etter disse, har ikke kunne måle seg med disse. Det er nok kanskje grunnen til at folk så sårt ønsker seg remakes av disse spillene, fordi de nyere spillene er helt forferdelige. Vi vil alle tilbake til den gode Spyro-tiden. Det er ikke det samme nå lenger. 


3. DARK CLOUD
Dette er et av favoritt-spillene fra da jeg var liten. Jeg spilte demoen i timesvis, for å se hvor langt jeg klarte å komme før tiden gikk ut. Spillet er relativt undervurdert, og gir en veldig stor Zelda-vibbe. Men jeg liker det. Det kan være både vanskelig og lett, alt etter hvilken flaks du har med items i starten av spillet. Jeg liker også veldig godt storyen, og artworken. Dark chronicles, oppfølgeren, er også ganske bra, det ser gjerne enda bedre ut, men skal det komme remakes av disse, selv om de ikke er direkte knyttet til hverandre storywise, må de starte med det første likevel. 


2. KLONOA 2: LUNATEA'S VEIL
Spillsamlingen min mangler dette, og jeg trenger det sårt! Det første Klonoa-spillet fikk en remake til Wii i 2008, hvor de ikke endret noen ting, annet enn grafikken. Det ble ganske vakkert i sluttresultatet. Det ønsker jeg for dette også. Men jeg ønsker ikke at det lander på WiiU. Om bare PS2-versjonen av spillet, i det minste kunne blitt lagt til i playstationstore, hadde jeg vært lykkelig. Det første ligger jo der, hvorfor skal ikke dette gjøre det også? 


1. POKÉMON SNAP
NINTENDO! HØR MEG! Hvorfor i all verden er det ikke laget en remake av Pokémon Snap til WiiU! Tenk hvor kult det faktisk hadde blitt! Folk maser jo helt sinnsykt om dette, og jeg synes det er dumt at Nintendo ikke ser potensialet! Dette er jo faktisk et spill, som hadde solgt bra, spesielt siden etterspørselen er så stor! 

Det er så mye de kunne gjort med det også. Det har stort potensiale for forlengelse, og de kunne lagd DLC-pakker, og lagt til nye verdener, som folk må kjøpe. De kunne tjent bra på dette. Jeg hadde definitivt vært 100% forpliktet til dette spillet. 

Er du enig med listen min? Hva er din topp 5 ønskeliste på remakes? 

#spill #gaming #remake #nintendo #playstation 

Humble bundle; For en god sak!

Jeg er veldig fan av humble bundle. Hva er det som gjør at humble bundle er så nice? Rett og slett, så er det fordi du kjøper en pakke med spill, hvor du som kjøper, selv bestemmer hvor mye du vil betale, og hvor går pengene dine? De går til veldedighet, til utviklerne eller til humble bundle tip jaren.  

Per i dag har de dette tilbudet:  


Denne pakken støtter det amerikanske røde kors, og directrelief. To gode formål. Merk at du også kan legge til din egen veldedighet, som du ønsker å donere til. 

Dette er en måte å bidra til veldedighet, som samtidig gir deg noe tilbake. Men det beste er jo at man selv kan velge hvor mye, og hvor pengene dine skal gå. Det er en litt kjekkere måte å bidra til, enn den vanlige "bli-stoppet-på-hvert-bidige-hjørne-i-byen-av-gateselgere-rutinen". For skal jeg være helt ærlig, så synes jeg det er en veldig utmattende metode. Det hjelper ikke å si til dem "Men jeg er student, jeg har ikke så mye penger", eller "Jeg har bare deltidsjobb, så jeg har ikke så mye til overs". Med humble bundle, betaler du en gang. Du må ikke bekymre deg over å glemme å avlyse automatiske giroer, når du ikke har penger til å donere den måneden.

Jeg er dessuten veldig spent på hvordan Oceanhorn er. Det minner meg så sinnsykt om Zeldas windwaker, og det ser jo veldig bra ut også. Dette spillet har flydd meg hus forbi, og jeg har ikke oppdaget det før nå. Og hva så om jeg kjøpte noen spill jeg skulle ende opp med å ikke likte? Pengene gikk til et godt formål. Og det er helt greit det også. 



Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas combines captivating storytelling, breathtaking 3D visuals and exciting gameplay into one epic action-adventure experience. In the game you explore the islands of Uncharted Seas, a world filled with many dangers, puzzles and secrets.

Warmachine: Tactics is a turn-based tactical combat set in the award-winning world of the Iron Kingdoms. Command your custom squad of steam-powered robots and elite warriors in raging battles dominated by magic and mechanika. Battle in online multiplayer and play the epic 21-mission single player campaign!


Lead your team of Runners to survive a corrupt megacorporation?s intrigue threatening thousands of lives in this new action-strategy game set in the most popular cyberpunk universe of all times ? Shadowrun.

Det ble litt klipp-og-lim her på slutten. For jeg må egentlig komme meg avgårde til svigermor, og feire bursdagen til min bedre halvdel. Hysj, ikke si at jeg er sein.  

#spill #gaming #veldedighet

Amanita Design; Spillutviklerne som varmer hjertet mitt



Er det et spillselskap som varmer hjertet mitt, så er det Amanita Design. De lager i all hovedsak, pek-og-klikk spill, som er utrolig vakre. Snart kommer de ut med spill nummer tre i Samorost-serien, og jeg ser virkelig frem til det. 

Når jeg selv trenger inspirasjon, er det Amanita sine spill jeg setter meg ned med, på grunn av den vakre spillkunsten deres. Pek-og-klikk sjangeren, blir ofte undervurdert. "Æsj, det er jo så kjedelig", "Men det er jo så lett", "Det er ikke så underholdende". Men det er faktisk ikke bare-bare å spille disse spillene.

Hvis du vil utfordre hjernen din, er det nettopp pek-og-klikk spill, som virkelig får satt grublingen på prøve. Og hvis du er ute etter å føle noe, når du spiller spill, så er det ikke noen annen sjanger, som kan få deg til å kjenne mer på sinnet, irritasjonen og frustrasjonen enn pek-og-klikk spill, nettopp fordi du selv må tenke deg frem til løsningen av et puzzle, for å komme videre. Men den følelsen du får, når du har fullført spillet? Den er en helt annen enn den du får av å fullføre spill som pokémon, zelda, eller mario. 

Amanita Design er ikke bare utrolig dyktige med kunsten de lager, men også lydsporene. Sammen utgir dette noen helt enestående verdener. Man kan rett og slett ikke spille disse spillene, uten lyd. Det blir ikke det samme. 


Det første Samorost-spillet kom ut i 2003, og er mulig å spille gratis på nettsiden til Amanita Design. Spillets kunst skilte seg ut fra andre spill, og falt i god smak hos folk. I det første spillet, må hovedkarakteren hindre at planeten hans, krasjer i en annen planet. I oppfølgeren derimot, som kom ut i 2005, hvor vårt mål er å redde hunden til hovedkarakteren. 

Snart kommer det tredje spillet i serien ut, 24.mars, og jeg gleder meg. Jeg ser virkelig frem til dette. Blir det like vakkert, og bra som de tidligere spillene? Eller vil jeg bli skuffet denne gangen? Tiden vil vise. 


Det neste spillet, er kanskje favoritten min fra Amanita; det nydelige, Botanicula. 

Dette spillet kom ut i 2012, og du spiller en gruppe med karakterer sammen, som har hver sin fantastiske personlighet. Fylt av humor, redsel, og mot, drar disse fem karakterene ut på eventyr for å redde det siste frøet, til deres hjem, fra skumle vesener. Spillet er utrolig vakkert, og i dette spillet, slik som de andre, er det ingen dialog som finner sted. 

Dette spillet er ikke bare tilgjengelig til datamaskiner, men også til nettbrett, og egner seg utrolig godt til det. 


Machinarium var det første fulle spillet, som Amanita utviklet, og kom ut i 2009. Her spiller man som en robot, som har blitt bannlyst til skraphaugen, og vi må hjelpe han tilbake til byen, slik at han kan redde kjæresten sin. 

Det som er så utrolig behagelig med spillene til Amanita, er at de er så tidløse. Det er som om alle spillene, er laget samtidig. De krever heller ikke mye av enheten du spiller på, og det er ikke oppløsningen i spillet man tenker på når man ser at et nytt spill skal komme ut. Du tenker "Åh, blir dette like vakkert, som de andre?"

#spill #amanita 

Dette blir det neste fra skaperne bak Teslagrad

"Four heroes. Four stories. One journey."

Jeg ble invitert til Rain Games sine lokaler, for å få en sniktitt på deres neste spill, og det er bare til å glede seg! 

Spillet har fått navnet "World to the West", og er et action puzzle game i 3D format. Spillet utforsker videre på verdenen som vi fikk se i debutspillet deres, Teslagrad, og Rain Games har laget et spill som på mange måter er helt annerledes, fra det vi har opplevd tidligere. 

I World to the West kan man spille som fire ulike karakterer, i en verden med korrupte kolonier, og glemte sivilisasjoner. Alle karakterene har sine egne sett med evner, og ulike mål for hva de gjør i denne verdenen. Spillet inneholder en rekke hemmeligheter, og sammen med historien, vil dette spillet inneholde mye underholdning for spilleren. Jeg klarer nesten ikke vente.

Jeg fikk prøve en demoversjon, som ikke har blitt distribuert utenfor kontorlokalene enda. Jeg var noe klønete til å begynne med, men alvorlig talt, hvem er det egentlig som liker å spille spill, med publikum hengende over skuldrene sine? Ikke minst, når det er utviklerne selv som følger spent med! Det falt selvsagt litt presentasjonsangst over meg.     

Klønete gaming til side; spillet var kjempeartig. Det var visuelt vakkert, og spilldesignet var spennende. Jeg fikk prøve ut 3 av de 4 karakterene, i en demobuild som utelot historien. Noe som gjør at jeg er kjempespent på hvordan hele spillet er sydd sammen i sluttresultatet. 

Karakterene man kan spille er Lumina, the teslamancer, som er inspirert av karakteren du spiller i Teslagrad. Hun kan "blinke" fra et sted til et annet. Knaus, the orphan har evnen til å grave seg under jorden som en muldvarp, og kan stunne fiender med spaden sin. Miss Teri, the mind bender, kan tankekontrollere andre vesener, for å utnytte deres egenskaper. Og sistemann, Lord Cloningston, the gloriously mustachioed strongman, den ene karakteren som ikke var en del av demoen, kan slå blokker av stein, og denge fiender. Han er tross alt en strongman. 

Spillet, skal etter planen komme ut i tredje eller fjerde kvartal i år. 









World to the West er ikke det eneste folk sitter og venter på fra Rain Games. 9.mars kommer deres første spill, Teslagrad, ut på xbox one, og denne utgaven vil inneholde 10 nye og utfordrende brett, som man ikke vil kunne få tak i noe annet sted. Kanskje dette er anledningen til å varme opp til World to the West? 


#spill #gaming #teslagrad #worldtothewest #gaming #raingames

Disse spillene kommer ut i mars og april

DET ER DYRT Å VÆRE GAMER!

Unnskyld for at jeg skrek. 

Men det er sant, det er spesielt sant, dersom det slippes flere spill man har lyst på, samtidig. Enda mer, om man spiller på flere ulike maskiner. Jeg måtte få meg en oversikt over hva som skulle komme ut denne våren, og jeg endte opp slik: 



Klor ut øynene mine, PLIS.

Det blir en tøff vår. Det er så mye jeg har lyst på, men jeg blir nødt til å prioritere hvilke spill jeg absolutt ikke kan vente på, og hvilke som kan utsettes. Hvis jeg kunne kjøpt alle spillene jeg ville hatt, hadde det kostet meg flere tusen kroner. Jeg må også svinge meg rundt, slik at jeg får oppgradert til playstation 4, i god tid til Ni No Kuni 2. Må nok starte et sparetiltak, og det uten å ende opp med å spise nudler for resten av året. 

Her følger en oversikt over en rekke av spillene som kommer til de nyeste konsollgenerasjonene i mars og april: 

Hvilke spill skal du skaffe deg i løpet av våren? 


#spill #gaming #slipp #konsoll 

Når wii klarte å ødelegge Okami


Jeg gravde litt i de gamle spillopplevelsene mine, og kom frem til at jeg skulle fortelle litt om opplevelsene mine rundt spillet "Okami".

Okami ble først sluppet til playstation 2 her i Europa i 2007, og var et av de siste spillene som ble sluppet, før playstation 3 tok over markedet. Jeg hadde fortsatt foreldre som kom med argumentet "Vi kan ikke drive å kjøpe spill hele tiden", og måtte låne spillet av en venninne av meg. Jeg falt pladask med en gang. Jeg spilte ferdig spillet, og hadde mange timers underholdning gående. Jeg elsket artworken, karakterene, og historien til spillet. Det var så vakkert, og underholdende, og min hverdag var magisk. 

Jeg måtte til slutt si farvel til spillet. Det var jo tross alt ikke mitt, og jeg måtte levere det tilbake. Hjertet mitt knuste.

Spillet er basert på en japansk folkefortelling, som vi blir introdusert til i introen av spillet. I fortellingen har fekteren, Nagi, sammen med en hvit ulv, forseglet det åttehodede monsteret Orochi, slik at det ikke lenger kan skade landet. 

100 år senere, der spilllet starter, har etterkommeren til Nagi, Susano, brytt seglet, fordi han ikke tror på myten. Dette har ført til at landet, nok en gang er i vansker, og Amaterasu, ulven vi spiller, blir oppfordret til å hjelpe. 

Hele 5 år senere, anskaffet jeg meg Okami til wii-en min. Med gode minner i bakhodet, fra tiden jeg hadde spilt det på playstation 2, gjorde det at jeg bare måtte ha det. Jeg klarte derimot ikke å finne dette spillet til playstation 2, hos verken GAME eller gamestop, og jeg endte opp med wii-versjonen av Okami.

Noe skeptisk, satte jeg i gang å spille det, og ragequittet ganske fort. Kontrollene var helt forferdelige, og det var utrolig kranglete å benytte seg av celestial brush, som er en funksjon i spillet. Det at du faktisk måtte tegne med malekosten in real life med kontrollen, var en utfordring. Enten registrerte ikke spillet at du hadde klart det, eller så bommet du i hytt og pine. Dette gjorde at jeg fikk mindre og mindre lyst til å spille. Det var heller ikke noen stor forskjell på grafikken fra playstation 2 til wii heller, noe som naturligvis skuffet meg. Men hva skulle jeg egentlig forvente der? Det var jo bare 1 år i mellom slippene.  


Alt var så mye bedre på playstation 2, enn det var på wii. På playstation 2 satt du ikke og hisset deg over spillet, slik som du gjorde på wii-versjonen. Der fulgte du med på alt annet enn kontrollene, som var veldig godt gjennomført. Du fikk med deg handlingen i spillet, og hadde det gøy. 

Jeg vil derfor sterkt fraråde alle som har spilt Okami på playstation 2, eller fremtidige spillere som ønsker å spille dette, til å unngå wii-versjonen. Den er ikke magisk. Den er et svart hull med aggresjon. 

Jeg har derimot ingen formeninger om HD-versjonen som kom til playstation 3. Jeg vet egentlig ikke om jeg tørr å ødelegge de siste gode minnene av spilllet. Jeg er trygg på at grafikken er bedre, og jeg håper at de har beholdt kontrollene fra playstation 2-versjonen. 

Vel, jeg har 2 år på meg til å finne ut om jeg skal tørre, hvis jeg skal opprettholde 5-årsvanen min. 


#spill #wii #okami #gaming

Det verste jeg noen gang har gjort



Back in the days, da jeg var liten drittunge, var pokemon det store i bygden vår. Pokemon blue og red hadde vært ute en stund, og samtlige av barna hadde disse spillene. Selv hadde jeg blå, på min nydelige røde gameboy pocket, som jeg hadde med meg over alt. 

Jeg vil fortelle denne historien til dere, fordi det nå snart vil være mulig å laste ned pokemon yellow, blue og red til virtual console på 3ds. (27. februar!(!!)) I den anledning skal jeg nå fortelle dere det verste jeg noen gang har gjort mot en annen pokemonspiller: 

Året var 2000. Pokémon var the shit, og alle barna byttet pokémonkort i skolegården, og spilte pokemon blue og red på gameboy, yellow var nylig kommet ut, da dette skjedde. 

Det hadde seg nemlig slik, at en av kompisene i vennegjengen min, hadde fått seg pokémon yellow, og jeg var naturligvis veldig nysgjerrig på spillet, for vi hadde jo alle fått med oss at i dette spillet; så kom pikachu til å følge etter deg. Det var også dritkult, at man kunne få tak i alle starterne, charmander, bulbasaur og squirtle. 

Jeg fikk prøve spillet, og etter stor skuffelse, hadde ikke kompisen min pikachu tilgjengelig, fordi han hadde tradet den over til et av de andre pokémon-spillene sine. Jeg fikk prøve spillet, mens han gikk for å fikse noen greier. I min nysgjerige natur, startet jeg spillet på nytt igjen, og SLETTET HANS GAMLE SAVE. Jeg fjernet saven! Kompisen min kom tilbake, så hva jeg hadde gjort, og ble kjempesint!  

Det hadde ikke en gang gått opp for 9-år gamle meg, hva jeg hadde gjort. Jeg hadde jo aldri gjort dette med mitt eget spill, og visste ikke at jeg hadde savet over den gamle filen, når jeg startet det fra begynnelsen av. 

Alt han hadde gjort var borte, og jeg satt igjen med skikkelig dårlig samvittighet. Alle timene han hadde brukt var borte. Alt arbeidet. ALT. I ettertid, får jeg fortsatt klump i magen av å tenke på dette. At jeg kunne gjøre noe slikt mot han!  

Hele reaksjonen kan oppsummeres slik: 

Han: 


Meg: 


#spill #pokemon20 #3ds #nintendo #gaming

Hvordan unngå kjøp av falske retrospill på nett



Som jeg nevnte tidligere, så unngår jeg å kjøpe retrospill på nett, fordi det er utrolig mange selgere der ute som selger falske spill. 

Det er ikke alltid lett å skille mellom ekte, og falske spill. For det er lett å tro at spillet ser legit ut i annonsen, kjøpe det, og  ende opp med et falskt et i posten. Det er veldig lett for selgere, å lure deg. Mange selgere bruker bilder av produktet, som de finner på nett, i annonsene sine, selv om det ikke er det de ender opp med å sende deg. Så hva kan du som kjøper gjøre for å unngå dette?

Her følger noen tips:  

1. Litt i stuss på om spillet du ser på faktisk er en ekte utgave? Dobbelsjekk med et kjapt søk på google. 

Ta Pokemon for eksempel. De fleste av oss har vært borti disse, men her florerer det også enormt mange falske utgaver. Varianter av titler til denne spillserien, som darkcry version, jade version eller diamond origins osv. er bare noen av dem. Vær derfor helt sikker på hvilke spilltitler, utgiveren har kommet med opp gjennom årene, før du kjøper noe som helst. 

2. Tittelen stemmer, men stemmer cover bildet og spillkassetten overens? 

Det er enkelt nok å finne ut om tittelen på spillet stemmer, men stemmer bildet på utgaven du ser på, med det som er utgitt offisielt? Og hører eske og spillkassett sammen? Noen ganger kommer man nemlig over utgaver av spill, som har riktig tittel, men feil design. 

Dersom selger bare har lagt ut bilde av esken til spillet, kan du ta kontakt, og spørre om du kan få et bilde av spillkassetten også. Dersom selgeren sender deg et bilde, som ikke stemmer overens med utgaven og/eller har hentet et nytt bilde fra google av varen, kan du nesten banne på at han prøver å lure deg.

3. Noen ganger er selgeren lur. (En aldri så liten cleverseller)

Selgeren kan noen ganger finne på å sende deg et bilde av varen, som ser ut som et bilde vedkommende har tatt selv, men som også er hentet fra google, gjerne fra en annen annonse eller blogger og nettsider, som selger eller har kjøpt varen du ser på. Da kan det være lurt å be selgeren om å ta bildet av varen, sammen med en lapp, der det står et ord du har bedt selgeren om å legge ved den avbildete varen.

Du kan for eksempel be selgeren skrive "tomatsuppe" på en lapp han må legge ved. Hvorfor "tomatsuppe"? Vel, spilltittelen på varen er ikke nødvendigvis så trygt, da dette er en ting folk gjør, for å være helt sikre på at selgeren har varen, kan det hende at dette allerede er gjort hos noen andre, som har lagt det ut på nett. Da hjelper det ikke å bruke korttenkte "kodeord", som jeg liker å si, helt urelaterte ord er som oftest det beste. 

4.  Selgere som er helt upfront med hva de selger, men som ikke forteller at det er falskt. 

Det er veldig få selgere, som faktisk forteller at spillet er falskt, men som er helt ærlige om varen i bildet de laster opp. Da må man gjerne se etter litt mindre detaljer. Jeg bruker nintendo som eksempel: 

  • På nintendospill, og innenfor gameboy advance spillene, vil nintendo-logoen, være printet på spillkassetten. Dersom det er falskt, kan du ikke finne denne logoen, og dersom den er der, så er ordet "licensed" stavet feil, eller ikke-eksisterende. 
  • Kvaliteten på klistremerket har dårlig kvalitet, er løs eller veldig misfarget. Klistremerkets kvalitet på de ekte spillene, er meget høy. Det skal mye til for at det løsner fra spillkassetten o.l. Det er klart det er ekte spillkassetter der ute, som har fått litt løse hjørner over årene, men la oss være ærlige: Skal man ha retrospill, vil man jo ha dem så fine som mulig. 
  • Selve spillkassetten, må også undersøkes. Spesielt, innenfor pokemon-spillene, er det lett å se om det er falskt eller ikke, kun på spillkassetten. Det er fordi de har farget kassett, og fargene er ganske forskjellige mellom ekte og falske.  

Det er ganske mye man kan se etter, og det er forskjellige ting, som gjelder for de ulike spillkonsollene, og man kan finne mange guides der ute, for hva man kan sjekke for de ulike spillkassettene. Jeg har bare nevnt noen få av tegnene man kan se etter. .  

5. Selgeren svarer deg ikke

Dersom du tar kontak med selgeren, med spørsmål du har angående annonsen, og hen ikke svarer deg, er det best å holde seg unna. Det er klart du må gi det noen få dager, men hører du ikke fra vedkommende på hvert fall en uke, er det bare å la være å kjøpe denne varen. 

Jeg er ekstra nøye, når jeg skal kjøpe retrospill, og bestiller aldri spill fra ebay. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, og jeg har aldri opplevd å kjøpe et dårlig produkt før, men er likevel litt paranoid. 

Jeg kjøper derimot retrospill på finn, men selv der har jeg forhåndsregler. Jeg vil nemlig se varen før jeg kjøper den, og det gjør at jeg bare kontakter selgere, som oppholder seg i Bergen og omegn, slik at jeg kan treffe dem. Først av alt skal jeg sjekke at spillet ikke er falsk, og for det andre vil jeg se nøye på slitasjen. Er det rust, tydelige merker, eller, dersom spillet kommer med eske - vil jeg se at den ikke er skrevet på, vannskadet eller revet/knekt. Men hva skal jeg si? Jeg er kanskje litt fisefin på retrospill? Jeg kjøper jo tross alt en del av barndommen min.  

Har du noe å legge til? Sleng det gjerne med i kommentarfeltet! 

Helt på tampen. Sjekk ut denne kunstsamlingen! Noe slikt skulle jeg likt å hatt på veggen min. Soon, soon...

#retrospill #spill #netthandel 

Spill: Har dere glemt Owlboy?

Det gjør nemlig jeg til tider. Vel, egentlig ikke. Jeg fortrenger at det eksisterer, fordi jeg gleder meg sånn. 

Ikke helt sikker på hva jeg snakker om? 

Owlboy er et utrolig flott plattform spill, laget med pixelart, og utvikles av det norske (og ikke minst bergenske) spillutviklingsselskapet, D-Pad Studio. Dette spillet har jeg ventet på like lenge som jeg har hatt kjæresten min, 6 år. SEKS ÅR. 

Spillet handler om Otus, en av de få uglene som er igjen i verden. Når landsbyen hans blir angrepet, legger han ut på en ferd for å redde den, og for å finne ut hvem som har gjort dette mot dem. Spillet er så utrolig vakkert, og jeg blir fanget av storylinen. Jeg gleder meg sånn til å finne ut hvordan eventyret ender, og det piner meg at det tar så lang tid.

Jeg begynner å bli utålmodig, og det er det flere som er. Men jeg er ikke bare utålmodig. Jeg er så uheldig at kjæresten min er spilltester for spillet. Og han får i ny og ne, tilgang på nye deler av spillet. OG JEG FÅR IKKE SE DET. 

Kan dere tenke dere det? Det er nesten ondskapsfullt gjort, at jeg må bo med noen som får spillteste det, og blir regelmessig bannlyst fra leiligheten, når han skal jobbe med spillet.  

Det er jo klart jeg skjønner det. Han har jo signert kontrakt og greier på at han ikke skal lekke noe, og dele det med andre osv. MEN DETTE ER JO RENE TORTUREN. 

I mellomtiden får jeg bare holde meg til demoen som ligger ute, vente, nyte kunsten, og fortrenge det igjen om en liten stund.







#spill #gaming #owlboy #dpadstudio #forventninger

Spill: Yo-Kai Watch

Jeg er egentlig sykt spent på hvordan Yo-Kai Watch er. 

Jeg er nemlig en av de personene som ikke vil spoile opplevelsen ved å se gameplays på youtube. Og det er nok fordi jeg syns det spoiler for mye, når jeg selv skal spille det. Derfor gleder jeg meg veldig til det kommer her i Europa, dette året !(!!)

Yo-Kai Watch handler om Nate, som finne en underlig maskin i skogen. Der han finner en kapsel, som han åpner opp. Ut av kapselen, kommer et vesen som kalles Yo-Kai Whisper, og gir Nate en klokke, som gjør at Nate kan se og finne Yo-Kais. Ikke alle Yo-Kais er gode, og spillet sentrerer seg rundt det å stoppe alt trøbbelet som blir skapt av disse monstrene. 

Dette er jo også et spill som kommer fra Level 5. Gud bedre, jeg elsker Level 5. De lager så mye bra spill. Det er jo de som har kommet med fantasy life, som jeg skrev om tidligere, men også Professor Layton, Ni No Kuni, Dragonquest, Dark Cloud og Dark Chronicle!! GAH.

Når jeg først har nevnt Dark Cloud, så må jeg bare mimre litt med dere. Jeg var en liten drittunge, som endelig hadde fått ps2, og med den fulgte det med en demo. På denne demoen kunne man finne Klonoa 2 demoplay, Jak and Daxter trailer og Dark Cloud. 

Jeg oppdaget fort at jeg likte Dark Cloud, og mitt mål ble å se hvor langt jeg kunne komme på den lille halvtimen man fikk spille på demoen. Jeg mener i hvertfall at det var en halvtime. For enn hvor mye jeg maste på foreldrene mine, så fikk jeg aldri det spillet. Jeg fikk faktisk ikke spilt det før jeg nådde tyveårene mine, og fikk låne det av en kompis. 

Tilbake til saken. Level 5 er awesome, og jeg har alltid store forventninger til dem. Derfor blir Yo-Kai Watch så spennende. 



Spillet i seg selv føler jeg er en god blanding med vibber fra Ni No Kuni, Digimon og Pokemon. Noe jeg er særs fan av i spillverdenen. Forresten, begynte du å synge på Digimon sin theme sang nå? Jeg har ikke sett serien slavisk siden den gikk på tv for første gang, men den sangen glemmer man aldri. Jeg har alltid vært fan av den type spill, der du samler monstre, i en verden man bare kan drømme om. 

Inntil videre, skal jeg ta meg en titt på animeen til Yokai Watch, mens jeg sitter her og venter på når releasedatoen blir.

Men, før jeg avslutter, er det helt tilfeldig at Kyuubi fra Yo-Kai Watch, ligner VELDIG på Kyubimon og Renamon fra Digimon? Hm. Gruble på den. Det kan nemlig bli et problem for meg, dersom dette spillet lacker orginalitet i monstrene sine. Inkludert navnene de har. Men det finner vi ut av, når jeg får hendene på spillet.  

#spill #gaming #nintendo #level5 #yokaiwatch #digimon #forventninger

Gamer chicks vs. gamer girls

ER det noe som irriterer meg her i spillverden, så er det gamer chicks. 

Hva? Men er ikke du en gamer chick? 

NEI.

Ta deg et kjapt søk på nettet, og du skal se at det popper opp halvnakne gamer-chicks, når du bruker søkeordet "gamer girl", nei, nå lyver jeg. Du trenger faktisk ikke legge til "girl" en gang. 

Det er nemlig en vesentlig stor forskjell på gamer chicks, og gamer jenter.

Here's why: 

GAMER CHICKS

  1. Gamer chicks har gjerne bare spilt det spillet som "typen" spiller. Fortrinnsvis COD, CS eller Fifa.
  2. Gamer chicks fremviser seg selv som gamer, for å få oppmerksomhet fra gutter. 
  3. Gamer chicks er de jentene som tar halvnakne bilder av seg selv, og poster det på internett for å få oppmerksomhet.
  4. Gamer chicks er de jentene som gjør det vanskelig for oss gamer jenter, å bli tatt seriøst. 

GAMER JENTER

  1. En gamer jente har samme interesse for spill som alle andre gamere har. 
  2. En gamer jente vil spille, ikke bli lagt an på fordi hun spiller. 
  3. En gamer jente har ikke noe behov for å vise frem at hun er jente, og spesielt ikke ved å legge ut halvnakne bilder av seg selv.
  4. En gamer jente bruker tid på å spille, og oppdaterer seg på hva som skjer i spillverdenen.
  5. En gamer jente drar ikke på The Gathering for å få seg et ligg, men for å game på et høyere nivå, og møte likesinnede. Ikke for å jalle rundt i gangene hele lanet, til hun finner en gutt, eller flere, som hun kan humpe. 
  6. Gamer jenter er mer enn bare utseendet sitt. (Unnskyld.)

Det er mange ganger jeg skulle ønske at folk glemte hva kjønn var i de ulike fritidsinteressene våre. Det er ikke forutbestemt at dersom du blir født jente, så skal du automatisk holde på med ting som å sy, spille håndball, synge, eller danse. Du holder jo på med den interessen du er interessert i. 

Jeg har mange ganger opplevd ting i spillverdenen som ikke skulle vært nødvendig å tenke eller si, fordi jeg er jente. 

GIRL IRL

Jeg hadde begynt å spille world of warcraft, og karakteren min var selvsagt en jente. Etter en stund ble jeg med i guildet til barndomsvennene til kjæresten min. Dette guildet var fylt med folk jeg kjente, og ikke kjente, og i dette guildet var det vanlig å legge til en real life fakta, om alle medlemmene. Men det var jeg ikke klar over der og da. 

1 år senere oppdager jeg at min beskrivelse var "Girl irl", og skriver til guildet "GIRL IRL? REALLY? THAT WAS THE BEST YOU COULD DO?" Hovedsakelig måtte jeg reagere på dette fordi det er så mye annet awesome man kan velge å skrive om meg, enn det faktum at jeg er en jente irl. 

PØLSEFEST 

I år skulle jeg dra på GameJam her i Bergen, og jeg klarte å få plass før det gikk tomt. En uke senere oppdager jeg at datoen for gamejam, krasjer med datoen for noe annet som hadde blitt planlagt i to måneder før det skulle skje. Jeg så meg dessverre nødt til å melde avbud, ettersom det var jeg som skulle romme dette andre arrangementet. 

Det går noen dager, og forloveden min får spørsmålet om hvor vidt jeg ikke skulle komme, fordi jeg var redd det skulle bli en pølsefest. (Gamejam er tross alt dominert av mannfolk per i dag). Han hadde sett seg nødt til å spørre fordi en annen jente, hadde meldt seg av, på nettopp det grunnlaget. 

Jeg kunne ikke gjøre noe annet enn å le når jeg fikk høre dette, etterfulgt av et "Hva tror han om meg?!", mens jeg ler videre.

MEN, i all rettferdighet. Det er ikke BARE gamer chicks sin feil at det er sånn. Det er i bunn og grunn alle guttene der ute som oppfordrer dette. Så, gutter; gamer jenter vil behandles som alle andre gamere. Slutt å behandle oss som prinsessen på erten, eller som om vi alle er noen tøser. 

Vi vil bare spille. 

 

#spill #gamer #gaming #jenter #samfunn 

Spill: Det håndmalte spillet, Broken Age

La oss ta en titt på spillet "Broken Age". 

Broken Age er et klikk-og-pek-puzzle-adventure-spill (for en munnfull)

Dette er et utrolig fint spill, og all kunsten i spillet er håndmalt. Men hva handler det om?

Vel, vi skal endre livene til to tenåringer, som lever et liv de ikke er fornøyd med. Jenten, Vella, skal ofres til monsteret "Mog Chantra", og tenåringsgutten, Shay, sitter fast i et romskip med en overbeskyttende datamor.

Du skal i dette eventyret lede dem vekk fra dette, ved å løse puzzles, og finne svar på ting. Det fine med spillet er at du kan velge hvem du vil spille, og når, med mindre du når et punkt i historien der du må spille videre med den andre karakteren. For er det noe som er og forblir dritt med puzzle-spill, så er det det faktum at du setter deg fast i ny og ne, og ikke klarer å komme deg videre.

Men du må faktisk bruke nøtten din, for å komme videre noen ganger. Og selv måtte jeg ty til internett på en av oppgavene, som jeg virkelig ikke klarte å løse på egenhånd.  

Hjernemusklene får litt trim, men har du SETT kunsten? ALT er håndmalt. Historien er gjennomført, og du knytter deg til karakterene. Det er humoristisk og tragisk på en og samme  gang, på en god måte. 

Spillet kan du få tak i på steam. Jeg var så heldig at jeg kjøpte det på salg, og prisen er 170 kr, for en kanskje 4 timer med morro. (Litt lenger hvis oppgavene er litt utfordrende for deg.) Så en må jo spørre seg selv, om en mener det er verdt nesten 200 kr for noen timers morro; etter min mening, ja. Ja, det er det. Spesielt om du liker spill som dette her, og når det kommer til klikk-og-pek spill, så kan dette måle seg med Botanicula og Samorost, som også står på listen min, over spill man ikke må gå glipp av, dersom en vil grave litt i arkivet over utgivelser over årene som har gått. 



#spill #gaming #anmeldelse #anbefaling #brokenage #steam #kunst

Spill: Det vakre spillet, Fantasy Life

 
Året er 2014, og Level 5 slipper ut det nye spillet sitt, "Fantasy Life" til nintendo 3ds. 

På denne tiden jobbet jeg i en spillbutikk, og var usikker på om jeg skulle ha det eller ikke, etter å ha sett traileren fra E3. 
Releasedagen kom, og vi fikk inn to eksemplarer til butikken vår, begge var forhåndsbestilt. Jeg angret. Kollegaene mine hadde selv skaffet seg spillet, og nok en gang angret jeg. 

I min ferd for å få tak i spillet, oppdaget jeg at det var produsert for få eksemplarer, i forhold til etterspørselen. Det var nærmest umulig å finne det. Platekompaniet hadde det ikke. Gamestop hadde det ikke. GAME hadde det ikke. Og jeg måtte se meg selv slått.

Til slutt, i det jeg var i ferd med å gi opp, hadde nettbutikkene begynt å få inn nye eksemplarer. Jeg bestilte det på minuttet hos CDON.com, og 3 dager etter, var det ankommet posten. 

Der lå det en pakke i postboksen min, og jeg sverger fortsatt til den dag i dag at jeg hørte et kor synge "HAAAALLELUJA HAAAALLELUJA", i det jeg åpnet posten min. Der var det. Endelig. Gleden ble derimot kortvarig, da skyldfølelsen min krøp inn over meg. Jeg følte jeg hadde vært utro mot jobben min. Hvordan kunne jeg gjøre dette?

Men skyldfølelsen forsvant i det jeg satte spillet inn i 3dsen min, og musikken begynte å spille. 

"Helvette heller, det er verdt det!"


(Lover at dette ikke er skrivebordsbakgrunnen min. Sverger.)

Det var magisk. Musikken. Artworken, både i 2D og 3D. Historien. Karakterene. Alt. Alt var nydelig, og ikke minst koselig. 

Dette er et spill, jeg til den dag i dag, har brukt altfor mange timer på. Man går bare ikke tom for ting å gjøre. Og jeg tenker at jeg sitter igjen med samme følelsen jeg hadde, da noen spurte meg "Hvor mange timer har du brukt på pokemonspillene?"

Altfor mange.

Gleden var stor, da jeg fikk vite at det kommer et "Fantasy Life 2", men skuffelsen var større, da jeg fikk høre at dette ikke skulle komme til 3ds, men som mobilspill. 

"HVA FAEN?! Jeg skal likevel ha det da... MEN HVA FAEN?!"

Nå må jeg bare smøre meg med tålmodighet. Og håpe innerst inne, så langt inne at hjertet mitt får hjerteinfarkt av det, at det ikke blir ødelagt av at man må "vente" så og så lenge på å gjøre ting. Eller være avhengig av diamanter eller hjerter eller hva enn det blir for å kunne komme videre i spillet.
Jeg kommer til å sitte igjen med kjærlighetssorg dersom det skjer. 
Men inntil videre, kan jeg sterkt anbefale dette spillet. Dette er et spill som varmer hjerteroten din, og gir deg håp om at enhjørninger eksisterer. 

#spill #gaming #nintendo #3ds #anmeldelse #anbefaling #fantasylife

Retrospekt

26, Bergen

Heisann!
Jeg heter Trude, er 26 år gammel, og bor i Bergen.

Jeg studerer Digital Kultur på Universitet i Bergen, og bruker mye av den ekstra tiden min på Hyperion Vest. Jeg er interessert i dataspill, brettspill og Pokémon TCG, og har en tøysete katt som heter Twoface.

For kontakt, kan du sende mail til retrospektblogg@hotmail.com

KATEGORIER

ARKIV

hits